Vi har skrotat gammal trefas ejektorpump och ersatt denna med enfas dränkbar pump. Matningen till trefaspumpen saknar nolla. Kan man göra en av faserna till nolla i centralen och ”mista” en fas, men å andra sidan behålla kabeldragningen och få två separat avsäkrade vägguttag istället? Jag tänker inte göra detta själv men vill veta vad jag ska beställa.

D
Du kommer att få massor av kunnigare svar. Men det går och fungerar. Frågan är om man får. Eg borde en nolltråden vara blå.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Eftersom du inte ska göra jobbet själv måste svaret bli "fråga den som ska göra jobbet" för den som ska göra jobbet vill nog även bestämma hur det ska utföras.
Minst av allt vill han att "kunden" i detalj talar om hur han ska göra, det finns ju en mängd olika åsikter och elektrikern vill göra "på sitt sätt".

Ps
Det vore ju enkelt om det bara fans ett alternativ, men när det gäller elinstallationer finns det nästan alltid flera möjligheter att välja mellan.

• Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Jag har ingenstans antytt att jag ska hänga över nåns axel. Du kan sluta mästra folk som ställer frågor i gruppen.

Mästra??? Det är ett råd i all välmening, ska man göra ett jobb vill man även vara med och bestämma vad och hur. För det är ju jag som installatör som får skit om jag gör som kunden vill och det i slutändan visar sig vara en dålig ide
Ps
Vore det du själv som skulle göra jobbet skulle du högst troligt fått mitt råd, men till yrkesmän avstår jag gärna med råd om det inte är nått lite "knepigare".

D
H Henrikd75 skrev:
Jag har ingenstans antytt att jag ska hänga över nåns axel. Du kan sluta mästra folk som ställer frågor i gruppen.
Jag har hempulat sådan lösning. Jag ogillar dock att pula i central. Här skulle man kanske kunna offra en av nuvarande faserna till nolla och på något sätt markera den blå i båda ändarna (skulle försöka välja den fas som är mest belastad i övriga anläggningen) och därefter sätta upp två uttag med korrekt klassning där de får varsin fas men dela på jord och nolla.

• Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Varför en 1-fas pump när det finns 3 -fas.klart och färdigt. 3-fas är bättre, en 1-fas är visserligen smalare men längre, var det trångt i hålet förstår jag bytet. Eller var det någon tanke att få fram ett vägguttag med i spelet. Att göra om en 3-fas till flera 1-fas är godkänt under vissa premisser. Det bör då vara en nolla/blå med i matningen så alla färger blir korrekt.. Man får märka om vilken färgs som helst i kabeln,utom den gul/gröna till annan färg. Inte något att stå efter då missförstånd kan uppstå och kanske inte helt med reglerna.med färgmärkningen.

Gissar att en typ 80 meter (eller hur djup det nu är i brunnen) 1-fas kabel är billigare än en 3-fas.

Skiljer nog inte mycket i pris 1- faskabel till pump är 2,5 m2 och 3-fas 1,5 m2.

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Se där.

Enligt regelverket ska ledare vara märkt med färg utmed hela dess längd.
Så jag säger att det inte är ok
Vad säger din elektriker?

H Henrikd75 skrev:
Det är väl ingen som "mästrat" dig!?

Om det är en någorlunda modern kabel så är nog en av trådarna som nu är fas den är nog blå.

Protte

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fråga elektrikern när hen kopplar in.

Mikael_L
H Henrikd75 skrev:
Vi har skrotat gammal trefas ejektorpump och ersatt denna med enfas dränkbar pump. Matningen till trefaspumpen saknar nolla. Kan man göra en av faserna till nolla i centralen och ”mista” en fas, men å andra sidan behålla kabeldragningen och få två separat avsäkrade vägguttag istället? Jag tänker inte göra detta själv men vill veta vad jag ska beställa.
Tja, hela upplägget blir aldrig riktigt bra, egentligen.
Men visst kan man tänka sig att halka omkring lite i det ljusgråa området.

Ty en sak är rätt bra, att man tänker att en säkringsgrupp går till en viss funktion, att den matar liknande förbrukare, det verkar ju skita sig här. Men som sagt, det är bara lite ljusgrått, inte nattsvart förbjudet.

Vidare.
Om kabeln inte är en EKKJ eller väldigt gammal, så har den troligen en blå ledare i sig idag, och trefaspumpen är kopplad till brun, svart, blå, för L1, L2, L3.
Då sätter man gärna den nya pumpen med den blå som nolla, och kan ta ut en fas till mellan den andra fasledaren och den blå nollan.

Saknar befintlig kabel blå ledare, så får man börja fundera lite mer över lämpligheten, är det nummermärkta ledare, så är det tillåtet att använda en som nolla. osv.

Slutsats, det går inte att bedöma detta utan mer info.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.