18 565 läst ·
26 svar
19k läst
26 svar
Träskruv
Sida 1 av 2
Produkter som diskuteras: "Träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Nä, jag menade bara att om du lägger 45 sidan mot en annan 45 sida så blir det 90 tillsammans, då blir en 80mm skruv lagom.nixxz skrev:
Om du hade lagt 70 sidan mot en 45 sida så hade det blivit 115, och därmed lämpligt med 100mm skruv.
Eller 70 sida mot 70 sida blir 140, lagom med 120 skruv (vet inte om det finns 130...)..
Det bökiga när man skruvar sånt är att den ogängade delen på skruven ofta är för kort, eller tvärt om, att det är gängat så långt, och när gängan är kvar i regeln som du försöker dra åt så drar inte skruven så bra.
Ett alternativ då är att förborra regeln du ska fästa, så att den dras in av skallen. Förborrningen ska inte vara större än skruvens diameter, lite trångt ska det vara, men så att du får en bra åtdragningseffekt.
Detta uppstår väl lättast/oftast då man har försänkta skruvar, som ganska lätt går in i träet.
Generellt skall 2/3 av skruven sitta i den fasta delen. Dvs, ska du skruva genom 45 mm bör skruven gå 90mm in bakomvarande. Har man inte så mycket bakomvarande får man ta så långt som det finns plats för men tänk då på att förborra eftersom träet annars inte dras åt ordentligt då gängan på skruven tar både i det du ska skruva fast och bakomvarande.
Redigerat:
Är det så?thomasx skrev:
Jag har för mig att tumregeln för spikning är att spiken bör gå in dubbelt så djupt i materialet bakom som det man spikar i.
Borde inte skruv klara sig med mindre djup?
Annars tycker jag också att 5x80 eller 6x80 verkar passa TS ganska bra. 5 eller 6 mm beroende på hur stora krafter det rör sig om, men vid 6 mm kan det vara bra att förborra med 3 eller 4 mm ifall det ska skruvas nära ändträ, så det inte spricker.
Okej, tänkte köra på 6*80, tror jag inte behöver förborra då jag inte behöver skruva så nära kanterna.
Men tycker det är dåligt av tanten på XL att inte kunna mer, och om hon kände sig osäker kunde hon frågat någon annan i butiken tkr man.
Men tycker det är dåligt av tanten på XL att inte kunna mer, och om hon kände sig osäker kunde hon frågat någon annan i butiken tkr man.
För spik är rekommendationen 2,5 gånger tjockleken på det man ska skruva fast ska sitta i bakomvarande trä.
Beijer bygg tycker det räcker med 50/50 för skruv. Dock kan man notera att många träskruv är gängade i 2/3 av längden. Inte utan anledning
Beijer bygg tycker det räcker med 50/50 för skruv. Dock kan man notera att många träskruv är gängade i 2/3 av längden. Inte utan anledning
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Jag brukar köra med dubbla längden mot det jag ska fästa som grundregel. Men det finns så många om och men sedan beroende av vad som ska fästas, belastning och avstånd mellan skruvar på det som ska fästas.
För vissa sammanfogningar rekommenderar jag också lim i kombination med skruvar, en metod som tyvärr används för sällan om man vill få starka konstruktionen.
För vissa sammanfogningar rekommenderar jag också lim i kombination med skruvar, en metod som tyvärr används för sällan om man vill få starka konstruktionen.