Byggahus.se
T toolman77 skrev:
Trenden att ta upp yta med saker som inte används (hur många böcker har du läst om?) tror jag är stendöd. Gick för något år sedan över till läsplatta och är så nöjd med att slippa belamra hemmet med en massa böcker.
Jag saknar tvärtom att jag inte har mer plats för böcker. För många har sorterats ut och bort i det rena och avskalades namn.

Jag tror förstås att du har rätt i att bokhyllor är något som daterar ett hus till det förra århundradet, men de sparade böckerna är inte bara för att läsas om, utan även inspiration för barn och andra, och lite av en klassmarkör (argument som alla är rätt tunna av olika skäl). Sen är förstås vissa referenslitteratur också – allt är inte romaner.

Men ja, samlingar som visar vad vi läst, hört och tittat på är helt klart daterade.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror förstås att du har rätt i att bokhyllor är något som daterar ett hus till det förra århundradet, men de sparade böckerna är inte bara för att läsas om, utan även inspiration för barn och andra, och lite av en klassmarkör (argument som alls är rätt tunns av olika skäl). Sen är förstås vissa referenslitteratur också – allt är inte romaner.
Jag slås också av hur många som knappt har en enda bok. Framförallt när man kollar på inredningstidningar och mäklarannonser.

Jag hörde härom veckan att man undersökt och sett att barn med ett hem med många böcker presterar bättre i skolan. Inte pga att de har tillgång till böckerna utan pga att föräldrar som har en högre utbildning/kunskapsnivå/intelligens och vana att studera har fler böcker och lär sina barn hur man studerar (nu blir det säkert en fråga om arv och miljö).

Nybyggda hus och lägenheter saknar ofta även annan förvaring, tex klädkammare, förråd, källare, vind. Dessutom har de ofta öppna planlösningar så att man vid middagen får inta både stekos och se gästerna gå in och ut på toa. Detta, tror jag, är inte av anledningen att folk vill ha det så utan att man vill minimera planytan som krävs men maximera den tillgängliga ytan. Dvs intrycket av en större lägenhet än vad det är... Stora lägenheter med stora rum har funnits i alla tider. Problemet måste komma när man flyttar in i visningslägenheten. Men kanske hyr alla som bor så sina skidor, behöver ingen takbox, äter ute osv. Det är bara jag som är gammaldags som har både skridskor, skidor, takbox osv.
 
  • Gilla
Förortstjejen och 6 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag slås också av hur många som knappt har en enda bok. Framförallt när man kollar på inredningstidningar och mäklarannonser.

Jag hörde härom veckan att man undersökt och sett att barn med ett hem med många böcker presterar bättre i skolan. Inte pga att de har tillgång till böckerna utan pga att föräldrar som har en högre utbildning/kunskapsnivå/intelligens och vana att studera har fler böcker och lär sina barn hur man studerar (nu blir det säkert en fråga om arv och miljö).

Nybyggda hus och lägenheter saknar ofta även annan förvaring, tex klädkammare, förråd, källare, vind. Dessutom har de ofta öppna planlösningar så att man vid middagen får inta både stekos och se gästerna gå in och ut på toa. Detta, tror jag, är inte av anledningen att folk vill ha det så utan att man vill minimera planytan som krävs men maximera den tillgängliga ytan. Dvs intrycket av en större lägenhet än vad det är... Stora lägenheter med stora rum har funnits i alla tider. Problemet måste komma när man flyttar in i visningslägenheten. Men kanske hyr alla som bor så sina skidor, behöver ingen takbox, äter ute osv. Det är bara jag som är gammaldags som har både skridskor, skidor, takbox osv.
Ja, precis, barnen tar ofta fram böcker i hyllorna (inte barnböcker alltså, det har vi ytterligare 300 av uppe i deras rum) och bläddrar i, t.ex. historieböcker och konstböcker. Jag uppmuntrar/tvingar dem också att läsa ett antal böcker varje månad annars får de inte spela... =)

Öppen planlösning har vi mellan kök,vardagsrum och delvis hall. Det är snyggt, men ofta tänker jag att det hade varit trevligt att kunna stänga om sig, inte minst pga akustiken, så öppen planlösning är inget jag skulle prioritera i nästa hus. Det kan jag definitivt tänka mig är en övergående trend.
 
  • Gilla
GreenYoda och 5 till
  • Laddar…
Det må vara otrendigt, totalt ute och hopplöst förlegat med riktiga böcker i en bokhylla. För mig är det dock ett fattigt och tämligen påvert hem om där inte finns några böcker. Ingen läsplatta eller ljudbok kan ersätta en riktig bok. Inte så länge jag är fullt frisk åtminstone.

Jag har dessutom den goda egenskapen att kunna glömma handlingen i t.ex en kriminalroman så jag med stor behållning kan läsa om den några gånger utan att veta vem mördaren är i förväg.

Däremot har jag inte hela mitt bibliotek framme på hyllor i huset. Mycket ligger i lådor i förrådet och emellanåt byts de ut så det blir lite rotation på utbudet med variation av nytt och gammalt.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 14 till
  • Laddar…
Böcker måste man ha i ett kultiverat hem. Vi har dem lite över allt. Tex under tvättkorgen

Bokhylla med böcker täckt av kläder och en tvättkorg ovanpå i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Chiippe och 6 till
  • Laddar…
P
T toolman77 skrev:
(hur många böcker har du läst om?)
Referenslitteratur är bekvämt att ha i en bokhylla trots att Google finns.

Om jag kunde skanna in alla mina böcker snabbt, billigt och snyggt så skulle jag kanske inte ha kvar de materiella exemplaren. Det händer dock då och då att jag tittar i CD-hyllorna lite på måfå och blir påmind om att en del musik som jag nästan hade glömt bort finns.

CD-hyllor kommer nog inte att "datera" hus i framtiden eftersom de inte kommer att existera. Det är väl knappt att de existerar nu.
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men ja, samlingar som visar vad vi läst, hört och tittat på är helt klart daterade.
Sånt visar väl folk på Facebook numera? Kanske lite mer efemärt än bokhyllor.
 
Det togs upp tidigare men måste hålla med om något som troligen kommer att ses som extremt daterande om något decennium: utomhuspooler.

Folk har byggt mycket pooler under pandemiåren, litet i desperation och för ”hemestrar” under rådande förutsättningar.

Sedan kryper verkligheten ikapp med behov av ständigt underhåll, nya fastighetsägare med andra prioriteter och det blir en oönskad belastning för många både vad gäller underhåll och uppvärmningsbehov i en allt bistrare energiförsörjningssituation.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Jonas Persson
H Harald Blåtumme skrev:
Det togs upp tidigare men måste hålla med om något som troligen kommer att ses som extremt daterande om något decennium: utomhuspooler.

Folk har byggt mycket pooler under pandemiåren, litet i desperation och för ”hemestrar” under rådande förutsättningar.

Sedan kryper verkligheten ikapp med behov av ständigt underhåll, nya fastighetsägare med andra prioriteter och det blir en oönskad belastning för många både vad gäller underhåll och uppvärmningsbehov i en allt bistrare energiförsörjningssituation.
I så fall är även elbastu på väg att bli omodernt.

Men jag tror du har fel. Antalet nya pooler är försumbart jämfört med hur många det fanns innan Covid. Pool är så mycket mer än kostnaden för uppvärmning. En normal sommar är polvärmepumpen avstängd långa perioder under juni-augusti då solen värmer.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
I så fall är även elbastu på väg att bli omodernt.

Pool är så mycket mer än kostnaden för uppvärmning.
Ja precis. Det är detta som kan göra det till en belastning för nya ägare som inte har engagemanget och nyttoupplevelsen som ursprungliga poolbyggarna hade i början.

En bastu är enkelt att riva ut och ersätta med vad man nu vill ha istället på dessa få kvadratmeter, inte riktigt jämförbart som jag ser det.
 
Herrum
 
F fribygg skrev:
Herrum
Numera heter det määän-kejv ;)!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Numera heter det määän-kejv ;)!
Röks det i sådana?
 
Keiller Keiller skrev:
När jag växte upp var gillestuga och hobbyrum med pingisbord väldigt inne. Trendigt då och hett som glögg en luciamorgon. Särskilt i villor byggda 1965-75. Är det någon som har pingisbord i källaren längre? Eller gillestuga med träpanel och öppen spis? Eller är det rentav där alla biografer byggts?
Jag rev ut en i en mögelkällare för några år sedan. Brandgul heltäckningsmatta och furupanel på väggarna...
Inte saknad.
De flerfärgade fönstren är kvar tyvärr.

/Höghus
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.