Rådet om att förborra avsåg nog inte sprickrisk nära kanter utan att man inte ville att gängorna ska dra i den "lösa" delen utan enbart i den "fasta". Har man "för kort" skruv kommer gängorna att ta i båda delarna. Förborrar man i den "lösa" delen undviker man det.nixxz skrev:
Det var åtminstone så jag uppfattade rådet om att förborra.
Jag brukar använda skruvtvingar för att slippa det problemet!Alfredo skrev:Rådet om att förborra avsåg nog inte sprickrisk nära kanter utan att man inte ville att gängorna ska dra i den "lösa" delen utan enbart i den "fasta". Har man "för kort" skruv kommer gängorna att ta i båda delarna. Förborrar man i den "lösa" delen undviker man det.
Det var åtminstone så jag uppfattade rådet om att förborra.
Men jag menade faktiskt att förborra för att minska risken att det spricker. 
Jag tycker det är en avsevärd skillnad i risk att det spricker när jag går från 5 till 6 mm skruv.
Särskilt med de med försänkt skalle.
OK, ett par dm från ändträt så spricker det aldrig, men sen om man närmar sig...
Jag tycker det är en avsevärd skillnad i risk att det spricker när jag går från 5 till 6 mm skruv.
Särskilt med de med försänkt skalle.
OK, ett par dm från ändträt så spricker det aldrig, men sen om man närmar sig...
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Japp, man skall förborra med skruvens kärndiameter, det är gängorna som ger hållfastheten och de skär bättre när det är förborrat korrekt. Sedan är det inte fel som någon skrev att förborra även det som skall fästas "lite trångt". Kolla på kartongen hur man skall borra. Annars kan man mäta kärndiametern. Eller lite grovt säga att man borrar med ungefär halva dimensionen.Mikael_L skrev:
/Anders
Essve Cutters är kanon bra finns både för invändigt och utvändigt montage den är C4 klassad. Jag har använt den i hästboxarna nere där som är urin och fuktigt jag kan inte se någon korrosion efter 4 år en vanlig elförsinkad hade varit borta nu.
Angående förborrning för att förhindra att gängan drar i "den lösa delen".
Om jag ska dra in en 6x100 så brukar jag förborra med ca 3mm borr genom hela regeln och sedan med 5,5 mm från baksidan så långt in som gängorna kommer att gå. Då får man ett bra underlag för skallen att dra i. Borrar man med 5,5 genom hela regeln så sjunker gärna skallen in alldeles för lätt.
Om jag ska dra in en 6x100 så brukar jag förborra med ca 3mm borr genom hela regeln och sedan med 5,5 mm från baksidan så långt in som gängorna kommer att gå. Då får man ett bra underlag för skallen att dra i. Borrar man med 5,5 genom hela regeln så sjunker gärna skallen in alldeles för lätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden