Håller på att lägga papptak på pappas förråd på stugan, tidigare hade han ett korrugerat plasttak och förrådet är också byggt för att detta ska liva med plåttaket på stugan.
Igår rev vi plasttaket och la råsponten, råsponten kommer precis in under plåttaket, vilket gör att trekantslisten inte får plats, ska vi skita i den o bara köra vindskiveplåt på sidorna? Eller ska man kanske avsluta trekantslisten innan råsponten går in under plåten?
Hoppas det va förståligt, annars ska jag försöka fixa en bild under dagen.
 
Uppdaterar med bild.
Någon klurig lösning?
Brun plåttak som inte möter trälist korrekt och skapar en oönskad öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
du skall alltså försöka få in papp under plåten?
 
Precis!
Det löste sig genom att vi sket i trekantslisten, lossade nedersta raden av spik i plåten, la in papp o plåt o skruvade fast taket igen!
 

Bästa svaret

Jag förstår inte alls!
Åt vilket håll lutar taket?
Är det inte asfaltpapp under hela plåten?
Vad skulle en trekantlist göra för nytta?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förstår inte alls!
Åt vilket håll lutar taket?
Är det inte asfaltpapp under hela plåten?
Vad skulle en trekantlist göra för nytta?
Allt är löst, taket lagt och ingen trekantslist använd.
Taket lutar nedåt och jo, papp under plåten!
Du får ett bästa svar för lång o trogen tjänst KOW!
 
Lexington Lexington skrev:
Taket lutar nedåt och jo, papp under plåten!
Ja, och vilket håll på bilden är nedåt?
Snett ned åt höger? Där är det ju stopp pga en bräda som ligger högre än takytan under plåten.
Trekantlister kör man ju bara med på sidorna, mot vindskivorna, för att den förr så styva asflatpappen inte skulle brytas sönder.
Numera, med bättre kvalitet på pappen, är förmodligen asfaltpappen helt onödig.

Lexington Lexington skrev:
Du får ett bästa svar för lång o trogen tjänst KOW!
Tack, det var snällt :)
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.