Hej, jag har tänkt o byta ut min gamla spis mot en ny induktionshäll o inbyggnadsugn.

Och min fråga är.

När jag nu har 3-fas 380v uttag kan jag då bara dra fram en nolla också för o koppla in dom nya grejerna.
Som då är på 230v eller måste man göra om allt med nya kablar o.s.v.

Har ej tänkt o pula med detta själv,men vill veta p.u hur mycket arbete
det är.

S
Hur mycket ström drar grejerna och vad har du för kabelarea i uttaget?

Hmm, vet ej kabelarean men det är 3x16amp säkringar som det är nu
och den nya hällen är på 7,2kw och ugnen vet jag inte exakt men
den är väl på ca:3kw

Jag är ju inte behörig men skulle satsa på 5 st FK med 2.5mm2, det uppfyller minimikravet på 3x16A. Har du redan detta (minus nollan) så skulle jag dra fram en sådan. Om det sedan är enkelt att få igenom en tråd till i samma rör (vilket är ett måste) beror förstås på hur det ser ut. Om det t ex är VP20 och inte alltför många böjar bör det inte vara något problem.

Min personliga erfarenhet är mycket begränsad och då är det bättre att någon av proffsen här tycker till som säkert har gjort detta hundratals gånger.

Ska häll och ugn sitta på samma ställe? Du har dessutom att välja på om apparaterna ska anslutas fast eller via uttag (perilex för hällen). Jag skulle rekommendera det senare och det har jag även själv valt!

S
kent66 skrev:
Hmm, vet ej kabelarean men det är 3x16amp säkringar som det är nu
och den nya hällen är på 7,2kw och ugnen vet jag inte exakt men
den är väl på ca:3kw
Högre upp så har du skrivit att dina nya grejer är 1-fasapparater. Det betyder att din induktionshäll vill ha drygt 30 A fullt utnyttjad. Det i sin tur innebär att den kabel du redan har till spisuttaget inte räcker till utan att du behöver gå upp ett par steg i kabeldimension.

Kontrollera alternativet om det går att ansluta hällen på två faser! Om den går att ansluta med två faser så räcker troligtvis den kabelarea (minst 2,5 kvmm) du har idag och du behöver komplettera med att dra i en extra ledare för nollan.

Står väl inte någonstans att det är 1-fas apparater, bara att de ska matas med 230V. Men som sagt, kolla upp om det funkar med 2X16A vilket ändå är MYCKET troligt.

Håller själv på att byta vitvaror och har ännu bara hittat induktionshällar med 2X16A matning (kan även matas med en fas), men då har det bara varit hällar från de stora kända märkena (elux, siemens etc).

Det stod väl iofs inget om att det var 1 fas, bara att det var 230V. men det är ju en mycket relevant fråga om hällen är en 1-fas häll eller om den går att köra på 2 faser.

Edit: Dalle vann med ett par sekunder.

S
Står det att den är för 230 V så tar jag för givet att det är en 1-fasprodukt. Annars brukar det stå 2~N nånting.

sawsaw skrev:
Står det att den är för 230 V så tar jag för givet att det är en 1-fasprodukt. Annars brukar det stå 2~N nånting.
Ni elektriker brukar ju alltid säga att man inte ska ta något för givet...:D

Jag har som sagt plöjt en jäkla massa broschyrer och laddat ner bruksanvisningar etc och i den översiktliga produktinforn brukar man nästan alltid bara nämna anslutningseffekt, t ex 7400W, och spänning, typiskt 220-240V. När man sedan studerar bruxen detalj ser man att det går att koppla in den på en eller två faser.

Man blir ju tvungen att gå ner på detalj, i affären vet dom ju knappt hur apparaterna funkar ej mindre hur de ska installeras... :)

Håller med sawsaw skriver man 230V så är det enfas i Sverige med vårt elnät. Annars pratar man om 400V. Förutom i Försvarsmakten som fortfarande har 3x230 V elverk och fasta nät igång i viss mån.......

Tror inte sawsaw kopplar in på måfå han verkar ha koll på läget........

rockles skrev:
Tror inte sawsaw kopplar in på måfå han verkar ha koll på läget........
Han om någon har totalkoll här! :cool:

...jag var ju mer ute efter vad man läser i diverse produktbeskrivningar och från det tycker jag inte man ska göra några antaganden - empiriskt bevisat faktiskt. När man sedan ska koppla in den då tror inte jag heller att han gör något fel, men då kan det ju vara försent om kunden köpt fel häll...

Min egen erfarenhet av att ha gått igenom typ 20+ hällar tyder istället på att det alltid står 220V-240V som spänning OCH att de kan anslutas med två faser.

Så det så! :D

dalle skrev:
...jag var ju mer ute efter vad man läser i diverse produktbeskrivningar och från det tycker jag inte man ska göra några antaganden - empiriskt bevisat faktiskt. När man sedan ska koppla in den då tror inte jag heller att han gör något fel, men då kan det ju vara försent om kunden köpt fel häll...

Min egen erfarenhet av att ha gått igenom typ 20+ hällar tyder istället på att det alltid står 220V-240V som spänning OCH att de kan anslutas med två faser.

Så det så! :D
Jag tycker att tillverkarna och även säljarna har mycket kvar att bevisa vad gäller dokumentation och kunskap. Det skall klart framgå om det är en eller två fas eller kanske trefas.......

Det sitter en kabel med 3-sticks kontakt ansluten till hällen med en klisterlapp på

som visar L+N+Jord på ena sidan och på andra sidan så visar den
L1+L2+N1+N2+Jord

betyder detta att man kan köra både med en och två faser?

undrar om inte detta är en sådär norsk historia som man har läst om här i andra strängar det är elgiganten som säljer den

Och till dalle som skriver "skulle satsa på 5 st FK med 2.5mm2, det uppfyller minimikravet på 3x16A."

det är bara 4-kablar i dosan som är framdraget fas+fas+fas+jord måste de väl bli då eller vad menar du med 5st FK (okunnig)

Jag kanske tänker fel här men ett objekt som den där hällen på totalt 7,2 kw är väl alltid ett enfasobjekt i och med att märkspänningen är 230v. Sedan tillåter den kanske att matningen sker från flera en eller flera grupper? Ex. 1x230v/32A el. 2x230V/16A. Det finns väl ingenting som säger att grupperna måste ligga på olika faser även om detta är praktiskt med tanke på dimensioneringen av kabelarean för framledningen?

kent66 skrev:
Och till dalle som skriver "skulle satsa på 5 st FK med 2.5mm2, det uppfyller minimikravet på 3x16A."

det är bara 4-kablar i dosan som är framdraget fas+fas+fas+jord måste de väl bli då eller vad menar du med 5st FK (okunnig)
Du behöver två faser, en nolla samt jord för hällen. Ugnen använder den tredje fasen, nollan samt jord. Det du kallar "kabel" är säkert FK-tråd och du behöver alltså totalt 5 st med area 2,5mm2. Som du skriver tidigare behöver du dra fram en tråd till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.