Om ingen har något självklart OCH hyfsat enkelt lösningsförslag så får jag väl köpa ny.
Vilket givetvis direkt leder till en annan, vanlig, fråga som ställts innan.
Men eftersom jag ändå är här o tråden ny så ställer jag den här ändå, utan att leta.

Något förslag på en bra multimeter?
Jag är ingen elektriker, men använder ändå den ganska frekvent till både hus o fordon.
Givetvis skall den inte vara för dyr.
Den jag har nu är en Biltema, o den har faktiskt funkat bra i alla år.
En Fluke hade varit bra, men är alldeles för dyr.
O vilka funktioner skall/bör den ha?
Förslag?

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
UniT är mycket pang för pengarna, sälj bla på Kjell o Co.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Man har eldat upp någon multimeter av den typen som har gemensamt spänning och strömmätning i samma anslutning när man råkat passerat mA-området med med kablar ansl. Till 230V

Därför köp en med separata ansl. för strömmätning.

L Leif i Skåne skrev:
Därför köp en med separata ansl. för strömmätning.
Ok.(y)
O förklara gärna för en amatör som mig varför o hur jag vet det.:geek:

L Leif i Skåne skrev:
I dag hade jag köpt en kombinerad UT256B
[länk]
Tack för tips.
Vad är det som gör den bra?

K knipo skrev:
Tack för tips.
Vad är det som gör den bra?
Ofta vill man veta hur mycket ström som går i en kabel, och det är mycket enklare omsluta en kabel med en gaffel för att få svaret. En annan fördel är att den även mäter likström t.ex hur många mA drar en spott? I övrigt har den samma mätmöjligheter som vanliga multimeter.
I övrigt har varje elektriker samma instrument från FLUKE men det kostar typ 5ggr mer men de oftast ser lika ut (samma fabrik?)

UniT skall kollas upp.
Vågar man köpa en begagnad Fluke?
Eller är det risky?
Finns ju ibland, bland annat på Tradera.

Jag har en UT211B som funkar väldigt bra och är liten och smidig, vet inte riktigt vad som skiljer specarna mot den modellen som @Leif i Skåne föreslog dock.

C
K knipo skrev:
Vågar man köpa en begagnad Fluke?
Eller är det risky?
Absolut, men om du är priskänslig så tänk på att du fortfarande får betala mycket för varumärket. Det finns nya grejor som är mer prisvärda rent tekniskt. Brymen anses t.ex. vara förstklassiga grejor till rätt pris. Uni-T har ju nämnts - inte samma klass, men bra, prisvärda och lättillgängliga (Kjell & co) grejor. Som någon sade - undvik allt som har inbyggd transistortestare, det finns av någon anledning på så gott som alla skräpprylar, men aldrig på en "riktig" multimeter :D

Läs på innan du väljer en modell också. Alla Flukes produkter är inte lika lyckade.

Om du klarar dig utan strömmätning skulle jag överväga att satsa på en lite mer sofistikerad spänningsprovare som du kan använda med instrumentet i handen. Väldigt smidigt.

K knipo skrev:
Jag har en gammal digital multimeter som har fått en knäpp. Den har nog fått feber för den yrar om konstiga värden.
Den ger konstiga värden på både AC o DC. Jag mätte på ett nytt 12volts batteri häromdagen, o det visade då bara 5,xx volt.
Tyckte det var konstigt eftersom det var nytt, men tänkte att det kanske var trasigt. Testade att mäta i ett vägguttag, o då visade den kring 190volt. Hmmm....:thinking:
Mätte på lite olika ställen, både i vägguttag o på batterier, men konstiga värden hela tiden, men ändå i samma härad. Alltså kring 4-5-6 volt på batterier o kring 180-190 volt i väggen.
Tänkte att batteriet i multimetern givetvis var dåligt, så testade att byta det.
Samma resultat, alltså låga värden.
Köpte för säkerhetsskull ett helt nytt batteri o satte i multimetern, men samma sak. Tänkte på säkringen, men då borde den väl inte visa något alls, eller?
Eller är den helt enkelt trasig så jag måste köpa en ny?
Vad kan det vara för fel?
Kanske har du råkat ut för samma sak som jag. Kattfan hade pissat på min Fluke. Det var bara minutiös rengöring som gällde.

• Wow
mexitegel
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns som vanligt lite bredd på Biltemas produkter. Följande instrument använder jag på jobbet: [länk]
Vilka funktioner behöver du? Jag tycker att den bör vara TRMS. Men det kanske de flesta är idag. Kapacitansmätning använder jag ibland. Det brukar inte finnas på de billigaste. Pipfunktion är bra.
Jag har spanat på den.
Men såg även denna på Kjell.
https://www.kjell.com/se/produkter/...nt/multimetrar/uni-t-ut125c-multimeter-p48874

Kan det vara något?
Jag är ju ingen elektriker o behöver ju inte det bästa, men vill givetvis ha så bra så möjligt inom rimliga gränser. Ålder o erfarenhet har lärt mig att köpa bra från början, även om det kostar några kronor mer.

Det fungerar säkert. Ofta är det de små detaljerna som gör skillnaden tydlig mellan ett billigare och ett dyrare instrument. Hur ofta blir man irriterad på det? Använder man det sällan blir svaret inte så ofta oavsett instrument.

Instrumentet från kjell har fast anslutna probar. Min erfarenhet är att probarna har en mycket kortare livslängd än instrumentet. Du kan bara mäta 400 ma med det. Bedöm om det räcker för dig.

Det uppfyller inte önskemålet från @Leif i Skåne att det skall vara andra anslutningar för strömmätning. För egen del vet jag inte vad som är störst risk. Att jag skjuter instrumentets säkring för att jag har vredet i fel läge eller att jag skjuter instrumentets säkring därför att jag glömt proben i fel uttag. Det är lika irriterande båda delarna.

Jag skulle satsa på ett bättre om jag köpte ett idag. Det behöver inte betyda att samma val är bäst för dig.

Fast ansluta prober missade jag.
Då går den bort.
Tack för det.
Får kolla vidare.
Annars verkade den ok till de pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.