5 829 läst ·
46 svar
6k läst
46 svar
Tredjeparts tillbehör till MFT
Jag är också rätt skeptisk till detta, är man rädd om sitt mft-mönster skulle jag absolut inte använda dom där tvingarna, om någon sorts spännkraft kan uppbådas kommer hålen snabbt ta stryk...och visst är den övre skivan tjockare. Tror dock räfflade dogs gör skillnad, en vanlig tving utan räfflor fungerar ju inte alls.
Njae..3/4" och 20mm är väl mått på hålstorleken?Björn Melander skrev:
Nej, det var nog jag som ansvarade för den där, så det teoretiserades nog mest. Jag har ju ingen MFT. Därmed var incitamentet lågt. Dessutom tror jag att det tilltänkta bordet hade hål med fräst radie på undersidan, vilket är en lösning för att kunna använda tvingarna i en tjockare skiva än de som levereras med MFT.
Hmm, kanske funkar det bockade plattjärnet inte så bra i tjock skivor med radie på undersidan. Men jag tänker att lösningen i trådens början borde funka lika bra i en sådan (tjock skiva m radie) som i originalskivan. Eller tänker jag fel?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Då ska vi se. Har nu gjort en MA-Dog och nu funkar det som tänkt. Helt ok!
MEN, om man vill tillföra större spännkraft än mina tidiga experiment, ser man tydligt hur den 19 mm tjocka bordskivan dras upp och blir konvex.
Kul experiment, men detta kommer jag inte att använda.
MEN, om man vill tillföra större spännkraft än mina tidiga experiment, ser man tydligt hur den 19 mm tjocka bordskivan dras upp och blir konvex.
Kul experiment, men detta kommer jag inte att använda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kul att det funkade. Som du ser på skissen har mina klämmor en betydligt kortare arm, och stödet bakåt är längre. Det kommer fortfarande att bli elastisk deformation så att skivan buktar uppåt, men effekten komner att bli mindre uttalad. För att spänna lite lagom hårt bör det finnas viss potential. Jag har klämmor, men ingen MFT.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Jag provade även med en längre sula bakåt men det avhjälper inte den böjkraft som blir i skivan. Ska prova RichardTenggrens teori.
Jag tycker att en stor del av den tänkta uppsidan med denna typ av klämma är just längden.
Jag tycker att en stor del av den tänkta uppsidan med denna typ av klämma är just längden.
Jag har slutat med allehanda snabbspännare av just den anledningen att de skapar ett stort böjmoment. Fräsjiggar ex måste va bra stöddiga i basen om snabbspännaren inte ska få dom att böja sig.
På ett mft för att hålla fast småsaker spelar väl böjningen kanske ingen jätteroll men störigt om underlaget inte håller sig plant.
På ett mft för att hålla fast småsaker spelar väl böjningen kanske ingen jätteroll men störigt om underlaget inte håller sig plant.