Hej!

Är i behov av att ha en strömställare med tre vippor, där den ena vippan är återfjädrande, och bryter en egen kabel. Detta för att dimma en LED trafo. De andra två skall styra andra lampor.

Någon som sett sådan? Har idag en ELKO med tre vippor, men den kan bara bryta en och samma fasledare på alla tre vippor, om jag nu förstår saker och ting rätt..

Några idéer?

//Pär

Låter som att drivdonet vill ha en potentialfri brytare för dimringen. Det kan du inte få i samma strömbrytare som hanterar 230 V. Strömbrytaren garanterar inte den isolation mellan systemen som krävs. Dessutom finns inga trevägs strömbrytare som är 3x1-poliga utan de är av typen kron. Du behöver hitta ett drivdon som kan dimras med 230V.

Det är en Xerolight XL521346 Multi LED Driver. Upplever att jag har hyffsad koll på potentialer, men förstår inte riktigt varför det skulle spela in helt här. Skulle det bero på kabellängd eller störningar ifrån andra delar i dosan (om man nu tänker sig att en sådan strömställare faktiskt skulle finnas). Min B-lösning skulle väl vara en D-trapp för att få två separata kretsar i strömställaren? Detta gör dock att jag får lösa den tredje brytningen på annat sätt.

Drivdonet är klassat som SELV på sin sekundärsida, vilket står för safety extra low voltage, dvs det finns en garanti för att SELV-sidan aldrig kan anta farliga spänningar.

Mellan SELV och 230 V-system ställs då krav på en viss isolationsnivå. Då tryckknappsstyrningen är inkopplad på SELV-sidan eller åtminstone "nära" SELV-sidan så måste vi, i brist på information, anta att vi måste vara noga med att hålla isär dessa kretsar. Alternativt kan du fråga tillverkaren vad som händer om du pga ett isolationsfel får 230 V till push-ingången - fixar den det, lägger den sig på rygg lugnt och stilla, brinner den upp, eller skickar den 230 V till alla LED-armaturer? Men jag tror inte du kommer att få något vettigt svar.

De två halvorna i en dubbeltrapp håller inte de isolationsavstånd som krävs, åtminstone inte Schneiders brytare:
http://www.byggahus.se/forum/el/219...er-samt-vanlig-220v-taklampa.html#post1812099
Kan vara svårt att hitta en tillverkare som godkänner det.

Du har även problem med ledningsförläggningen, ifall 230 V och styrtrådar ska samsas i samma elinstallationsrör. Du måste där använda minst FK för 230 V för båda systemen. Sedan behöver du hålla isär kretsarna i dosor osv genom godkända toppklämmor eller skiljeväggar.

Visst skulle det "fungera" om man fuskar lite här. En lite för klen isolering kommer säkert att hålla livet ut. Men det är inte rätt, man har inga garantier, och det kommer inte att godkännas ifall det någon gång skulle göras en elbesiktning. Så för att summera är denna typ av drivdon ganska besvärlig att installera i ett befintligt hus. Det är bara om man bygger nytt eller tilläggsisolerar som man har möjlighet att dra ett separat rör och använda en separat dosa för denna styrkrets. T.ex Jolly's större drivdon styrs av 230 V på push-ingången och är därmed 100 gånger enklare att installera, dock inte Jolly micro, så se upp! Det är inte lätt att inse i förväg vad som kommer att orsaka problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.