Jag är också rätt skeptisk till detta, är man rädd om sitt mft-mönster skulle jag absolut inte använda dom där tvingarna, om någon sorts spännkraft kan uppbådas kommer hålen snabbt ta stryk...och visst är den övre skivan tjockare. Tror dock räfflade dogs gör skillnad, en vanlig tving utan räfflor fungerar ju inte alls.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Tittar man på exemplen i länken så har dom skrivit fel i bldtexten. Den övre bordsskivan är inte 3/4”. Det är däremot den undre och där behöver man låsning från undersidan.

Min slutsats är att dessa inte funkar på 19 mm bordskiva utan låsning på undersidan.
Njae..3/4" och 20mm är väl mått på hålstorleken?

Håller med om att man lär få ovala hål.

För oss som bara spänner i hålen kvittar det ju, men är de för sågning etc är det dumt

Tittar man på länken är sitter inte tvingen och dogen (blir så rolig svengelska av det är) i linje. Jag tror det gör stor skillnad på hur hålet påverkas.

Det här problemet har Daniel och jag diskuterat tidigare. Då dök den här skissen upp:
Handritad skiss av en klyvsåg med anmärkningar om sågspårets storlek och plattans position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Det här problemet har Daniel och jag diskuterat tidigare. Då dök den här skissen upp:
[bild]
Fiffigt! Det hade jag glömt. Har vi tillverlat någon sådan?

Nej, det var nog jag som ansvarade för den där, så det teoretiserades nog mest. Jag har ju ingen MFT. Därmed var incitamentet lågt. Dessutom tror jag att det tilltänkta bordet hade hål med fräst radie på undersidan, vilket är en lösning för att kunna använda tvingarna i en tjockare skiva än de som levereras med MFT.

Hmm, kanske funkar det bockade plattjärnet inte så bra i tjock skivor med radie på undersidan. Men jag tänker att lösningen i trådens början borde funka lika bra i en sådan (tjock skiva m radie) som i originalskivan. Eller tänker jag fel?

richardtenggren
Centrum på dog:n och tvingens fästpunkt bör väl vara separerade som på bilden nedan?

• Verktyg på arbetsbänk med markerad centrumlinje och fästpunkt av tving, illustrerande användning.
    Skapa konto
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
@mattiasp
Det där är en bra ide. Ska testa och se hur det funkar i praktiken.

Det ska bli kul att se!

Då ska vi se. Har nu gjort en MA-Dog och nu funkar det som tänkt. Helt ok!
MEN, om man vill tillföra större spännkraft än mina tidiga experiment, ser man tydligt hur den 19 mm tjocka bordskivan dras upp och blir konvex.

Kul experiment, men detta kommer jag inte att använda.

Närbild av en hand som håller en MA-Dog verktygsklämma med en bordskiva i bakgrunden.
Skapa konto

Närbild av en MA-Dog som används för att skapa spänning på en arbetsbänk.
Skapa konto

Metallklämma fäst på en 19 mm MDF-skiva som visar deformation på arbetsbänk med hål.
Skapa konto

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Kul att det funkade. Som du ser på skissen har mina klämmor en betydligt kortare arm, och stödet bakåt är längre. Det kommer fortfarande att bli elastisk deformation så att skivan buktar uppåt, men effekten komner att bli mindre uttalad. För att spänna lite lagom hårt bör det finnas viss potential. Jag har klämmor, men ingen MFT.

Jag provade även med en längre sula bakåt men det avhjälper inte den böjkraft som blir i skivan. Ska prova RichardTenggrens teori.

Jag tycker att en stor del av den tänkta uppsidan med denna typ av klämma är just längden.

Jag har slutat med allehanda snabbspännare av just den anledningen att de skapar ett stort böjmoment. Fräsjiggar ex måste va bra stöddiga i basen om snabbspännaren inte ska få dom att böja sig.

På ett mft för att hålla fast småsaker spelar väl böjningen kanske ingen jätteroll men störigt om underlaget inte håller sig plant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.