2 745 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Trefas 3x10A eller? (utbruten tråd)
Sida 1 av 2
Hej!
Jag lånar tråden istället för att skapa ny.
Ska sätta in en ny ugn och häll i köket.
I dagens läge är det 3*10a
Hällen vill ha 2*16a eller en 32a
Ugn 1*13a
Så till min fråga går detta och fixa och hur?
Har automatsäkringar.
Jag lånar tråden istället för att skapa ny.
Ska sätta in en ny ugn och häll i köket.
I dagens läge är det 3*10a
Hällen vill ha 2*16a eller en 32a
Ugn 1*13a
Så till min fråga går detta och fixa och hur?
Har automatsäkringar.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Du måste troligen byta kablar (beroende på vad som sitter där idag), 10a=1.5mm2 kablar och 16a=2,5mm2
Antagligen fungerar det utmärkt. Med 10a kommer du inte att kunna använda hela spisen på full effekt samtidigt. Men det lär du inte kunna med den gamla spisen heller i så fall. Alla som bor i lägenhet med enfas har har sämre förspänt än du.N nixxz skrev:
Börja med att bara kasta in prylarna på befintliga säkringar och matningar, och kolla hur bra det fungerar.N nixxz skrev:
Vad har du för säkringar idag? Porslin eller automater?
Du kan kanske beskriva lite mer, och/eller någon bild.
Kolla en sak först i centralen, är det vit Nolla där och i övrigt i lägenheten??
Mät spänningen mellan dom 3 svarta och till vit. Skall vara 3x230 Volt.
Mät spänningen mellan dom 3 svarta och till vit. Skall vara 3x230 Volt.
Tja, ärligt talat kan det väl knappast vara på annat sätt. Jag har aldrig kommit till en spisdosa med tre nollor och en fas, och jag tror inte jag kommer råka på det heller. 
Men visst ska man ändå mäta lite snabbt innan man lägger in matningen.
Det där var vad jag ungefär brukar förvänta mig att hitta i lite äldre hus här (eller röd jord då ofta), då detta är typiska uppsala-färger - vit = nolla.
Men vad jag nu mest grunnar på är ifall det kanske är 2,5 mm² där.
Svårt att avgöra, men den där anslutningsplinten ska ju klara 2,5 mm² ganska lätt, och hålen ser ju ganska välfyllda ut.
Men visst ska man ändå mäta lite snabbt innan man lägger in matningen.
Det där var vad jag ungefär brukar förvänta mig att hitta i lite äldre hus här (eller röd jord då ofta), då detta är typiska uppsala-färger - vit = nolla.
Men vad jag nu mest grunnar på är ifall det kanske är 2,5 mm² där.
Svårt att avgöra, men den där anslutningsplinten ska ju klara 2,5 mm² ganska lätt, och hålen ser ju ganska välfyllda ut.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ja ingen drar 1.5kvmm till en spis, slå av säkringarna och läs på ledarna bakom spisen, borde vara 2.5kvmm, sätt in 16A säkringar, annars inte så bökigt att dra nya trådar heller..
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
Hur ser det ut i centralen? Har du automatsäkringar eller porslisnproppar? Om det är proppar, har du kollat att det inte är bottenkontakter för 16A. Man ser det på färgen.
Det går att se, det går att jämföra med andra ledare av känd area och det går möjligen att mäta med skjutmått. Jag skulle sätta dit spisen och utgå ifrån att det räcker med 10 a. Det gör det för det mesta. Skulle det visa sig att det inte räcker så går det att kontrollera area och säkra upp senare. Har du haft problem med säkringarna till den gamla spisen?N nixxz skrev:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
Om du äger ett skjutmått (eller köp ett billigt på Jula/clas Ohlsson), så kan du mäta diametern, och räkna ut arean.