Jag har en blå Bosch GCL 2-15 som jag haft i ungefär ett år och bara använt sparsamt. Härom dagen plockade jag fram den för att montera ett par garderober men när jag slår på den ser jag att bara den övre halvan av den vertikala linjen visas, den undre slutar en liten bit under den horisontella linjen. Punkt-lasern fungerar som den skall både uppe och nere.

Är det jag som inte förstår hur den skall användas eller är det något fel som är trasigt?

5V5MSyW.png

Står den inte bara för högt och för nära?

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Står den inte bara för högt och för nära?
Menar du att det inte går att ha både en lång vertikal linje och en högt placerad horisontell linje samtidigt?

Om du tittar på bilderna i manualen så ser du att vertikala linjen har ca 45° vinkel under horisontella linjen.

Så om du vill ha den horisontella linjen högt upp samt att den vertikala linjen ska gå ända ner till golvet så behöver lasern stå minst lika långt från väggen som den står över golvet.

Edit:
Illustration av lasernivellerare som projicerar vertikal linje i 45° vinkel och horisontell linje i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demmpa Demmpa skrev:
Om du tittar på bilderna i manualen så ser du att vertikala linjen har ca 45° vinkel under horisontella linjen.

Så om du vill ha den horisontella linjen högt upp samt att den vertikala linjen ska gå ända ner till golvet så behöver lasern stå minst lika långt från väggen som den står över golvet.

Edit:
Ah, nu förstår jag. Det är nog helt enkelt för trångt i hallen, jag får inte tillräckligt avstånd.

När jag nu tittar på apparaten så inser jag att det nog är svårt att projicera en linje särskilt långt under den pga lutningen på glaset. De stora trevägs-lasrarna har ju ett prisma på sidan för den vertikala linjen framåt.

Är linjerna stabila och i våg, när Du puttar på passet?

Jag vände min 90 grader fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.