5 612 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Trefasuttag till 230V - hur stor effekt?
Hej, antagligen en enkel fråga för den som kan men om man googlar kan man snabbt hitta ganska förvirrande svar:
Jag har ett 3-fasuttag i garaget. Såvitt jag kan se är det avsäkrat till 10A (alla säkringar i proppskåpet är 10A). Om jag skaffar en 3-faskabel och en övergångsadapter till 230V typ denna: https://www.jula.se/catalog/el-och-...ptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/
Hur stor effekt kan jag dra då innan det börjar smälla säkringar?
Jag har ett 3-fasuttag i garaget. Såvitt jag kan se är det avsäkrat till 10A (alla säkringar i proppskåpet är 10A). Om jag skaffar en 3-faskabel och en övergångsadapter till 230V typ denna: https://www.jula.se/catalog/el-och-...ptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/
Hur stor effekt kan jag dra då innan det börjar smälla säkringar?
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Typ 3840 watt då om man räknar på 16A och 240volt. Vanlig multiplikation
Sorry tänkte fel. Tänkte du hade 16A säkringar...........
Sorry tänkte fel. Tänkte du hade 16A säkringar...........
Har du 3x10A till uttaget så får du 1x10 A. Dvs. Nominellt 2300W. Dvärgen kan dock överlastas med 11,3A i över en timma. Det blir 2600W. Det är dock inte att rekommendera att överlasta på det viset någon längre stund. Frågan är vad du ska driva?
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Nej. En enfaslast använder bara en av faserna. Den där adaptern innehåller ingen lastbalanserade intelligens, utan man har helt enkelt bara kopplat vidare en av de tre inkommande faserna.
Vart ska du ha en värmeslinga med så hög effekt? Går den att dela upp i flera delar som kan matas från varsin fas?
Vart ska du ha en värmeslinga med så hög effekt? Går den att dela upp i flera delar som kan matas från varsin fas?
Tack! Det var egentligen det jag undrade.. att räkna på en fas klarar jag, P = U * I minns man ju från gymnasiet (=useless skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Om uttaget är säkrat 10A idag, så skall du inte bara säkra upp utan kontroll. Det kan finnas ngn, anledning till att man inte gått högre än 10A.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Personligen skulle jag nog isåfall koppla in det fast, dvs skippa stickproppar och annat som på tid och längd inte mår bra av mycket effekt.
jag kommer nog inte att göra det nu, om jag har en elektriker här av annan anledning kan jag be dem titta på det.H hempularen skrev:
Det som ligger närmast till hands om jag vill ha mer fräs är nog att skaffa en sån adapter som delar upp trefas i tre 230V enfas och köra bryggverket på 10A och med en extra doppvärmare.
byt 3-fas säkringarna till 16A om kabeln är dimensionerad efter det.
byt 3-fas uttaget till ett som har ett blått 230v 16A uttag på sig. (om ditt inte redan har det)
då kan du köra ditt bryggverk på full fart.
byt 3-fas uttaget till ett som har ett blått 230v 16A uttag på sig. (om ditt inte redan har det)
då kan du köra ditt bryggverk på full fart.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
