Har tröttnat på chatgpt nu och hoppas på bättre lycka här.
Handtaget på kulventilen har gått av, så jag tänkte byta hela ventilen.
När jag ändå är igång tänkte jag iallafall förbereda för att koppla på pex-slang till en utkastare på väggen.

Enligt gpt funkar inte denna ventilen (oklart varför) https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...X4A_gwFBaEdouMG6gK9LAXhh67_9_qGIaAmkKEALw_wcB

Stämmer det verkligen?
Förutom kulventil hade det väl varit bra med nån sorts backventil antar jag (ovanför eller under kulventilen?)
Vilka produkter behöver jag köpa?
Något annat viktigt att tänka på i samband med bytet?

Mvh Olof

• Trasigt handtag på kulventil, markerat med röd cirkel, ansluten till flera rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en äldre kulventil i metall som är fastmonterad i ett rörsystem, med skadade och avskavda delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som du behöver en kulventil med utvändig gänga. Alternativt sätta en sexkantnippel emellan.
Tätar gör du med lin och Lochner-pasta, inte gängtejp.

Kolla
för hur man går till väga.

Jag hade dock undvikt Biltemas VVS-prylar så långt som möjligt. Har du t.ex. Hornbach i närheten har de bättre grejor från kända kvalitetstillverkare som inte kostar många kronor mer.

De flesta vattenutkastare har inbyggd backventil.

mexitegel mexitegel skrev:
Det ser ut som du behöver en kulventil med utvändig gänga. Alternativt sätta en sexkantnippel emellan.
Tätar gör du med lin och Lochner-pasta, inte gängtejp.

Kolla [media] för hur man går till väga.

Jag hade dock undvikt Biltemas VVS-prylar så långt som möjligt. Har du t.ex. Hornbach i närheten har de bättre grejor från kända kvalitetstillverkare som inte kostar många kronor mer.

De flesta vattenutkastare har inbyggd backventil.
Tack för snabbt svar!

Så det är ventilen och inte t-röret som har utvändig gänga? Inte lossat och kollat.

Lin och pasta har jag 👍

Tyvärr inget Hornbach här.

Nåt annat tips om själva övergången till pex?

Hm, det kan vara så. Du får köpa grejor för båda varianterna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.