Jag vill ha en induktionsspis, men alla har krav på 3x16A säkring. Jag har 3x10A i min bostadsrätt, byggd 1968. Betyder det att drömmen om induktionsspis är körd? Kommer propparna att gå som smatterband? Eller gäller det bara att se till att inte slå på alla plattor på max samtidigt?
Vänta här nu, hur kommer det sig att du har 3x10 A till spisen? Det vanliga är att det finns 3x16 A eller 1x20A till spisuttaget. Är det nyligen elrenoverat eller har någon tidigare ägare pillat själv? Är det nya snabbsäkringar eller gamla vanliga "proppar"? Om det är proppar så kan du ta ut dom tre och kolla vilken färg det är på bottenplattan inne i centralen och är den röd så måste du kanske beställa ut en elektriker som kan kolla om trådarna till spisen bara klarar 10A och då kanske byta trådar till 2,5 mm2 eller så finns det 2,5mm2 och då räcker det att byta bottnar. Är det däremot grå bottnar så kan du byta till 16A säkringar och köra på för då har någon tidigare bara satt i 10A kanske pga brist på 16A.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det kan nog vara bra att kontrollera ledararean hur som helst.
Ja, och det beror i sin tur på hur hög effekt man kranar på.Glufsglufs skrev:
Plattorna är väl alltid kopplade parvis på varsin fas på en induktionshäll. Om man bara kör en platta i taget på varje sånt par, eller bara kör på relativt låg effekt om man kör båda samtidigt, så är 10A inga större problem.
Jämför för övrigt att det trots allt är fullt lagligt att stoppa i 10A-säkringar i en central där det egentligen ska sitta 16A.
Finns det någon lag/förordning som säger att en grupp faktiskt måste vara avsäkrad tillräckligt mycket?
I så fall kan man väl kringgå det genom att ansluta hällen med perilex och ugnen med schuko, då är det upp till den som stoppar i kontakten att ha koll på 10/16A, och det kan man väl inte direkt kräva av en lekman som trots allt får stoppa i schuko+perilex-kontakter?
Vänta nu..
Jag har en 400 V spis och kör på 3x10A, och brukar ofta köra storkok med minst tre plattor och ugn på.
Har aldrig löst en säkring på spisgruppen.
Därimot är det snelast på huvudpropparna för ettan o trean går lite titt som tätt.....
Jag har en 400 V spis och kör på 3x10A, och brukar ofta köra storkok med minst tre plattor och ugn på.
Har aldrig löst en säkring på spisgruppen.
Därimot är det snelast på huvudpropparna för ettan o trean går lite titt som tätt.....
Du får ju alltid avsäkra lägre än vad som anges men verkar ju onödigt att avsäkra lägre än vad fabrikanten förordar. Skriver fabrikanten att en sak drar si och så mycket watt eller att dom föreskriver att det ska vara si eller så hög avsäkring så är det ju en fördel att följa det. Visst kan man klara sig på lägre ampere i många fall men om nu dom två plattor som går på samma fas drar tillsammans så pass mycket att en 10A inte håller så är det ju lite surt om man nu måste ha dessa båda igång samtidigt.yxis skrev:Ja, och det beror i sin tur på hur hög effekt man kranar på.
Plattorna är väl alltid kopplade parvis på varsin fas på en induktionshäll. Om man bara kör en platta i taget på varje sånt par, eller bara kör på relativt låg effekt om man kör båda samtidigt, så är 10A inga större problem.
Jämför för övrigt att det trots allt är fullt lagligt att stoppa i 10A-säkringar i en central där det egentligen ska sitta 16A.
Finns det någon lag/förordning som säger att en grupp faktiskt måste vara avsäkrad tillräckligt mycket?
I så fall kan man väl kringgå det genom att ansluta hällen med perilex och ugnen med schuko, då är det upp till den som stoppar i kontakten att ha koll på 10/16A, och det kan man väl inte direkt kräva av en lekman som trots allt får stoppa i schuko+perilex-kontakter?
Sen vad du menar med att kringå förstår jag inte riktigt. Lösa ugnar kommer oftast med monterat uttag på och ett de flesta vanliga 230 uttag får man ju säkra upp till 16A så är ugnen i behov av det så fixar man ju det samt att hällen då får två faser men som elektriker då måste koppla anslutningssladd till.
Nu har jag fattat det som att TS har en kompakt spis och då är det ju bara ett uttag som gäller.
Jag kan även till 99% säkerhet säga att lägenheten är uppsäkrad med 25A så det är ju ingen fara för den sakens skull att säkra upp (kolla arean på trådarna också) till 16A.
Redigerat:
Poängen är väl att det är vanligt att köra 3x10A trots att fabrikanten förordar 3x16A, och att det oftast går bra. Jag har också 3x10A (60-talsinstallation) och jag har aldrig löst nån säkring.Glufsglufs skrev:
Ja, det är originalinstallationen från 60-talet, och ingen har varit där och pillat. 3x10A, porslinssäkringar med röda bottnar. Dock är centralen uppsäkrad med 25A enligt märkningen på centralen. Har jag då förstått rätt att om jag får problem med att propparna går så är det inga problem med att låta en elektriker säkra upp från 10A till 16A, eventuellt med byte till grövre ledningar, för kapacitet till det finns redan indraget i lägenheten?
Nja, om jag är och gör helt nytt eller elrenoverar så dras det alltid dels 2,5 mm2 till spis och ugn och om man nu drar 2,5 mm2 så ska det ju märkas upp på gruppförteckningen och när man ändå gör det så sätter man ju då 16A säkringar även om man vet att det håller med 10A. Nu kan det också tänkas att Uppsala är lite speciellt då vi har samma pris för 16, 20 och 25A så alla (även små ettor) lägenheter och hus i stan i princip är då uppsäkrade till 25A men dom som av någon anledning skulle ha 16A som max så tar man 10 eller 13A till spis och ugn men nu snackar vi väldigt få tillfällen.f91jsw skrev:
Jag har även aldrig fått en ritning i handen där det inte är ritat 2,5mm2 till spis och ugn och därmed blir det mer eller mindre med automatik 16A på säkringarna.