Planerar för en LLVP (primärt för kylning) i ett ~15m2 stort hemmakontor. Pratade med en lokal VVS-firma som gärna vill sälja mig en Mitsubishi MSZ-HR25VF. De har dock ingen egen elektriker och kunde inte riktigt svara på frågor om eldragningen. Maximal driftström för denna LLVP är 4,8A.

Jag har ett eluttag på andra sidan väggen där utedelen ska stå. Det går på en 10A belysningsgrupp med låg belastning (har kört en 2kW värmefläkt på samma säkring utan problem – men har inte mätt upp faktisk förbrukning). Uttaget är jordat.

Har fått lite motstridande information om vad som gäller vid installation av värmepump:

Polarpumpen skrev 2013: "Det är helt enkelt vanligt att eldragning inte krävs. Många har ett passande eluttag och därför är det onödigt att få ett besök av en elektriker."

I en artikel från 2024 här på Byggahus står det: "Om man vill att systemet ska ha en helt egen säkring så behöver det kopplas in till husets elcentral av en elektriker. I många fall, som här, funkar det dock bra med en anslutning i närmaste eluttag, som i det här fallet sitter på andra sidan väggen i vardagsrummet."

När jag pratade med en elektriker sa han att regelverket har uppdaterats och att värmepumpar numera ska ha en separat säkring.

Elcentralen sitter i andra änden av huset, så det kan snabbt bli en dealbreaker. Vad gäller egentligen?

Bästa svaret

Numera ska väldigt många av de luftvärmepumpar som används för uppvärmning av en villa ha en säkring på 13 A. Då bör man definitivt dra en egen kabel och säkring från elcentralen till värmepumpen. I ditt fall ska du bara kyla ett litet rum med en ganska liten AC som drar max 4,8 A. Då kan man koppla in den till belysningsgruppen om inte den är hårt utnyttjad av andra anledningar.

• Gilla
Lennart 57 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.