Tvättmaskinen har gett upp här hemma och jag tänkte kolla om det är någon här som har ett förslag på vad det kan vara. Den visar inga felmeddelanden eller så utan när jag försöker starta ett program så klickar den bara.. bifogar video samt bild hur den ser ut där bakom.
Typiskt motorfelR Rymanoskar skrev:
Hej
Våran samsung slutade funka efter ca 10 (möjligen 15) år. Hade gått som en klocka, ca en tvätt i veckan, kanske mer.
Den gav ett felmeddelande och lite googlande så pekade det åt motorkolen. Meckade isär och ett av kolen var slut. Två nya från elon, simsalabim så funkade den igen.
Kan ju vara idé att mecka ur kolen och kolla dem.
I mitt fall var det ganska enkelt, tog några bilder så jag visste hur de skulle sitta.
Mvh Fredrik
Våran samsung slutade funka efter ca 10 (möjligen 15) år. Hade gått som en klocka, ca en tvätt i veckan, kanske mer.
Den gav ett felmeddelande och lite googlande så pekade det åt motorkolen. Meckade isär och ett av kolen var slut. Två nya från elon, simsalabim så funkade den igen.
Kan ju vara idé att mecka ur kolen och kolla dem.
I mitt fall var det ganska enkelt, tog några bilder så jag visste hur de skulle sitta.
Mvh Fredrik
Jag skulle också gissa på kolen.
jo jo man byter motorn vanligt fel på dessaR Rymanoskar skrev:
om man tycker det är värt det...
https://fixpart.se/produkt/whirlpool-indesit-481010624765-motor-tvattmaskin
med tanke på vad de andra smarthuvudena skriver så finns det inga kolborstar på denna då det är en trefasmotor med inbyggt kretskort
det är därför du har etiketten 10års motorgaranti!
så är maskinen yngre kör garantispåret
Är den över 10 år? Det står ju att det är 10 års garanti på motorn.R Rymanoskar skrev:
Ja tyvärr är den över 10 år.. ny motor kostar 2200 kr så känns mer värt att lägga till pengar och köpa en ny. Letade efter kolen men verkar inte finnas på min modell?? Har verkligen skruvat bort hela motorn och kollat men hittar inget. Kanske får bli gamla hederliga "slå lite på den" och hoppas den går ett tag till men är ytterst tveksam på det
du läste nog inte mitt inlägg? det finns inga kol på en trefasmotorR Rymanoskar skrev:Ja tyvärr är den över 10 år.. ny motor kostar 2200 kr så känns mer värt att lägga till pengar och köpa en ny. Letade efter kolen men verkar inte finnas på min modell?? Har verkligen skruvat bort hela motorn och kollat men hittar inget. Kanske får bli gamla hederliga "slå lite på den" och hoppas den går ett tag till men är ytterst tveksam på det
Klicka här för att svara