20181211-204212.jpg

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, ärligt talat kan det väl knappast vara på annat sätt. Jag har aldrig kommit till en spisdosa med tre nollor och en fas, och jag tror inte jag kommer råka på det heller. :)

Men visst ska man ändå mäta lite snabbt innan man lägger in matningen.
Det där var vad jag ungefär brukar förvänta mig att hitta i lite äldre hus här (eller röd jord då ofta), då detta är typiska uppsala-färger - vit = nolla.

Men vad jag nu mest grunnar på är ifall det kanske är 2,5 mm² där.
Svårt att avgöra, men den där anslutningsplinten ska ju klara 2,5 mm² ganska lätt, och hålen ser ju ganska välfyllda ut.
Ang.area

kollar man på g/g som ser ut som 1.5 så ser det ut som faserna är 2.5

Mikael_L
Den gulgröna kan ju (borde?) vara av nyare sort, och kan därmed ha tunnare isolering.

Men om TS lossar på den och en av de andra och kollar arean på själva kopparen så går det säkert att utröna denna möjlighet.

Diameter 1,8/2=0,9^2=0,81x3,14= 2,5 mm^2
Kablen är 2,5 mm^2

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är det 1,75 eller 1,8? Hela nonieskalan syns inte på bilden. 1,5 mm² har teoretiskt en diameter på 1,38 mm. 2,5 mm² har teoretiskt en diameter på 1,78 mm. Så det bör vara 2,5 mm² på ledaren du visar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Toppen tack så mycket!
Då stänger jag bara av strömbrytaren byter ut till 16a säkringar.
Dosan som satt på väggen innan såg inte så fin ut, vad kan jag ersätta den med för något?
(ska försöka hitta en elektriker som löser det, men går inte det så gör jag det.)

Det bör vara en anslutningsdosa med dragavlastning och plats för två anslutningskablar. En till hällen och en till ugnen.

Toppen, tack tack.

Mikael_L
  • Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.