elmont skrev:
Det är väl inte kakelkillen som lagt slingan?
nä.. el-killen.

Bra att ta kort. Har satt en skruv ner i en annan el-slinga när jag byggde bastu... Golvvärmen gick längre än avtalat... kolla på kort och fick bryta upp 5 plattor och döda två slingor samt skarva.. funkar bra efter det. Behöver ju inte ha golvärme i bastun. Näst gång använder jag lim.Hade nästan 15cm i mellan men lyckades träffa den halva cm där sladden gick förstås. Man lär av sina misstag.

Inga skruv eller spik i närheten denna gång alltså.

http://hem.passagen.se/gjc98/golvv.jpg tydligare bild på felet?

Redigerat:
Ublegend skrev:
El-killen säger att allt verka funka..(men den blir inte varm)
Lite flummigt uttryck det där, att allt :xverkar:x funka, måste väl ändå vara ett hörfel...eller nåt.
I ditt fall så kan mätvärdena omöjligt vara OK, så be elektrikern mäta och ta reda på vad som är fel.

WATTisPOWER skrev:
Lite flummigt uttryck det där, att allt :xverkar:x funka, måste väl ändå vara ett hörfel...eller nåt.
I ditt fall så kan mätvärdena omöjligt vara OK, så be elektrikern mäta och ta reda på vad som är fel.
Jag tycker likadant. Hur kan allt verka ok utan att det fungerar?

TS. Vad har du för resistansen i slingan???

Av sista bilden att döma så skall flexslangen för värmeslingan även den gå en bit ner i flytspacklet. Vilket den inte gör.

Sen om man meggar och resistansmäter och värdena är vad de skall vara så bör felet ligga någon annanstans.
Testa att byta termostat och tempgivare. Det är billigare och enklare än att bryta upp plattor.

Förövrigt så om elektrikern är certifierad och gör allt korrekt enligt Tycos instruktioner så har man 20 års garanti på T2-Blå. Då står tyco för allt. Reparation, omkakling osv.

EyEr0n skrev:
Sen om man meggar och resistansmäter och värdena är vad de skall vara så bör felet ligga någon annanstans.
Testa att byta termostat och tempgivare. Det är billigare och enklare än att bryta upp plattor.
Det mycket lättare/billigare att mäta sig till felet än att testa att byta div delar och självklart räcker det inte med att megga/resistansmäta

WATTisPOWER skrev:
Det mycket lättare/billigare att mäta sig till felet än att testa att byta div delar och självklart räcker det inte med att megga/resistansmäta
Vad är det du inte får reda på genom att isolationsmäta samt resistansmäta?
Du vet ju vilka värden som är att förvänta och om dessa inte stämmer med uppmätta värden så drar man ju slutsatserna efter det?

Proppen har gått!
Det betyder det är/varit kortis.
Men själv vill jag veta resistansen i slingan. En multimeter kostar bara en hundring ju!

Verkar det ok, kan man mata på 230VAC direkt mot kabel i en timma. Då märker man om den funkar.

Ublegend skrev:
Ser nog bara så ut...den ligger under. Kan man verkligen skylla på kakelkillen? Borde det inte varit kortis från början? Jag tror också mest på ett måndagsex. Vad jag förstod på min sambo sa el-killen att alla väden var bra? Men den blir inte varm??

Jag är för okunnig själv det är därför jag frågar.. Kakel-killen är proffs men har gjort det på fritiden om man säger så.
Det är kakelkillens fel om han körde en spik rakt genom kabel, inte annars.
Även om han lagt för tunt med flyttspackel (ni har flyttspackel?) ska övergången mellan den vanliga kabel och värmekabel ligga inne i massan!

Gör den inte det, är det fel på den killen som lagt värmekabel.

EyEr0n skrev:
Vad är det du inte får reda på genom att isolationsmäta samt resistansmäta?
Du vet ju vilka värden som är att förvänta och om dessa inte stämmer med uppmätta värden så drar man ju slutsatserna efter det?
Ja, de mest troliga är Glappkontakt, fel före termostat/slinga eller fel på termostat och då finns det bättre intsrument än megger och ohm-meter.
Tycker jag.

WATTisPOWER skrev:
Ja, de mest troliga är Glappkontakt, fel före termostat/slinga eller fel på termostat och då finns det bättre intsrument än megger och ohm-meter.
Tycker jag.
Jag förutsätter att elektrikern kontrollerat att felet inte ligger före termostaten!
Hur det sen kan bli glappkontskt i något som ligger inspacklat i ett golv är lite knepigt.

Vad är det för värde du vill ha ut från slingan utöver resistans och isolationsmotståndet?

EyEr0n skrev:
Jag förutsätter att elektrikern kontrollerat att felet inte ligger före termostaten!
Hur det sen kan bli glappkontskt i något som ligger inspacklat i ett golv är lite knepigt.

Vad är det för värde du vill ha ut från slingan utöver resistans och isolationsmotståndet?
Det enda vi fått veta är att slingan verkar vara hel.
Då återstår att kolla före slingan.
Eller hur?
Jag menar att om man har en värmeslinga som inte fungerar så nöjer man sig inte med att mäta slingan och meddelar kunden att allt verkar funka.

Redigerat:
Känns ju rätt märkligt om elektrikern inte har mätt att det finns spänning fram till termostaten.......

Det finns gott om märkliga och stressade elektriker

Jag var på en liknande felsökning häromdagen, golvvärme som hade fungerat i 3år utan problem men nu helt plötsligt var trasig. Jag meggade kabeln och mättre resistansen, allt var ok. Koppplade in termostaten igen och mätte strömmen,den drog 3,5A vilket verkade stämma med angiven effekt.
Vad var då felet?
Någon hade skruvat ner termostaten till en mycket lägre temperatur mot vad det skulle vara, detta hade inte husägaren märkt.....;)
Nu låg denna kabeln 10-14cm ner i betong, men efter ett dygn var golvet varmt igen.
Alltså kan det löna sig att kontrollera det mest elementära först innan man hackar upp golvet......

Christer

Sambon måste missuppfattat el-killen. Vi får kolla med honom igen.. inga hard fellings. Det var bara det att leverantören av golvärmen skyllde på kakelkillen vilket jag tyckte var lite märkligt. (han har en annan just på denna slinga) Det två i källaren funkar och kommer från någon annan firma.

Nu har jag fått lite frågor att ställa och alla här verkar vara eniga att det inte ser helt rätt ut på bilden. Behöver hela den svarta slangen tas fram? (termostaten?) Känns ju mest som det har blivit fel där det kommer upp i väggen.

Om jag mot förmodan behöver hjälpa till går det att knacka sönder plattan i mitten och hacka sig ut mot kanterna? Det blev lite fult senast i skarvarna. Plattorna är stora 33*33 och finns gott om över. Annars kan man köpa fler på K-rauta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.