Hej!

Jag köpte en Triton TPT125 för en billig peng på blocket och håller nu på att gå igenom den och då ser kuttern skadad/sliten ut. Men jag har dålig koll och inte vet vad som är OK och inte. Det är lite svårt att fota, men såhär ser det ut.

Frågan: Borde jag byta kutter?

• Närbild av en sliten och skadad kutter på en Triton TPT125 hyvelmaskin, med flera små hål i metallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sliten kutter från en Triton TPT125 maskin. Kutterns yta ser skadad ut.
    Skapa konto
  • Närbild på en sliten eller skadad kutter från en Triton TPT125, med repor och tecken på användning, sett i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Sliten kutter på en Triton TPT125, visande möjliga skador och slitage på metallytan med flera skruvhål. Frågetecken kring behov av byte.
    Skapa konto
  • Skadad kutter på Triton TPT125 hyvelmaskin, slitage synligt på kutterskär. Verktyg och tillbehör syns i bakgrunden.
    Skapa konto
Ser man ens bladet på bilderna? Svårt att se men ligger inte den vassa sidan inne i maskin.

SamiHus SamiHus skrev:
Ser man ens bladet på bilderna? Svårt att se men ligger inte den vassa sidan inne i maskin.
Ja, det är inte så bra bilder, sjukt svårt att få stort skärpedjup med mobilen.

Bladen har jag tagit bort för att se hur själva kuttern ser ut.

Kör igenom en bräda så ser du på ytan hur bladen är.

Det ska rätt mycket till för att skada en kutter så den blir så förstörd att den måste bytas. Kuttern är ju aldrig i kontakt med det som hyvlas.

Är kuttern förstörd så att hyvelstålen inte sitter fast ordentligt får man försöka åtgärda det eller i värsta fall byta den, annars har jag svårt att se vad som skulle motivera kutterbyte.

Nu har jag plockat ihop den och kört igenom en lite brädbit (av furu) och såhär ser den ut.

Kanske skall börja med att byta stålen?!

• Brädbit av furu efter bearbetning, synlig på en hyvel med del av dess justeringsmekanism och skalor, potentiellt behöver bladen bytas ut.
    Skapa konto
  • Hand håller en bit bearbetat furuträ framför en verkstadsmaskin.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.