Finns det att få tag på trefas UPS under 5 KW ? Vore bra att ha till elverket, då den mesta strömmen är oåtkomlig på trefas, som man inte kan nå på enfas. Har sett fantasipriser på sådana grejer, finns det någon som bygger ?
Jag har exempelvis en plasmaskärare som kräver 2,5kw, 220v, 15 a
elverket ger: trefas: 4.2 kw, 19 a
enfas : 1,4 kw, 9 a
mellan faserna : ca 2 kw max 2,8 men högst en timme, 13 a
Vore bra med en UPS, på ca 2,7kw ungefär, som kan ge mig de 15 a som jag behöver.
Plasmaskäraren har elektronisk strömförsörjning, och behöver inte startström.
Om elverket kan misstänkas skada elektronik, räcker det om man använder ett överspänningsskydd då ?
Jag har exempelvis en plasmaskärare som kräver 2,5kw, 220v, 15 a
elverket ger: trefas: 4.2 kw, 19 a
enfas : 1,4 kw, 9 a
mellan faserna : ca 2 kw max 2,8 men högst en timme, 13 a
Vore bra med en UPS, på ca 2,7kw ungefär, som kan ge mig de 15 a som jag behöver.
Plasmaskäraren har elektronisk strömförsörjning, och behöver inte startström.
Om elverket kan misstänkas skada elektronik, räcker det om man använder ett överspänningsskydd då ?
230V 15A är väl snarare 3,5kW , inte 2,5kW ? (Blandar inte in reaktiv effekt i resonemanget då förstås...),
"Mellan faserna" ger väl 3-faselverket 400V, med 13A blir det väl 5,2kW inte 2....
Enfas 230V 19A blir ju 2,47kW inte 1,4...
Jag får inte ihop dina siffor litet, men iofs om du överlastar det sjunker kanske spänningen ??
Men varför UPS till en plasmaskärare?, är det så ofta strömmen går och dyra arbetsstycken måste kasseras eller ?.
Är du inte egentligen bara efter ett "elverk" , UPS blir ju alltid mycket dyrare eftersom det måste blandas in en batteribank för att säkra att strömmen aldrig försvinner.
"Mellan faserna" ger väl 3-faselverket 400V, med 13A blir det väl 5,2kW inte 2....
Jag får inte ihop dina siffor litet, men iofs om du överlastar det sjunker kanske spänningen ??
Men varför UPS till en plasmaskärare?, är det så ofta strömmen går och dyra arbetsstycken måste kasseras eller ?.
Är du inte egentligen bara efter ett "elverk" , UPS blir ju alltid mycket dyrare eftersom det måste blandas in en batteribank för att säkra att strömmen aldrig försvinner.
Det där är de officiella märkeffekterna vad gäller trefas och enfas. Likaså plasmaskäraren. Eftersom den har elektronisk strömförsörjning kanske förhållanden w/a/v ser annorlunda ut. Mellan faserna på trefas får man ut 220 volt, inte 380 volt.PST skrev:230V 15A är väl snarare 3,5kW , inte 2,5kW ? (Blandar inte in reaktiv effekt i resonemanget då förstås...),
UPSen behöver jag för att få ut resten av effekten ur elverket, som jag inte kommer åt genom 220-uttaget ( 1400-1600w). Inte vågar jag heller belasta elverket mellan faserna längre än en timme, förövrigt räcker inte ens det till.
..Då brukar jag få rådet att köpa ett större elverk... Men då får jag skaffa en enorm overkill på elproduktionen. Om jag ska ha ut 220v ur ett trefaselverk så får jag alltså skaffa si så där 20 kw bara för plasmaskäraren. Om jag ska skaffa ett 220 volts dieselverk så kostar det ca 50 000 kr.. Inget av detta är bra lösningar.
Jag står redan idag och producerar onödiga kilowatter med mitt billiga kines-dieselelverk.
UPSen har batteribackup, det är förstås bra, men det är inte den jag primärt är intresserad av, jag är främst intresserad av UPSens konvertering av trefas till enfas, så att jag får ut större amperetal på 220 volt.
om du köper ett elverk avsett för norska marknaden då? dom har ju 230v mellan faserna i sina 3-fasuttag.
Det måste ju finnas bättre lösningar på ditt problem? Vet att du har haft en annan tråd om att koppla skäraren med en specialare till elverket. Antingen måste det ju gå att få tag på ett enfas-elverk som kan lämna dina 15A enfas, eller byta skäraren mot en som är mer anpassad till din applikation?
Jag förstår inte vad du menar. Det är alltid 230v mellan två faser. Man får inte belasta elverket mellan faserna så hårt, för då tappar elverket spänningen,den kan sticka upp på 500 volt om spänningsregulatorn ryker, och det utan att överspänningsskyddet slår av.electrocuted skrev:
Ja, det var ett knivigt problem. Jag är bara väldigt förvånad att bara jag utsatts för det... Men det är väl inte så många som lever off-grid som jag.. Som sagt blir ett 220v-diesel-elverk mycket dyrt,(vanligen inverterelverk) och väljer jag att gå upp i storlek på trefaselverket så blir det 20 kw, vilket är en konstig och dyr lösning.phl skrev:
I mina öron låter det avsevärt billigare att leta upp ett annat elverk. Vet inte vad du anser vara fantasipriser, men UPSer är inga billiga historier, precis som plasmaskärare
Hursomhelst så vet jag inte ens om det går att hitta en 3fas UPS med en 1fas växelriktare. För i annat fall innebär det ju att du kommer att snedbelasta UPSen fullständigt med allt effektuttag på en fas och inget på dem andra, vilket knappast är bra för UPSen samtidigt som verkningsgraden sjunker. Sen vill det till att generatorn lämnar en hyffsat stabil spänningskurva hela tiden, avviker den för mycket så dyker nog likriktaren på en billigare UPS och slänger över lasten i bypass, om sådan finns...
Hursomhelst så vet jag inte ens om det går att hitta en 3fas UPS med en 1fas växelriktare. För i annat fall innebär det ju att du kommer att snedbelasta UPSen fullständigt med allt effektuttag på en fas och inget på dem andra, vilket knappast är bra för UPSen samtidigt som verkningsgraden sjunker. Sen vill det till att generatorn lämnar en hyffsat stabil spänningskurva hela tiden, avviker den för mycket så dyker nog likriktaren på en billigare UPS och slänger över lasten i bypass, om sådan finns...
Sen när du kopplar in en 5kW ups kommer den säkert dra 7kW tills batterierna är fulladdade, och då storknar elverket om det inte är kraftigt byggt.
Om jag försöker koppla min 700kVA ups till 1kVA kines-elverket så försöker det slå till, elverket tappar varv, upsen slår ifrån, så börjar det om efter några sekunder.
Om jag försöker koppla min 700kVA ups till 1kVA kines-elverket så försöker det slå till, elverket tappar varv, upsen slår ifrån, så börjar det om efter några sekunder.
Det är inga som helst problem med en 3-fas till 1-fas ups. Verkningsgraden på en sådan sjunker inget, och den går alldeles utmärkt av att vara snedlastad (då den är gjord för det).saltrulle skrev:
Däremot verkar det inte som Avos är beredd att slanta upp för vad en sådan kostar.
Ska en UPS matas från en generator av ungefär samma storlek är det bra om den har mjukstart (walk-in).
Som andra har sagt är en 3-fas ups en dyr historia. 3-fas in, 1-fas ut är billigare, men fortfarande rejält dyrt. Särskillt om man behöver fin el på utgången blir det dyrt.
Som andra har sagt är en 3-fas ups en dyr historia. 3-fas in, 1-fas ut är billigare, men fortfarande rejält dyrt. Särskillt om man behöver fin el på utgången blir det dyrt.
Min tanke var ju att konvertera tre till enfas, inte att ta en fas genom UPS:en. Jag är inte intresserad primärt av batteribackupen, det är konverteringen jag är intresserad av. Typ transformator. Orsaken är att jag då skulle få en jämn belastning. Nu har det blivit så att...petersv skrev:
Håll i er...
Sedan jag rapporterat felet på mitt powerkraft till supporten att när jag tar strömmen mellan faserna, så sticker spänningen på laddströmmen upp till 19 volt, och batteriet exploderade. Jag fick ett nytt elverk, och samma sak hände med det, fast jag hann ta bort batteriet innan. Men laddningen skadades, och nu ger det bara 6 volt. Nu har de testat på ett nytt elverk på supporten, och funnit samma fel..
De har kontaktat fabriken i Kina, och de ska skicka upp folk till ett möte i Köpenhamn där folk från sverige ska vara med den 17:de. Jag föreslog förståss att lösningen ( för min del ) vore en transformator från trefas till enfas, då alternativet är att köra utan batteri. Helst på elektronisk väg, så ingen startström eller större spänningsförlust uppstår, då det är trångt om kapaciteten( Jag menar för min plasmaskärare
Jäklar, jag har dessutom i dessa dagar dessutom fått fel på råttfällan !