Varför spricker klinkerfogen? Kan det ha att göra med att den torkat för snabbt när man fogade eller kan det vara så att plattorna rört sig? Jag tänkte skrapa loss all lös fog och foga om, eller måste all fog bort?

• Klinkergolv med synliga sprickor i fogarna och en persons fötter i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns under? Känns mer som att det sviktar i golvet.

Lite osäker på underlaget men gissar att det är en betongplatta. Har precis köpt huset men inte varit där än.

BirgitS
Hur gammalt är badrummet?
Fråga säljaren om du redan nu kan få byggritningar och -beskrivningar.

Det är golv i hallen bl a. Huset är i Italien och är ett stenhus.

• Arkitektonisk sektionsritning av ett italienskt stenhus med angivna mått och detaljer för golv i hallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Då bör ju inte plattorna röra sig vare sig i sidled eller svikta men om det är dåligt gjort (dåligt blandat, för grunt etc.) från början kan fogen spricka när det har gått några år och det kan lossna bitar.

Du måste få bort tillräckligt med fog så att den nya fogen blir tillräckligt djup för att inte den inte ska lossna. Det är inte lätt att ta bort fog och det är vanligt att det går flisor ur plattorna. Svårt att se på bilden men eventuellt är det en sån flisa som har lossnat drygt en halv platta ovanför skon.

Nej precis, har svårt att tänka mig att det sviktar. Man får hoppas att plattorna sitter fast Jag hade tänkt att försöka skrapa bort den lösa fogen med Fogskrapa och sen lägga ny. Tack, då tänkte jag rätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.