C
K knipo skrev:
Men såg även denna på Kjell.
[länk]
Det jag spontant tänker är att man bör undvika mätare som inte har separat jack för strömmätning,
Det är tillräckligt enkelt att göra bort sig även om det är ett separat jack, men utan tycker jag att det är allför lätt hänt.
Verkar som att det testledarna sitter fast i denna också. Dumt om det går sönder eller om du vill använda något annat än spetsproben - en banankontakt eller krokodilklämma t.ex.
Den verkar också sakna "true RMS".

Nä, jag skulle satsa på en lite mer påkostad mätare. Dvs:
https://www.kjell.com/se/varumarken...nt/multimetrar/uni-t-ut139a-multimeter-p48385
eller
https://www.kjell.com/se/varumarken...uni-t-ut210d-tangmultimeter-acdc-200-a-p48436
Om vi pratar Kjell & co.

Där finns ju även en tång likt de mexitegel och Leif var inne på och som cpalm har med i länken ovan. Det är oftast det absolut bästa valet om man inte har speciella krav, vettiga för strömmätning på ett säkert sätt där multimetrarna inte passar så bra tex vid lastkontroll etc och säkra mot felanslutning vid olika mätområden.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har ju glömt att skriva vad det är för en multimeter jag har.
Det är en gammal Biltema som jag köpte för länge sedan.

En gammal Biltema multimeter med stor display och olika inställningsknappar, prober anslutna, använd men i gott skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har som sagt fungerat bra i alla år, fram tills nu då. Den är numera pensionerad och jag satsar på en ny.
Det jag gillade med denna (jämfört med den lilla enkla jag hade innan dess) var bland annat att den hade en stor tydlig display och bakgrundsbelysning.
Jag har en UniT tångamperemätare liggandes med. Den använder jag ibland, men gillar denna bättre. UniT har en pytteliten display o känns plastig o ömtålig jämfört med Biltemas.

En UniT tångamperemätare med röda och svarta mätledningar och en grön display, ligger på ett vitt underlag.
Skapa konto

Får du någon skillnad på mätvärdet om du drar/trycker i vredet du ställer in mätområdet med? Har råkat ut för det på någon billigare multimeter jag haft.

dof dof skrev:
Får du någon skillnad på mätvärdet om du drar/trycker i vredet du ställer in mätområdet med? Har råkat ut för det på någon billigare multimeter jag haft.
Hur menar du?

Om du drar/trycker på vredet när du gör din mätning , ändras mätvärdet du får då?

dof dof skrev:
Om du drar/trycker på vredet när du gör din mätning , ändras mätvärdet du får då?
Nej det gör det inte.
Men det är lite olika värden.
177V visade det först, o efter en kort stund hade det tickat ned till 146V. Proberna satt i hela tiden.
Multimeter visar 146V mätt på en elektrisk installation.
Skapa konto

En annan mätning en kort stund senare blev 180V, en blev 192V.
Multimeter visar 180V när proberna är anslutna till ett vägguttag.
Skapa konto

Multimeter som visar 192V ansluten till en vägguttag.
Skapa konto

Så något är ju fel.
Multimeter visar 222V vid eluttag som indikerar en elektrisk varierande spänning.
Skapa konto

• Multimeter visar 180V under mätning av ett vägguttag.
    Skapa konto
Fördelen med fast anslutna prober är att man inte glömmer flytta dem från strömjacket när man ska mäta spänning....

Hur jag vet att det är en nackdel på vanliga multimetrar tänker jag inte berätta :crysmile:

C
mexitegel mexitegel skrev:
Hur jag vet att det är en nackdel på vanliga multimetrar tänker jag inte berätta :crysmile:
Vänta bara tills du upptäcker motsvarande nackdel med en multimeter utan separat jack för strömmätning. :rofl:

K knipo skrev:
Nej det gör det inte.
Men det är lite olika värden.
177V visade det först, o efter en kort stund hade det tickat ned till 146V. Proberna satt i hela tiden.
[bild]

En annan mätning en kort stund senare blev 180V, en blev 192V.
[bild]

[bild]

Så något är ju fel.
[bild]
Dåligt batteri i Biltemainstrumentet. Men som någon nämde motionera vredet och se om värdet ändras.

Jag kom precis på att jag har två presentkort på Bauhaus. Eftersom jag sällan handlar där så kan jag ju köpa en multimeter där. Annars kommer de bara att bli liggandes o bli ogiltiga.

Såg att de har multimeter dels från Schneider och dels från Laserliner. (Förutom Fluke då förstås.)
Laserliner är inget jag har hört talas om innan.
Schneider visste jag inte att de gjorde multimetrar.
Det blir nog att jag bränner presentkorten på en multimeter känner jag.
Någon som har erfarenhet eller åsikter om respektive märke?

https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=Multimeter+

L Leif i Skåne skrev:
Dåligt batteri i Biltemainstrumentet. Men som någon nämde motionera vredet och se om värdet ändras.
Jo, det trodde jag med.
Men jag har testat med tre(!) olika batterier. Ett från brandvarnaren, ett i oöppnad förpackning som jag hade hemma o ett helt nyinköpt.
Det blir samma resultat oavsett, både på AC o DC.

C
K knipo skrev:
Någon som har erfarenhet eller åsikter om respektive märke?
Du har nog helt rätt angående Schneider. Jag tror inte de tillverkar dessa själva, det är nog en re-brandad Kina-mätare. Jag gissar på All-sun (http://www.all-sun.com/EN/p.aspx), som förvisso verkar helt OK grejor.
Den som finns på Bauhaus saknar spontant auto-range och true RMS.

Å andra sidan är den ju billig, så det är väl inte någon rip-off direkt. Frågan är om den motsvarar vad du är ute efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.