8 671 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Trekammarbrunn och infiltrationsbädd
Om det är så att du har en inspektionsbrunn med ett utlopp så förstår jag vad du menar.R Rasmuswid skrev:
Men det finns inte en chans att servetterna åkt igenom avloppet, ut i trekammarbrunnen, ut genom spridningsrören, genom markbädden, in i dräneringsrören, genom inspektionsbrunnen och ut i utmynningsröret.
Om det skulle vara så, då är det verkligen hög tid att göra om den.
Lyft locken och fota, Det finns också ritningar på avloppsanläggningen hos kommunen, ring/emaila dem och få en kopia överskickad.
Har du allvarliga problem med din anläggning borde det lukta skunk om utloppet på anläggningen.
Det kan ju teoretiskt vara så att det finns nån röranslutning mellan spridarrören och utloppet som är tänkt som luftning men att det har breddat den vägen. Då kan servetter ta sig förbi sandbädden (ja, du har sannolikt en markbädd i och med att du har en upphöjning mellan två brunnar och ett utlopp). Men då ska servetterna först ha tagit sig förbi slamavskiljaren... Låter mycket osannolikt.
Har du allvarliga problem med din anläggning borde det lukta skunk om utloppet på anläggningen.
Det kan ju teoretiskt vara så att det finns nån röranslutning mellan spridarrören och utloppet som är tänkt som luftning men att det har breddat den vägen. Då kan servetter ta sig förbi sandbädden (ja, du har sannolikt en markbädd i och med att du har en upphöjning mellan två brunnar och ett utlopp). Men då ska servetterna först ha tagit sig förbi slamavskiljaren... Låter mycket osannolikt.
Claes Sörmland skrev:
Lyft locken och fota, Det finns också ritningar på avloppsanläggningen hos kommunen, ring/emaila dem och få en kopia överskickad.
Har du allvarliga problem med din anläggning borde det lukta skunk om utloppet på anläggningen.
Det kan ju teoretiskt vara så att det finns nån röranslutning mellan spridarrören och utloppet som är tänkt som luftning men att det har breddat den vägen. Då kan servetter ta sig förbi sandbädden (ja, du har sannolikt en markbädd i och med att du har en upphöjning mellan två brunnar och ett utlopp). Men då ska servetterna först ha tagit sig förbi slamavskiljaren... Låter mycket osannolikt.
Det ser ju ut som en slamavskiljare i alla fall. Lite svårt att se i mörkret men till vänster i bild verkar första kammaren ligga eftersom den finns en flytkaka där. Sen ser jag inte riktigt vad som skymtar här:
Och vad denna proppade Y-förgrening fyller för funktion kan man ju också undra:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och vad denna proppade Y-förgrening fyller för funktion kan man ju också undra:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det var enklare. Det ser mycket riktigt ut som inloppet till din slamavskiljare. Nu till höger (videon) ligger förstakammaren med flytslammet. Du har också mycket kompakt flytslam i andra kammaren (den stora till vänster som du petar i). Ser inte konstigt ut. Har du möjligtvis ett brunnslock till där du kan se/serva utloppet? Där borde du se tredje kammaren och ett T-rör.
Det finns några alternativ. Antingen är det brunnslocket sista kammaren till slamavskiljaren eller så är det fördelningsbrunnen för spridarrören till markbädden. Ibland är det samma sak om slamavskiljaren har en inbyggd fördelninsgbrunn. Så här kan du skilja dem åt:
Sista kammaren har ett enda T-rör som leder ut ur kammaren.
Fördelningsbrunnen har ett rör för inkommande vatten och minst två rör som leder ut till spridarrören.
Oavsett så ska brunnen inte innehålla mycket slam alls, slammet ska stanna i slamavskiljaren.
Sista kammaren har ett enda T-rör som leder ut ur kammaren.
Fördelningsbrunnen har ett rör för inkommande vatten och minst två rör som leder ut till spridarrören.
Oavsett så ska brunnen inte innehålla mycket slam alls, slammet ska stanna i slamavskiljaren.
Som komplettering till kommentarerna ovan så ser servetterna som ligger vid röret ju ut att komma från just röret.
Kan vara ett bräddavlopp som inte får finnas men dom borde inte ta sig förbi T-röret eller någon kammare.
Ganska vanligt att folk gör/gjorde bräddavlopp för att om bädden/infiltration satte igen så gick vattnet den vägen istället och allt var "frid och fröjd"
Men enkelt att kolla, sätt på en vattenkran i huset och vänta och se om det kommer något vatten.
Du bör nog vänta i minst 30-60 minuter sen ser du om det kommer vatten från det röret.
Då kan du även se om vattnet stiger i slamavskiljaren.
Kan vara ett bräddavlopp som inte får finnas men dom borde inte ta sig förbi T-röret eller någon kammare.
Ganska vanligt att folk gör/gjorde bräddavlopp för att om bädden/infiltration satte igen så gick vattnet den vägen istället och allt var "frid och fröjd"
Men enkelt att kolla, sätt på en vattenkran i huset och vänta och se om det kommer något vatten.
Du bör nog vänta i minst 30-60 minuter sen ser du om det kommer vatten från det röret.
Då kan du även se om vattnet stiger i slamavskiljaren.
Tycker ni verkligen att allt är som det ska, när det finns slam i alla kamrar?
Jag tror att markbädden är täppt och nivån i brunnen kom över mellanväggarna och kom rakt ut i spridarrör, där det kom ut genom ett luftningsrör.
Om jag har rätt fungerar markbädden inte längre och ska den göras om.
Detta kan vara ett dolt fel. Kan vara en bra idé att fråga killen på slambilen om det fanns problem med avlopp innan, när den tömdes senast innan försäljning mm.
Jag tror att markbädden är täppt och nivån i brunnen kom över mellanväggarna och kom rakt ut i spridarrör, där det kom ut genom ett luftningsrör.
Om jag har rätt fungerar markbädden inte längre och ska den göras om.
Detta kan vara ett dolt fel. Kan vara en bra idé att fråga killen på slambilen om det fanns problem med avlopp innan, när den tömdes senast innan försäljning mm.



