Hej!

Detta känns väldigt "löjligt" med tanke på vilka grejer som diskuteras här, men frågar man inte så får man ju aldrig lära sig heller :)
Så, hur byter man en takpanna som är fastspikad?

Vi har en takpanna som gått sönder (se bild nedan) och när jag var upp och skulle byta den så visade det sig att den, och de runt omkring, var fastspikad. Hur gör man då? Jag antar att jag måste lossa spikarna runt omkring lite, eller? Men ifall jag tar ett brytjärn (eller liknande) och försiktigt bänder på kringliggande plattor, hur får jag tillbaka spikarna sen? Gummiklubba eller något annat sätt?

Jag har varit i kontakt med en hantverkare och det skulle kosta ungefär 1000kr vilket inte är något problem, men det känns lite surt att inte kunna fixa det själv...
Så, några hjälpsamma tips på hur jag kan gå tillväga?

Takpanna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Torp_i_Skea
  • Laddar…
Slit bort den trasiga pannan eller knacka sönder den med hammaren. Såga eller klipp sedan av spiken. Skjut i ny panna utan att spika.
 
  • Gilla
magnus07
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Slit bort den trasiga pannan eller knacka sönder den med hammaren. Såga eller klipp sedan av spiken. Skjut i ny panna utan att spika.
Jo, tanken har slagit mig men vet inte hur riskabelt det är, så att det inte blir mer problem i nästa storm...
 
  • Gilla
Akronym
  • Laddar…
Mikael_L
Kan man möjligen såga av spiken ca 1 cm upp ovanför bärläkten?

För att sen när man sätter dit den nya pannan får lyfta lite på pannan över och sen "trä på" den nya pannan på spikstumpen, då låser det ju fast lite mer.
 
Håller med verktygsgurun. Du behöver inte precis vara rädd om den trasiga pannan så slå sönder den för att få bort den.

Om alla runtomkring är spikade lär en ospikad panna ligga mycket stabilt ändå.
 
  • Gilla
magnus07 och 1 till
  • Laddar…
Håller med alla andra här
 
Så, då var den utbytt!
Jag gjorde som ni föreslog och det fungerade bra. Stort tack!

Nånting gick dock fel efteråt för frun lade genast beslag på den insparade tusenlappen och ska köpa tyger för så jag måste nog fundera på hur jag ska förhindra liknande händelser i framtiden :)
 
  • Gilla
  • Haha
Luc Reiner och 9 till
  • Laddar…
magnus07 skrev:
Så, då var den utbytt!
Jag gjorde som ni föreslog och det fungerade bra. Stort tack!

Nånting gick dock fel efteråt för frun lade genast beslag på den insparade tusenlappen och ska köpa tyger för så jag måste nog fundera på hur jag ska förhindra liknande händelser i framtiden :)
Vadå sparad tusenlapp? Antingen skickar jag en faktura för tipset eller så faktuerar du dig själv ! :)
 
  • Gilla
magnus07
  • Laddar…
magnus07 skrev:
Så, då var den utbytt!
Jag gjorde som ni föreslog och det fungerade bra. Stort tack!

Nånting gick dock fel efteråt för frun lade genast beslag på den insparade tusenlappen och ska köpa tyger för så jag måste nog fundera på hur jag ska förhindra liknande händelser i framtiden :)
Haha
Nybörjarmisstag!
Du skulle ha köpt ett verktyg för 1000-lappen för att kunna utföra arbetet.

Edit: Stavar som en kratta
 
  • Gilla
cavg och 2 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Haha
Nybörjarmisstag!
Du skulle ha köpt ett verktyg för 1000-lappen för att kunna utföra arbetet.

Edit: Stavar som en kratta
Jo jag vet, har kört med det tidigare men missade det denna gång. Jaja, fördelen med att bo i hus, det kommer fler chanser att köpa verktyg :)
 
magnus07 skrev:
Jo jag vet, har kört med det tidigare men missade det denna gång. Jaja, fördelen med att bo i hus, det kommer fler chanser att köpa verktyg :)
Så är det!
 
Har ett liknande problem.
Har en betongpanna som är sprucken som går in under plåten på skorstenen. Var upp och kollade på den idag och den är skruvad i läkten.
1. Kan man laga en sprucken panna?
2. Om/när jag byter den misstänker jag att jag inte behöver skruva fast den? De verkar ha skruvat fast den innan de klädde skorstenen då plåtläppen går över den delen av pannan.

Ska försöka ta lite bilder på fredag.
 
Bytte precis. Pannan vid skorstenen var dels kapad för att passa snyggt men den var även skruvad på två ställen.
Efter mycket svordomar och slitande i plåt + lite modifiering av pannan fick jag dit den.

Bytte även annan som var trasig, det var betydligt lättare
Modifierad plåt vid skorsten med skruvar på ett tak av svarta takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad takpanna anpassad och fastskruvad vid skorsten, på ett tak av svarta betongpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bästa med att byta takpannor är att frugan är höjdrädd, så några öl får följa med upp. :rofl:
 
Urban Nilsson1 Urban Nilsson1 skrev:
Det bästa med att byta takpannor är att frugan är höjdrädd, så några öl får följa med upp. :rofl:
Slutar din fru att vara höjdrädd när du sitter på taket och dricker öl?
 
  • Gilla
Torp_i_Skea
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.