Jag skulle nog hellre försöka få tag på en trefasmotor och en enfasgenerator/motor för att omvandla trefas till enfas istället för att köpa ett aggregat med förbränningsmotor...

Göran.W
Det finns väl igentligen bara 2 vetiga allternativ.
Säkra upp eller köpa en tre fas

Det är ju idioti att göra så kraftiga saker för 230V, fast den är ju tysk, hur ser deras nät ut, är det vanligare med kraftig 230V där tro?

Säkra upp är inget alternativ, på två år har jag betalat mer än mellanskillnaden till trefasmodellen, om jag säkrar upp till 20A, säkrar jag upp till 25A så går det på ett ut efter ett år bara :-P
16A = 2294 kr
20A = 4013 kr
25A = 5294 kr

Hade jag bott i grannkommunen hade jag säkrat upp direkt...
16A = 375 kr
20A = 625 kr
25A = 875 kr

Yxis:
230V-48V borde inte det vara rätt nära en pinnsvets? De har ju en tomgångsspänning på 48V, men den sjunker kanske rejält när den belastas?
http://www.jula.se/svetstransformator-160-a-210020

Hur var tanken att koppla 230-48 för att få 400-230?

Eller så säljer jag den till grannen som har rejält säkrat och köper en trefas, dock är ju skillnaden 3000kr mot 6000kr :(
http://www.tradlost.se/shop/catalog...nRoyal%20CUT%2060%2020mm%203-fas-p-16727.html

Jag tycker inte du ska ge dig på att tillverka en kombination av transformatorer som dessutom matas bakvägen.

Göran.W
Men köp 3 fasaren och sälj en fasaren på blocket.

Ge dig som sagt inte in på några laborationer med egenfixade trafos, om du inte har kunskaperna kan det bara sluta med problem och onödigt jobb. Kanske kan du hitta en skrotad manövertrafo 400/230V från någon industriell utrustning men de är inte ofta så stora som du behöver. Att skaffa en sån trafo ny är dyrt och den blir tung och klumpig, så bäst är nog att du byter till en 2- eller 3-fasansluten.

Det verkar vara en typisk modell avsedd för USA eller Asien, här i Europa passar inte såna stora 1-faslaster in i några länder i princip.

Jag har inte en aning om hur transformatorn i en pinnsvets fungerar, det får någon annan gärna svara på.

Den koppling jag tänker ser ut såhär.

OBS att transformatorernas polaritet måste vara rättvända. För att få det rätt så provkör först genom att mata in 230V på 230V-sidan och mät att du får ca 400V mellan 400V-anslutningarna. Om du får någon annan spänning så är någon eller båda trafona felvända.

OBS också att du ska INTE ha någon säkring på 230/240V-sidan av transformatorerna. Om transformatorerna har nån slags överhettningsskydd inbyggt så se till att det är kopplat på 110/48V-sidan (och tål att bryta strömmen - annars får du bygga om så att överhettningsskyddet bryter manöverströmmen till en kontaktor som bryter hela kalaset). Om 230/240V-sidan bryts på någon av transformatorerna så kommer spänningen inne i transformatorn att skena från specade 110/48V till uppåt 400V då du försöker belasta kopplingen, mycket dåligt.

Sätt dels en tvåpolig automatsäkring på de två inkommande faserna, och dels en tvåpolig automatsäkring på de två utgående ledarna. Observera också att ingen av 230V-utgång-ledarna är "nolla" och därför ska du inte använda blå ledare där det går att undvika (t.ex. i apparatskåp). Säkringen som sitter på de inkommande faserna får absolut inte vara större än vad 110/48V-lindingarna på transformatorerna klarar. Transformatorer tål kortvarig överlast rätt bra, så det borde vara helt okej att använda D-karaktäristik på säkringarna (=tröga) eller tröga "proppsäkringar" (diazed). Om du kör 25A-säkringar på utgångssidan så borde du aldrig lösa ut 16A-huvudsäkringarna om du inte har någon annan last på de två aktuella huvudsäkringarna (drygt 14A last).

Farorna är alltså dels att installera fel från början och koppla in 400V med felvänd trafo, och dels om någon form av säkring löser ut på 230/240V-sidan på trafona.

Tänk också på att transformatorerna inte säkert har tillräcklig isolering på 110/48V-sidan och jord/chassie, så de bör nog monteras på något isolerande underlag i ett metallskåp där skåpet i sig är jordat. Jag vet inte hur man lämpligtvis sätter fast transformatorerna på ett isolerande sätt.

Glöm inte bort att alla ledarna, möjligen förutom inkommande 400V, bör vara minst 6mm2 grova. (I teorin går det bra med klenare mellan en gemensam 230V-kopplingspunkt och 230/240V-sidan på transformatorerna, men det är bara dumt att krångla där). Märk upp ledarna tydligt och kosta gärna på att köpa åtminstone tre olika färger på 6mm2-ledaren, gärna en kort snutt av en fjärde färg (kan ordnas med t.ex. tejpmärkning) för ledaren mellan 110V-trafon och 48V-trafon.

OBS också att det är rätt hög hempul/uppfinnarjocke-faktor på en sånhär koppling, gör den på egen risk och var beredd på att folk med koll på el lyftert på ögonbrynen. Nyckellås eller liknande som gör att bara du kan slå på spänning kan vara en bra idé

• 400-230-trafos.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en fantastisk kreativitet yxis, men vi får tänka lite på TS hus, hem, liv och lem också, för att inte tänka på vad Nähädu skulle kunna invända.:)

Göran.W
Klockrent, nu hänger jag med :)
Det är lite väl mycket pill för min del.

Jag har begärt pris från sidan ovan, men troligtvis blir det bra dyrt.

Ska provköra plasman hos grannen snart, han är också sugen på en, så då kanske jag kan sälja på honom den ;)
Sen köper jag en trefasare :)

Sent from my XT910 using Byggahus

Göran.W
Jag skulle aldrig begärt pris för du kommer skrika rakt ut.
bara man tittar på priset på kopparn som går åt att göra den gör en mörk rädd

Problemet löst, grannen köper den och jag köper en ny trefas :)

Provkörde nyss på 25A huvudsäkring, sjönk bara 10V från 231V, mätt på huvudsäkringen. Körde direkt på 32A uttaget på stolpen, 6 kvmm till 16A CEE och sen 2,5 kvmm till chuko och vidare 2,5 kvmm (originalkabeln).

Nu ska vi bara komma överens om ett pris :)

Byt till en blå 32A CEE-kontakt eller 32A trefaskontakt ;)

Japp, det blir det, en 32A röding :)
Har aldrig sett en blå 32A, fast jag har ju inte letat heller ;)

8,6 kVA tror jag den var specad på...

Jag har inte bara sett utan till och med haft en blå 32A-hane (trepolig, enfas 230V), från en skrotad dator av fabrikat Norsk Data... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.