På barnens förskola finns det ett antal strömbrytare utan "glaset" i. Ca 4 till 6 st. En del har lampan kvar, delar av lampan och andra tomma. Felanmälde till kommun i början av året och tagit upp det igen men inget verkar hända.
Nämnde problemet för fastighetens elektriker som svarade att lamporna har så kort brinntid. Jag vet inte vad det skulle ha med saken att göra men svaret jag fick.
Får det se ut såhär i lokaler där barn leker? Som elektriker själv känns det helt tokigt att det ser ut så och borde åtgärdas direkt.
Nämnde problemet för fastighetens elektriker som svarade att lamporna har så kort brinntid. Jag vet inte vad det skulle ha med saken att göra men svaret jag fick.
Får det se ut såhär i lokaler där barn leker? Som elektriker själv känns det helt tokigt att det ser ut så och borde åtgärdas direkt.
Får och får...
Kommer att bli en besikningspunkt vid nästa kontroll.
Så nej, rent konkret får det inte vara så då produkten inte längre är godkänd enligt tillverkaren. Likså att petskyddet har försvunnit.
Finns det viktigare saker att prioritera? troligtvis.
Om du är livrädd för att barnen ska skada sig eller få strömgenomgång (om de når 1m ovanför golvet) så har du väll eltejp i fickan?
Kommer att bli en besikningspunkt vid nästa kontroll.
Så nej, rent konkret får det inte vara så då produkten inte längre är godkänd enligt tillverkaren. Likså att petskyddet har försvunnit.
Finns det viktigare saker att prioritera? troligtvis.
Om du är livrädd för att barnen ska skada sig eller få strömgenomgång (om de når 1m ovanför golvet) så har du väll eltejp i fickan?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag håller med om att det där borde åtgärdas. Strömställarna ska vara hela, kompletta och i bra skick.
Anläggningsinnehavaren ansvarar för att det är säkert på förskolan. Du har uppmärksammat de på problemet och det har gått lång tid nu utan åtgärder.
Det går att anmäla farliga elanläggningar anonymt om man så vill här som är nästa anhalt: https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-brister-i-elanlaggning/
Anläggningsinnehavaren ansvarar för att det är säkert på förskolan. Du har uppmärksammat de på problemet och det har gått lång tid nu utan åtgärder.
Det går att anmäla farliga elanläggningar anonymt om man så vill här som är nästa anhalt: https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-brister-i-elanlaggning/
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Man bör ha dokumenterade rutiner för sådant i sin fortlöpande kontroll beroende på bland annat utförande, ålder, omgivande miljö och användning.
Innehavaren ska ha rutiner för att åtgärda sådant så att anläggningen ska vara säker och förbli säker över tid.
Är det många barn som vistas i lokalerna så skulle jag också vara lite bekymrad och få det åtgärdat så snabbt som möjligt.
Innehavaren ska ha rutiner för att åtgärda sådant så att anläggningen ska vara säker och förbli säker över tid.
Är det många barn som vistas i lokalerna så skulle jag också vara lite bekymrad och få det åtgärdat så snabbt som möjligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Beror väl lite på hur det ser ut innanför hålet. Kan ett litet barnfinger nå fram till en strömförande del? Eller om ett barn stoppar in ex. en ståltråd?A Alexn72 skrev:
Men detta är inget som någon skall behöva fundera över. För det har tillverkaren och provningsinstititet som provat produkten funderat över. OM produkten är hel.
Nu är produkten trasig, därmed kan ingen avgöra om den uppfyller elsäkerheten. För den har inte typprovats i det här utförandet. Den måste bytas.
Vid provning av elapparater används ett standardiserat "barnfinger" i metall saom kan böjas osv. det försöker man stoppa in i alla lufthål eller andra hål som finns i en apparat. Man provar även med en rak metalltråd (kommer inte ihåg om den är 5 eller 10 cm lång). Dessa får då inte nå fram till någon spänningsförande del. Och man utsätter apparaten för visst våld, typ släpper från 1,5m höjd, någon timme på skakbord osv. Och provningen görs om efter det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

