För ca ett år sedan köpte jag en liten tomtbit med en liten stuga som har ett stort renoveringsbehov. Fick den billigt. En skogstomt, inget vatten eller avlopp finns men de har dock funnits el.
Plötsligt får jag höra ryktesvägen att en som ägde tomten längre tillbaks hade för avsikt att bygga hus där och att Hen har installerat en trekammarbrunn där. Det låter helt osannolikt men vart vänder jag mig för att ta reda på hur det ligger till med detta. Den jag köpte tomten av vet inget och den han köpte den av vet inget osv. Ska man ringa Kommunen och vilken avdelning ska man då be att bli hänvisad till?

Claes Sörmland
G Gråsuggan skrev:
För ca ett år sedan köpte jag en liten tomtbit med en liten stuga som har ett stort renoveringsbehov. Fick den billigt. En skogstomt, inget vatten eller avlopp finns men de har dock funnits el.
Plötsligt får jag höra ryktesvägen att en som ägde tomten längre tillbaks hade för avsikt att bygga hus där och att Hen har installerat en trekammarbrunn där. Det låter helt osannolikt men vart vänder jag mig för att ta reda på hur det ligger till med detta. Den jag köpte tomten av vet inget och den han köpte den av vet inget osv. Ska man ringa Kommunen och vilken avdelning ska man då be att bli hänvisad till?
Precis, det är kommunens miljönämnd som är ansvarig. Ring och fråga efter kommunens avloppshandläggare.

Varje eget avlopp där WC är anslutet ska ha ett avloppstillstånd. Det krävs en rätt omfattande handlingar när man söker tillståndet och kommunen diarieför handlingarna. Fråga efter avloppstillståndet.

• Gilla
Gråsuggan
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Detta ska jag göra

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det krävs en rätt omfattande handlingar när man söker tillståndet och kommunen diarieför handlingarna.
Nja så omfattande är det väl inte.
Avloppslösningen ingår normalt i bygglov för bostadshuset.
Och vad som görs är att man gräver en provgrop, och en inspektör från kommunen kommer ut och tittar på grundvattennivå och vilka jordarter det är där infiltrationen skall anläggas, för att bestämma om genomsläpplig marken är för det renade avloppsvattnet.
Och detta bokförs naturligtvis.

Men är det säkert att det var en trekammarbrunn som planerades, lades ner?
Det kanske bara var en sluten tank?
Och9 vad som, det borde gå att spåra rören fram till stugan, kanske nere i krypgrunden.

Claes Sörmland
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det jag åsyftade med uttrycket "omfattande handlingar" var att det finns ett antal sidor med dokumentation som är specifik för fastigheten. Den beskriver hur anläggningen ser ut., vilka tekniska komponenter som ingår och var den ligger i terrängen (situationsplan).

(Bygglovet prövas enligt PBL, avloppstillståndet ligger under miljöbalken, olika lagstiftning och vanligen olika handläggare på kommunen.)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och vad som görs är att man gräver en provgrop, och en inspektör från kommunen kommer ut och tittar på grundvattennivå och vilka jordarter det är där infiltrationen skall anläggas, för att bestämma om genomsläpplig marken är för det renade avloppsvattnet.
Och detta bokförs naturligtvis.

Men är det säkert att det var en trekammarbrunn som planerades, lades ner?
Det kanske bara var en sluten tank?
Och9 vad som, det borde gå att spåra rören fram till stugan, kanske nere i krypgrunden.
Det är lite luddig info som jag fått i 3:e hand men som den personen sa till mig skulle den som ordnat dit en trekammarbrunn också ha skaffat något bygglov samt haft för avsikt att riva den lilla stugan som står där så det skulle kunna vara varsomhelst på tomten, och det måste ha varit före 2016. Det är för mycket mossa och granar för att jag ska orka leta.
Kanske det också bara är en provgrop som gjorts. Det bästa är att jag ringer på kommun och kollar så att jag slipper grubbla över det där i onödan. Hoppas att man inte behöver betala för att få information om detta då det ju är min tomt borde det väl vara gratis?

Claes Sörmland
G Gråsuggan skrev:
Hoppas att man inte behöver betala för att få information om detta då det ju är min tomt borde det väl vara gratis?
Offentliga handlingar är gratis.

• Gilla
Gråsuggan
  • Laddar…
Vill du ha ut handlingarna i pappersform så kan det kosta någon krona per sida beroende på kommun. Att bara få reda på informationen är gratis och det brukar oftast vara gratis att få handlingarna digitalt.

• Gilla
Gråsuggan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.