Det är samma princip som man har till pelarborrmaskiner ( men där är ett långt spår ) här är det ett hål , som en krok sätts ner i , vissa svetstänger är det samma klämmkonstrution på ,
Inställbart från 0 till gapets storlek
Inställbart från 0 till gapets storlek
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det är väl den här: https://precisiondogs.us/products/precision-clamp-mount
skeppar internationellt så vitt jag kan se
skeppar internationellt så vitt jag kan se
Vad ska du göra med vinkelräta hål , dom är bara för infästning . klart inget håller i evigheter men om det bara är infästning så håller det länge , inget ska ju snurra där samt vilket trä det är i överdelen , hårt mjukt stor skillnad
Nä men skenan på kantprofilen är lagd vinkelrät mot hålen så istället för anslag kan man ha dogs för att såga vinkelrät. Tänkte bara om ett hål utvidgas så kommer det bli någon grad fel sen. Kanske bäst att skruva underifrån ändå?
Verkar inte vara något konstigt tycker jag. En ganska kort tapp som går ner i dog-hålet (gud vad jag älskar svengelska) och till det en ganska rejäl platta mot bordsytan. Det blir nog inte så stora krafter vertikalt kontra horisontellt.
Däremot imponerades jag — lättimpad som jag är — av att det inte krävdes justering för de olika ämnena som spändes fast! Det är trolleri i mina ögon...
Vill också ha, bla till pelarborrens bord.
//Ronnie
DS Juste passning i dog-hålet och plattans yta mot bordet skapar väl tillräckligt mycket spänning för att hålla paketet på plats, förmodligen slår man lätt undan det med ett hammarslag, eller vad tror ni??? PS
Däremot imponerades jag — lättimpad som jag är — av att det inte krävdes justering för de olika ämnena som spändes fast! Det är trolleri i mina ögon...
//Ronnie
DS Juste passning i dog-hålet och plattans yta mot bordet skapar väl tillräckligt mycket spänning för att hålla paketet på plats, förmodligen slår man lätt undan det med ett hammarslag, eller vad tror ni??? PS
Finns på maskinfirmor , i stället för en dog , så är det en fyrkant på en bult som skjutes in i spåret på borrbordet och låses , annars samma funktion med låsning av stycketP Pysslarn skrev:Verkar inte vara något konstigt tycker jag. En ganska kort tapp som går ner i dog-hålet (gud vad jag älskar svengelska) och till det en ganska rejäl platta mot bordsytan. Det blir nog inte så stora krafter vertikalt kontra horisontellt.
//Ronnie
Kommer inte på vad den heter nu , men använder sådan på en kunds verkstad
Så lite man vet... Tack!L Liteavvarje skrev:
//Ronnie
Men i det fallet är det väl en t-spårsmutter som används och då får man ju ett mothåll i spåret?L Liteavvarje skrev:
Oavsett så verkar Kreg tvingarna fina, jag fick hem ett par till jul som är tänkta just till pelarborren.
Visst är det som du skriver, funktionen är inte densamma. Det fina med prylarna i videon är ju möjligheten att bara trycka i skivan ovanifrån utan skruv undertill. Att det ändå verkar följa med ett vred (eller?) gör ju att jag tvekar kring hur bra det egentligen funkar att bara använda ovanifrån.jac skrev: