Jag har en gammal digital multimeter som har fått en knäpp. Den har nog fått feber för den yrar om konstiga värden.
Den ger konstiga värden på både AC o DC. Jag mätte på ett nytt 12volts batteri häromdagen, o det visade då bara 5,xx volt.
Tyckte det var konstigt eftersom det var nytt, men tänkte att det kanske var trasigt. Testade att mäta i ett vägguttag, o då visade den kring 190volt. Hmmm....:thinking:
Mätte på lite olika ställen, både i vägguttag o på batterier, men konstiga värden hela tiden, men ändå i samma härad. Alltså kring 4-5-6 volt på batterier o kring 180-190 volt i väggen.
Tänkte att batteriet i multimetern givetvis var dåligt, så testade att byta det.
Samma resultat, alltså låga värden.
Köpte för säkerhetsskull ett helt nytt batteri o satte i multimetern, men samma sak. Tänkte på säkringen, men då borde den väl inte visa något alls, eller?
Eller är den helt enkelt trasig så jag måste köpa en ny?
Vad kan det vara för fel?

Oxid i kontakterna för probar eller i vredet kanske?

Har du provat med några andra kablar? Allt går väl att laga, men personligen skulle jag ha svårt att lita på den sedan. Köp nytt tycker jag.

Jag skall genast testa nya kablar.
Vänta....

Det finns en ”vanlig” supersnabb glassäkring typ 0,4A om du delar instrumentet. Ibland sitter den innanför batteriet. Ibland hinner inte säkringen lösa utan en kopparledare brinner av, går att laga med en tråd.
Annars finns instrument från 99:- och uppåt.

Mja, kanske. Eller inte.
Nu hade jag tyvärr bara med krokodilklämmor så jag kunde bara mäta på batteriet o inte i väggen. Då visade det plötsligt 11,33volt, vilket är (mer) rimligt, men inte bra nog för ett nytt batteri. (Som mättes upp till strax över 13volt för två-tre timmar sedan.)
När jag satte tillbaka de gamla sladdarna visade de också 11,33volt plötsligt.:thinking:

L Leif i Skåne skrev:
Det finns en ”vanlig” supersnabb glassäkring typ 0,4A om du delar instrumentet. Ibland sitter den innanför batteriet. Ibland hinner inte säkringen lösa utan en kopparledare brinner av, går att laga med en tråd.
Annars finns instrument från 99:- och uppåt.
Menar du att om säkringen brunnit så kan multimetern ändå visa värden?
Jag trodde att om den var trasig så visas ingenting.

I en del äldre multimetrar sitter det mer än ett batteri. Undersök noga att du inte har ett till.

Symptomen du beskriver liknar de man vanligen får med dåligt batteri. Men det kan givetvis finnas en uppsjö av fel i elektroniken som också visar sig så. Det där med ett extra batteri, tror jag handlar om att det ena betteriet försörjer själva mät elektroniken, det andra lägger ut testspänningen vid resistansmätning.

Jag kan bara se ett batteri.
Men jag ser däremot TVÅ glassäkringar.
(Nej. Inga glassälskare i min multimeter. :rofl:)Trodde det bara var en. Kanske det är en reserv? Jag får försöka fiska upp dem o se om de är hela.
(O det är nu jag skulle vilja mäta dem för att se om de är hela.)

Redigerat:
Hur många funktioner har den? Och är alla konstiga? Spänningsmätning är tydligen opålitlig. Är det olika lägen på vredet för växelspänning och likspänning? Hur blir det med ohmmätning och vad den nu mer kan mäta?

Jag har en gammal megger som var trasig när jag köpte den. Den hade haft läckande batterier i sig. Vredet glappade och stiften för kontakt mot batteriet var sönderkorroderade. På den har jag med framgång plockat isär den och rensat kretskortet och lagt det i sprit. När den var blöt av sprit vred jag vredet fram och åter många gånger. Sedan sköljde jag i avjoniserat vatten och torkade i ugnen på svag värme. Det hjälpte. Displayen bör plockas bort före badet.

K knipo skrev:
Jag kan bara se ett batteri.
Men jag ser däremot TVÅ glassälskare. Trodde det bara var en. Kanske det är en reserv? Jag får försöka fiska upp dem o se om de är hela.
(O det är nu jag skulle vilja mäta dem för att se om de är hela.)
Det räcker med en, annars måste man ju dela med sig :crysmile:

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Säkringarna brukar bara sitta i serie med strömmätningen. Ofta är det olika säkring för olika mätområden. Spännings- och resistansmätning brukat fortfarande fungera om en säkring är trasig.

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Bägge säkringarna hela. En 0,2A o en 10A. Den lilla säkringstråden var väldigt svår att se, men den såg hel ut.
Multimetern tillverkad 2003-10-14. Så den har väl iofs servat mig i 16 år.
Men tycker ändå att det är konstigt att den plötsligt bara ger skumma värden utan anledning.

L lordi skrev:
Det räcker med en, annars måste man ju dela med sig :crysmile:
:oops:
Jag skyller, som vanligt, på aJfånen.
Inga glassälskare i min multimeter!:rofl:

Magnus E K
Nytt modernt skräp med andra ord ;). Jag har en köpt på Clas Ohlson 1989 som fungerar utmärkt, fast behövde lite fler funktioner så köpte även en ny förra året.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.