Hej,

Jag bor i lägenhet, där köket är under renovering.
Istället för 3 fas spis så blir det häll och separat ugn.
3 fas uttaget har 16 A säkringar i proppskåpet samt så är det framdraget 2,5mm2 till 3 fas uttaget. Tanken är att två av dessa skall driva hällen och en av dessa skall driva ugnen (min och Elektrikerns tanke).

Elektrikern har vart här för förberedelse. Han skall hit igen för att avsluta.
Problemet:
Är det ok att använda en EKLK(som det ser ut att vara), 5G1,5, (tre faser samt nolla, jord och skärm på 1,5mm2 ) i flexrör framdraget till skåpet, för att förse ugnen med el ?
- Notera att att blå vit kopplas ihop för att kopplas ihop med nollan (blå) samt att svart å brun kopplas ihop för kabeln.

Bifogar bilder

DSC_0891.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0890.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Ed

2,5mm² eller 1,5mm², vilket är det som gäller? 1,5mm² blir i klenaste laget då du bara kan säkra max 10A i de flesta fall.

Det kan INTE vara en yrkesman som dragit EKLK i slang, allt ihop ser ut som hempul av den lägre klassen.
Har du slang hela vägen till centralen så dra ur EKLKn och dra i FK sätt en kopplingsdosa där slangen kommer ut och koppla vidare därifrån.
Och sist men inte minst ta dit en elektriker.

Fram till kopplingsdosa är det 2,5mm2 FK.
Från dosa är det framlagd kabel till ugnen ( som skall ha en 16A en fas) så är det en tre fas kabel, på 1,5mm2, där blå ledare parallellkopplats med vit ledare och är ansluten till nollan. Brun och svart är parallellkopplade och är kopplade till fasen.
Första bilden visar hur blå + vit från kabel är parallellkopplade till nollan ur kopplingsdosan...

Att det håller förstår jag redan. Jag undrar om det är ok att parallellkoppla ledare i samma kabel ?

//Ed

Öh varför är jorden klippt?

Noed skrev:
Hej,

Jag bor i lägenhet, där köket är under renovering.
Istället för 3 fas spis så blir det häll och separat ugn.
3 fas uttaget har 16 A säkringar i proppskåpet samt så är det framdraget 2,5mm2 till 3 fas uttaget. Tanken är att två av dessa skall driva hällen och en av dessa skall driva ugnen (min och Elektrikerns tanke).

Elektrikern har vart här för förberedelse. Han skall hit igen för att avsluta.
Problemet:
Är det ok att använda en EKLK(som det ser ut att vara), 5G1,5, (tre faser samt nolla, jord och skärm på 1,5mm2 ) i flexrör framdraget till skåpet, för att förse ugnen med el ?
- Notera att att blå vit kopplas ihop för att kopplas ihop med nollan (blå) samt att svart å brun kopplas ihop för kabeln.

Bifogar bilder

[bild][bild]

//Ed

Elmont,
Det var en elektriker som gjort det, sen om han var behörig eller hos mig på sin fritid kan jag ej svara på, men han representerade ett elektriker-bolag iaf.

Notera att installtion är inte färdig. Jag blev tvungen att flytta på dosan och såg då hur han utfört kopplingen. Därav denna tråden :)

Som jag skrev innan, jag tror det är EKLK som är framlagd.
Att parallell koppla ledare... Jag tror han tog en stump som var över från förra jobbet och la in hos mig, men det spelar mindre roll vad jag tror.
Jag är inte här för att fråga vad jag skall göra för att fixa klart installation. jag undrar om det är en ok elinstallation. Om det inte är det så samlar jag kritik och framlägger till bolaget ifråga och byter elbolag...

Vp rör är draget framtill ingjuten apparatdosa. Därifrån är det flexrör under bänkskåpen framtill högskåp.

Jag är inte elektriker, så ta mina uppgifter med en liten nypa salt.

Att parallellkoppla kanske är OK, jag tror inte att det är OK. Men jordledaren ser ju ut att vara klippt i ena änden, det är aboslut inte OK.

Dessutom så skall jordledaren normalt sett ha samma area som fasen, så det duger inte med en 1,5 kvmm jordledare (det finns en annan gammal tråd om klenare jordledare som i vissa fall kan vara OK, men det är mer överkurs än vad jag tror att din elektriker klarar av).

På bild ett ser det ut att vara en massa trådar, låg de allihop i dosan? Lösa trådar får inte gå öppet.

På bild två, vad är det vi ser där? om det är en skarv, hur skyddas den då?

Första bilden är ifrån öppnad kopplingsdosa, bara att själva dosan inte syns. Jag reagerade på parallellkopplade trådarna. Allt var kopplat däri så inga lösa trådar.

Det där med klenare jordledare var intressant. :)
Bild två är bara för visa kabeltypen. Denna icke inkopplade änden skall kopplas till ugn, som inte är på plats ännu...

Man paralellkopplar inte ledningar i installationskablar, man använder rätt area har man inte det liggande i bilen skaffar man det (ska man koppla in en spis VET man att det ska vara minst 2,5 mm2 och har det med sig). Man drar INTE EKLK i slang för det är mycket svårt att få in och får ur den man använder typ EKK mycket billigare och mycket smidigare. I dosan där matningen 5g2,5 kommer från centralen kan man kan man koppla två fas och nolla till hällen och en fas och nolla till ugnen samt naturligtvis även koppla jorden.

• Gilla
Tommy Wickström
  • Laddar…
TS gör som elmont beskriver, välj rätt material och area för ditt lilla jobb. Det är iofs komiskt att det du är inne på skulle kunna gå att försvara men en bit från praxis. Om det är sant att du fått detta påbörjat av elektriker är det i så fall en riktig lallare, har du gjort det själv kan vi temporärt se mellan fingrarna. :)

Ska man lusläsa föreskrifter så kan det mycket väl vara tillåtet att parallellkoppla ledare för att komma upp i area. Men det är definitivt inte "fackmannamässigt" och inget som en seriös elektriker sysslar med.

Precis som elmont säger: Har man kopplat in en enda ugn/häll kombo förr så vet man vad som behövs.

Betalar du dyra pengar för en elektriker så tycker jag att du ska kräva att få installationen korrekt och snyggt utförd.

Det är däremot helt OK att dra EKLK i slang, dock inget man normalt gör eftersom det är mycket jobbigare och oftast helt onödigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.