Jag håller på och lära mig om fönster. Jag funderar på vilket träslag som funkar bra att göra det på. Vet någon vart man kan läsa mer om fönster och olika sorters passande träslag till det?

Normalt snickrar man fönster av furu men enstaka gamla fönster på riktigt fina herrskapshus kan ha ytterbågar av ek.

Bästa furu fönstervirket får man ur en högvuxen rakstammig tall som växer på grusaktig eller stenig mark i norrsluttning och har så platt topp som möjligt. Tallar får gradvis allt plattare topp när de kommer i mogen ålder (över 120 år) och har slutat växa på höjden. Då fortsätter ännu grovlekstillväxten och så ökar andelen kärnvirke i stammen. Nedersta metern av en tallstam är ofta litet tjurig och totalt olämplig till fönsterbågar men kan ibland duga till något karmstycke.

Vill man ha högsta kvalitet på fönster väljer man virke så att man får så mycket kärnvirke som möjligt i ytterbågarna och i yttre delen av underkarmen. Ytbräderna som ju ofta är både raka och kvistfria men står sig sämre mot röta blir väldigt fina innerbågar.

• Gilla
Teija och 3 till
  • Laddar…
Rätt furu är det vanligaste som sagt var. Men det har och görs fortfarande av teak, lärk,ek. Finns säker några till som jag inte kommer på nu. Poängen var att man kan tillverka i vad som helst (nästan) men det krävs bra ytbehandling. Men vissa träslag är klart mera lämpade än andra så är det.

• Gilla
Vargbrodern
  • Laddar…
Om det är renovering eller nytillverkning av fönster i äldre stil eller med byggnadsvård i tanke kanske den här skriften kan vara något.

• Gilla
amatörsmurf och 2 till
  • Laddar…
När jag var hos Daniel och byggde dörr kunde vi konstatera att den lärk han hade hemma hade mycket stor andel kärnvirke och i stort sett saknade kvist. Vi gjorde alla rötkritiska delar i lärk. Däremot är det inte roliga stickor man får ohyvlad lärk. Små, vassa och hopplösa att hitta så att man kan dra dem ur händerna. Men enligt mig är det värt någon dag med stickor för lång tid av rötbeständighet.

• Gilla
Vargbrodern
  • Laddar…
  • Gilla
Vargbrodern
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.