22 637 läst ·
34 svar
23k läst
34 svar
Trefas 3x10A vs. 3x16A
Ta dit en elektriker som kan ta en koll på hur grova trådar du har om det är så att det inte skulle hålla med 10A. Har du tur kan det räcka med att bara byta botten och säkringar, annars dra om till 2,5mm2.captainknut skrev:Ja, det är originalinstallationen från 60-talet, och ingen har varit där och pillat. 3x10A, porslinssäkringar med röda bottnar. Dock är centralen uppsäkrad med 25A enligt märkningen på centralen. Har jag då förstått rätt att om jag får problem med att propparna går så är det inga problem med att låta en elektriker säkra upp från 10A till 16A, eventuellt med byte till grövre ledningar, för kapacitet till det finns redan indraget i lägenheten?
Jo men sett ur konsumentens synvinkel: Man köper en ny spis och kopplar in den i perilexuttaget. De flesta funderar inte över ledningsareor eller ens säkringar, de bara pluggar in och kör. Och oftast funkar det med 3x10A. Finns ju ingen anledning att ta dit en elektriker om det fungerar.Glufsglufs skrev:
Vad menar du nu? Det är ju redan 3x10 framdraget?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja, men är det verkligen tre olika faser?
Vad har du för spis idag och hur är den inkopplad?
Vad har du för spis idag och hur är den inkopplad?
Åtminstone i Göteborg så verkar 3*25A vara standard till vanliga lägenheter vid varje nybygge eller då elstammar byts. Jag reagerade själv på hur överdrivet jag tyckte det var där jag bor, när jag flyttade in var det 3*25A huvudsäkringar och sen användes 20A enfas till spisen och varsin 10A enfas-grupp på de två andra faserna... (nu ändrat så att ett par till 10A-grupper går till köket, praktiska studier visar att diskmaskin, mikrovågsugn, tv och stereo samtidigt löser ut en 10A-säkring...).Grottan skrev:
Nä och det sa jag aldrig, det var om det inte skulle funka så kan man ta dit en elektriker för att kolla grovleken på trådarna och sen se om det bara är att säkra upp eller om trådarna ska bytas.f91jsw skrev:
I Uppsala har du i regel 3x25A till lägenheter förutom i flesta fall gällande ettor som har 1x25A.Grottan skrev:
Ettor byggda på 70-talet och framåt har dock i flesta fall
trefasstigare då spisarna går på 3x16A.
Redigerat:
Så berätta för en elektricitetsanalfabet hur jag ser om det är trefas eller tre st. enfas?
Kommer du åt din elmätare? I så fall ser du om det är tre eller en säkring till din lägenhet. Sen kan man om man öppnar upp centralen se också, dvs om du slår av strömmen, skruvar loss skruvarna och tar bort metallkåpan så ser du hur många trådar som kommer in till brytaren, dvs tre eller en.
Är det inte bättre/säkrare om TS ringer sin bovärd/fastighetsskötare/fastighetsägare och frågar?Glufsglufs skrev:
Möjligt men vi har många lättåtkommliga mätare i fastigheterna i den här stan.Rrrrr skrev:
Fastighetsskötarna (om dom inte är anställda av BRF) har en otrolig förmåga att vara okontaktbara och noll vetande här också.....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Väldigt mycket sannolikt, men 100% säker blir man bara om det går att mäta upp 400V mellan varje ledare - det kan ju vara byglat i mätarskåpet 
Se du också om kabeln till spisen är 2.5mm² eller 1.5mm², och om det finns en separat nolla med?
Se du också om kabeln till spisen är 2.5mm² eller 1.5mm², och om det finns en separat nolla med?
Så här ser det ut i spisanslutningen (gammal en, där kabeln är fast ansluten). En röd, en vit, och tre svarta. Röd jord, vit nolla och tre faser, right?
Har det nån betydelse vilken fas som ansluts vart på en spis? Går ju inte att se skillnad på tre svarta kablar...
Har det nån betydelse vilken fas som ansluts vart på en spis? Går ju inte att se skillnad på tre svarta kablar...