5 829 läst ·
46 svar
6k läst
46 svar
Tredjeparts tillbehör till MFT
Nja, jag vet inte... När han sätter klämman i bordet säger han "obviously no knob in the bottom, just drop it in" och mot slutet av videon "I have no knob in the bottom" och videon motsäger ju inte det, så det verkar ju funka utan vred av något slag.
Tror jag.
//Ronnie
Tror jag.
//Ronnie
Där är vi överens! Men jag undrar ändå hur det funkar i praktiken när man själv sks använda dem. Vore ju inte första gången ngt ser bättre ut på video...P Pysslarn skrev:
Den "fastnar" i hålet pga att det blir ett vridmoment kring tappen och detta ger en "fastkilning" av tappen i hålet, eftersom klämman sitter excentriskt i förhållande till tappen.
Så med tiden kommer hålen att bli lite "deformerade" i över- och underkant om man klämmer med stor kraft. Allt beror på hur bra mdf:en, eller vad man har för material i sin skiva, klarar tryckkrafter.
Så med tiden kommer hålen att bli lite "deformerade" i över- och underkant om man klämmer med stor kraft. Allt beror på hur bra mdf:en, eller vad man har för material i sin skiva, klarar tryckkrafter.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
i den tillhörande posten på FOG skriver han att det funkar bra med eller utan skruv/knopp-säkringen så jag tror nog att det är den produkten, han säger väl något åt det hållet även videon som pysslarn skrev ovanEnd skrev:
Kommer att beställa ett gäng. Om någon är intresserad av att beställa samtidigt så vi kan dela på frakten så är det bara att skicka ett PM. Beställning på fredag. Hämtas i Lund.Daniel_N skrev:
I sverige så finns diverse Kreg prylkar hos Verktygsproffsen. Tvingarna hittar du här:
https://www.verktygsproffsen.se/kategori/Tvingar
Jag köpte denna precis innan jul:
https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Tving-Automax-76mm-Kreg-Track-system
bara för att upptäcka att den inte passade i mina Kreg mini-track som jag tänkte ha i bordet till pelarborren. Måste antingen byta skenor eller modda tvingen. Men med ovanstående tillbehör så kanske den kan få användas i arbetsbordet istället.
Vill du känna på tvingen så får du säga till.
Plattan verkar kosta nästan lika mycket som Kreg tvingen så det blir ingen billig setup. Å andra sidan så kan man ju undra om allting måste vara så billigt hela tiden.
https://www.verktygsproffsen.se/kategori/Tvingar
Jag köpte denna precis innan jul:
https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Tving-Automax-76mm-Kreg-Track-system
bara för att upptäcka att den inte passade i mina Kreg mini-track som jag tänkte ha i bordet till pelarborren. Måste antingen byta skenor eller modda tvingen. Men med ovanstående tillbehör så kanske den kan få användas i arbetsbordet istället.
Vill du känna på tvingen så får du säga till.
Plattan verkar kosta nästan lika mycket som Kreg tvingen så det blir ingen billig setup. Å andra sidan så kan man ju undra om allting måste vara så billigt hela tiden.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Testade och göra en sån där. Ni ser på bilderna vad som händer när den spänns lite hårdare. Har jag missat något?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Ska prova att förskjuta hålet framåt så får vi se vad som händer,
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Hmm, det verkade ju inte så kul. Behöver man en mutter underifrån för att det ska funka ordentligt är det inte intressant.
Vad har du för diameter på stången? Kan den behöva ruggas upp lite? Vad händer om du snurrar tvingen 180 grader, dvs stången längre fram (närmare det som skall spännas) än infästningspunkten för tvingen)?
Vad har du för diameter på stången? Kan den behöva ruggas upp lite? Vad händer om du snurrar tvingen 180 grader, dvs stången längre fram (närmare det som skall spännas) än infästningspunkten för tvingen)?
Ja det är möjligt, läser och kollar man här är dogsen spårade för att "hugga" i hålet, precis som en vanlig tving också är spårad http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=74610&cat=51&ap=1Björn Melander skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Tittar man på exemplen i länken så har dom skrivit fel i bldtexten. Den övre bordsskivan är inte 3/4”. Det är däremot den undre och där behöver man låsning från undersidan.
Min slutsats är att dessa inte funkar på 19 mm bordskiva utan låsning på undersidan.
Min slutsats är att dessa inte funkar på 19 mm bordskiva utan låsning på undersidan.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Den går ju att använda såklart för enklare fixering, men någon större spännkraft är inte att förvänta. För mig känns det fel när krafterna överförs till så små ytor (endast en liten del av undre- respektive övre kant av hålet) med risk för ovala hål till slut.
Har svårt att se att lettring / räffling av dogsen skulle göra någon större skilllnad.
Edit: Vid närmare eftertanke så kommer naturligtvis räfflorna att hjälpa till. Frågan ör bara om man vill ha det slitaget på hålen?
Har svårt att se att lettring / räffling av dogsen skulle göra någon större skilllnad.
Edit: Vid närmare eftertanke så kommer naturligtvis räfflorna att hjälpa till. Frågan ör bara om man vill ha det slitaget på hålen?
Redigerat: