Hej, antagligen en enkel fråga för den som kan men om man googlar kan man snabbt hitta ganska förvirrande svar:
Jag har ett 3-fasuttag i garaget. Såvitt jag kan se är det avsäkrat till 10A (alla säkringar i proppskåpet är 10A). Om jag skaffar en 3-faskabel och en övergångsadapter till 230V typ denna: https://www.jula.se/catalog/el-och-...ptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/
Hur stor effekt kan jag dra då innan det börjar smälla säkringar?

Typ 3840 watt då om man räknar på 16A och 240volt. Vanlig multiplikation

Sorry tänkte fel. Tänkte du hade 16A säkringar...........

Du kan dra 10A/2300W.

Har du 3x10A till uttaget så får du 1x10 A. Dvs. Nominellt 2300W. Dvärgen kan dock överlastas med 11,3A i över en timma. Det blir 2600W. Det är dock inte att rekommendera att överlasta på det viset någon längre stund. Frågan är vad du ska driva?

En värmeslinga på 3200W. Men då borde jag egentligen säkra upp till 16A. Att det är trefas gör ingen skillnad mot om jag haft en vanligt 1-fasuttag på 16A?

Nej. En enfaslast använder bara en av faserna. Den där adaptern innehåller ingen lastbalanserade intelligens, utan man har helt enkelt bara kopplat vidare en av de tre inkommande faserna.

Vart ska du ha en värmeslinga med så hög effekt? Går den att dela upp i flera delar som kan matas från varsin fas?

Jag kan dock välja vilken ström jag ska köra det på, 10,13 eller 16A. Säg att jag sätter dit 13A-säkringar och kör den på 13A? Jag kommer ju ha 16A-kablar hela vägen så ingen risk att bränna nån kabel.

useless useless skrev:
Vart ska du ha en värmeslinga med så hög effekt? Går den att dela upp i flera delar som kan matas från varsin fas?
det är ett bryggverk. Den är som sagt såpass smart att man kan välja effekt men man vill ju helst köra den på så hög effekt som möjligt för snabbare uppvärmning.

useless useless skrev:
Nej. En enfaslast använder bara en av faserna. Den där adaptern innehåller ingen lastbalanserade intelligens, utan man har helt enkelt bara kopplat vidare en av de tre inkommande faserna
Tack! Det var egentligen det jag undrade.. att räkna på en fas klarar jag, P = U * I minns man ju från gymnasiet (=

Om uttaget är säkrat 10A idag, så skall du inte bara säkra upp utan kontroll. Det kan finnas ngn, anledning till att man inte gått högre än 10A.

• Älska
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P=U x I x cosphi.
För 3-fas gäller att P=U x I x rot3 x cosphi

känner man inte till cosphi kan man ju bortse från det, dvs. Använda ”1”

Personligen skulle jag nog isåfall koppla in det fast, dvs skippa stickproppar och annat som på tid och längd inte mår bra av mycket effekt.

H hempularen skrev:
Om uttaget är säkrat 10A idag, så skall du inte bara säkra upp utan kontroll. Det kan finnas ngn, anledning till att man inte gått högre än 10A.
jag kommer nog inte att göra det nu, om jag har en elektriker här av annan anledning kan jag be dem titta på det.
Det som ligger närmast till hands om jag vill ha mer fräs är nog att skaffa en sån adapter som delar upp trefas i tre 230V enfas och köra bryggverket på 10A och med en extra doppvärmare.

byt 3-fas säkringarna till 16A om kabeln är dimensionerad efter det.
byt 3-fas uttaget till ett som har ett blått 230v 16A uttag på sig. (om ditt inte redan har det)
då kan du köra ditt bryggverk på full fart.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.