Nej det spelar ingen roll. Men nu ska man aldrig anta någonting ang färger. Kontrollera i centralen vilken som är vilken. Dagens spis kan ju vara felkopplad (att nolla och jord är förväxlade).

Som Bo säger man ska aldrig vara säker om man inte mäter men efter att ha jobbat i stan sen jag slutade skolan -93 så skulle jag kunna påstå att du har trefas till lägenheten som inte har någon bygling vid mätaren för det hade Vattenfall slagit ner på vid mätarbytet i så fall och i mina ögon ser det även ut som om du har 2,5mm2 från central till spisdosan.

Om du nu ska sätta in en "kompakt" spis så föreslår jag att du tar ut en elektriker som monterar ett perilexuttag så att du får en "kontakt" där istället för att ha fast koppling (bra om man kan dra ut och in spisen vid städning osv) samt att elektrikern i samma veva byter till 16A så behöver du inte testa och eventuellt poppa säkringar samt elektrikern ser också direkt om allt är ok med grovleken på trådarna osv. Och hom du ska ha separat häll och ugn så är det ju också klokt att få ut en elektriker som kopplar ihop grejerna.

Tack för alla svar! Nu tror jag att jag tryggt kan köpa en ny spis. :)

Vill bara förtydliga att det inte är en lägenhet det handlar om.

Nej aldrig haft problem med förra spisen men testade ugnen i ett annat uttag på 10a.
Den gick första gången kanske 3min sedan slog den av direkt när jag försökte igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.