I samband med en renovering hemma har jag nu dragit fast nätverkskabel mellan kontor och tv-rum. Nu verkar det dock som om jag har ett brott på kabeln någonstans. Uttagen är korrekt installerade, men jag får inte kontakt. Det var lite bökigt att installera och det har blivit en del böjar (i flexislang) som mer eller mindre omöjliggör omdragning av kabeln (ett alternativ är givetvis att rycka ner allting, men jag väldigt avstår gärna från det).

Jag ska skaffa mig en nätverkstestare och kolla om det bara är brott på någon enstaka kabel, för då borde det väl gå att ordna? Om jag inte missminner mig så används bara två par för ethernet. Vilka är då dessa?

/m

Om du har ett pressverktyg för att göra modularkontakter och en multimeter kan du mäta genom att göra en loop-propp för det uttag du mäter emot. I det andra gör du en kort stump så att du kommer åt kopparkabeln att mäta emot. Om du läser här ser du vilka par som du kan kombinera (spelar för mätningen ingen roll, bara du vet vilken du mäter).

Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!

Proppen bygger på samma princip som presenteras under Nätverksskolan (för vidarekoppling av telefonuttag). Den bör dock vara fullkopplad för att du ska kunna mäta samliga ledare.

http://www.byggahus.se/forum/attachments/teknik/783d1162650367-mats-naetverksskola-propp.jpg

Prova att trycka till kontakteringen igen med verktyget. Det kan ibland se ut som det är ok mellan kabel och uttag fast kablen inte har skalats av ordentligt mellan stiften.

Annars prova klipp av kabeln någon centimeter och kontaktera om.

Det är riktigt att det bara är två par som används i kabeln (stift 1,2,3 och 6 = orange/orangevit + grön/grönvit), så om det mot förmodan är fel i kabeln så är det möjligt att använd något av de andra två paren istället.

Tänk bara på att en dag vill du kanske uppgradera till gigabit-fart och då behövs alla fyra paren.

pefo skrev:
Tänk bara på att en dag vill du kanske uppgradera till gigabit-fart och då behövs alla fyra paren.
Mycket riktigt.

Att använda sig av "fel" par i kabeln är också inte egentligen att rekommendera då det definitivt inte är by-the-book och även hindrar annan användning i framtiden. Förutom gigabit-nät så går det inte att använda uttaget till tex telefon då den använder stift 4 och 5 i kontakten.

Jag tror dock mest på att det är kontakteringen och inte kabeln som det är fel på. Det är där det brukar kunna strula. Sannolikheten att kabeln skulle paja, trots hårda böjar, är ganska liten. Såvida inte man har råkat dra en spik rätt igenom röret.

Instämmer.

Tp kabel brukar tåla ruggigt mycket stryk innan den pajar. Har gjort en hel del dragningar med alldelles för mycket våld inblandat men tp kabeln brukar klara sig ändå så jag skulle tippa på en dålig kontaktering. Precis som det nämdes här ovan så gör en testpropp och sen en kort stump kabel där du skalar ändarna på ena sidan och klämmer en kontakt i andra. Tillsamans med testproppen så kan du nu mäta hela förbindelsen

Ni hade alla rätt. Det hade räckt med att trycka om kontakterna. Tyvärr hade jag lite för bråttom och fördelade om några tåtar.

Nätverkstestaren (lånad) visade på brott på 2 par. När jag kopplade om dessa till de par jag ville använda så blev plötsligt alla par ok :D Dåligt kopplade kontakter alltså. Nu fungerar dock allt som det ska och jag är glad och nöjd.

/m

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.