Byggahus.se

Byta takpanna som är fastspikad

1. M
    Medlem · Skåne · 104 inlägg

magnus07

Medlem
    Hej!

Detta känns väldigt "löjligt" med tanke på vilka grejer som diskuteras här, men frågar man inte så får man ju aldrig lära sig heller :)
    Så, hur byter man en takpanna som är fastspikad?

Vi har en takpanna som gått sönder (se bild nedan) och när jag var upp och skulle byta den så visade det sig att den, och de runt omkring, var fastspikad. Hur gör man då? Jag antar att jag måste lossa spikarna runt omkring lite, eller? Men ifall jag tar ett brytjärn (eller liknande) och försiktigt bänder på kringliggande plattor, hur får jag tillbaka spikarna sen? Gummiklubba eller något annat sätt?

Jag har varit i kontakt med en hantverkare och det skulle kosta ungefär 1000kr vilket inte är något problem, men det känns lite surt att inte kunna fixa det själv...
    Så, några hjälpsamma tips på hur jag kan gå tillväga?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Takpanna.jpg

2. V
    Medlem · Halland · 4 007 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Slit bort den trasiga pannan eller knacka sönder den med hammaren. Såga eller klipp sedan av spiken. Skjut i ny panna utan att spika.

• Laddar…
  3. M

magnus07

Medlem
    Jo, tanken har slagit mig men vet inte hur riskabelt det är, så att det inte blir mer problem i nästa storm...

4. Mikael_L
    Medlem · 46 332 inlägg
    Kan man möjligen såga av spiken ca 1 cm upp ovanför bärläkten?

För att sen när man sätter dit den nya pannan får lyfta lite på pannan över och sen "trä på" den nya pannan på spikstumpen, då låser det ju fast lite mer.

5. M
    Medlem · Uppsala · 577 inlägg

Macarus

Medlem
    Håller med verktygsgurun. Du behöver inte precis vara rädd om den trasiga pannan så slå sönder den för att få bort den.

Om alla runtomkring är spikade lär en ospikad panna ligga mycket stabilt ändå.

6. hantverkare1
    Medlem · Nuevo Estockholmo · 3 492 inlägg

hantverkare1

Medlem
    Håller med alla andra här

7. M

magnus07

Medlem
    Så, då var den utbytt!
    Jag gjorde som ni föreslog och det fungerade bra. Stort tack!

Nånting gick dock fel efteråt för frun lade genast beslag på den insparade tusenlappen och ska köpa tyger för så jag måste nog fundera på hur jag ska förhindra liknande händelser i framtiden :)

8. V
    Medlem · Halland · 4 007 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Vadå sparad tusenlapp? Antingen skickar jag en faktura för tipset eller så faktuerar du dig själv ! :)

• Laddar…
  9. hantverkare1

hantverkare1

Medlem
    Haha
    Nybörjarmisstag!
    Du skulle ha köpt ett verktyg för 1000-lappen för att kunna utföra arbetet.

Edit: Stavar som en kratta

• Laddar…
  10. M

magnus07

Medlem
    Jo jag vet, har kört med det tidigare men missade det denna gång. Jaja, fördelen med att bo i hus, det kommer fler chanser att köpa verktyg :)

11. hantverkare1

hantverkare1

Medlem
    Så är det!

12. B
    Renoverare · 255 inlägg

bjorsi

Renoverare
    Har ett liknande problem.
    Har en betongpanna som är sprucken som går in under plåten på skorstenen. Var upp och kollade på den idag och den är skruvad i läkten.
    1. Kan man laga en sprucken panna?
    2. Om/när jag byter den misstänker jag att jag inte behöver skruva fast den? De verkar ha skruvat fast den innan de klädde skorstenen då plåtläppen går över den delen av pannan.

Ska försöka ta lite bilder på fredag.

13. B
    Renoverare · 255 inlägg

bjorsi

Renoverare
  14. Urban Nilsson1
    Medlem · 4 inlägg

Urban Nilsson1

Medlem
    Det bästa med att byta takpannor är att frugan är höjdrädd, så några öl får följa med upp. :rofl:

15. Henningelvis
    Renoverare · Uppsala · 1 157 inlägg
    Slutar din fru att vara höjdrädd när du sitter på taket och dricker öl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.