Min son har en radiostyrd bil som blivit svårstartad. Man behöver ge bilen en knuff åt det håll den ska köra för att den ska komma igång. Sedan går den bra. Misstänkte smuts i utväxlingen men har nu konstaterat att det är DC-motorn som är dålig.

Min fråga är om det är något jag kan åtgärda? Motorn går alltså bra när den väl snurrar, men först sedan axeln vridits en aning med spänning på.

Om det är byte av motor som behövs så är min nästa fråga vad det egentligen är för motor. Nedan syns den på bild.
Diameter ca 24mm, längd 30-31 mm, axel diameter 2mm, axellängd ca 10 mm.
Bilen drivs av ett batteripack på 7,2V.
Tyvärr saknar motorn märkning.
Något smutsig DC-motor från en radiostyrd bil, med synlig axel och kabelanslutning, mot däckbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en omarkerad DC-motor på en radiostyrd bil, som visar motorns storlek och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att vara en borstad motor, vad är det för bil den suttit i?
 
Vad står det på fartreglaget?
 
hordak
P peroande skrev:
Min son har en radiostyrd bil som blivit svårstartad. Man behöver ge bilen en knuff åt det håll den ska köra för att den ska komma igång. Sedan går den bra. Misstänkte smuts i utväxlingen men har nu konstaterat att det är DC-motorn som är dålig.

Min fråga är om det är något jag kan åtgärda? Motorn går alltså bra när den väl snurrar, men först sedan axeln vridits en aning med spänning på.

Om det är byte av motor som behövs så är min nästa fråga vad det egentligen är för motor. Nedan syns den på bild.
Diameter ca 24mm, längd 30-31 mm, axel diameter 2mm, axellängd ca 10 mm.
Bilen drivs av ett batteripack på 7,2V.
Tyvärr saknar motorn märkning.
[bild] [bild]
Borstarna?
Kolla om de går att byta, alt hitta en motsvarande motor. Vet inte hur mycket reservdelar till borstat som säljs till rc nuförtiden, det mesta har ju gått mot borstlöst. Kan ju iofs vara ett alternativ att konvertera till borstlöst, men större ingrepp och byte av fartreglage (esc)
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Det ser ut att vara en borstad motor, vad är det för bil den suttit i?
Det är denna bil: https://www.sainsmartjr.com/products/off-road-rc-car-1-12-large-size-remote-control-truck
Alltså inget särskilt dyrt, men kan jag fixa den någorlunda enkelt och billigt så gör jag det för sonens skull och för att det är kul. Jag tror att det är en borstad motor. Den är väldigt lik borstade motorer man kan hitta på nätet för 20-50 kr. Problemet är att jag har ingen aning om varvtal, vridmonent etc.

T TheGame skrev:
Vad står det på fartreglaget?
Vad menar du med fartreglaget?

hordak hordak skrev:
Borstarna?
Kolla om de går att byta, alt hitta en motsvarande motor. Vet inte hur mycket reservdelar till borstat som säljs till rc nuförtiden, det mesta har ju gått mot borstlöst. Kan ju iofs vara ett alternativ att konvertera till borstlöst, men större ingrepp och byte av fartreglage (esc)
Någon större konvertering har jag nog inte kunskap att göra. Behöver jag byta elektronik om jag går över till borstlöst?
 
hordak
P peroande skrev:
Det är denna bil: [länk]
Alltså inget särskilt dyrt, men kan jag fixa den någorlunda enkelt och billigt så gör jag det för sonens skull och för att det är kul. Jag tror att det är en borstad motor. Den är väldigt lik borstade motorer man kan hitta på nätet för 20-50 kr. Problemet är att jag har ingen aning om varvtal, vridmonent etc.


Vad menar du med fartreglaget?


Någon större konvertering har jag nog inte kunskap att göra. Behöver jag byta elektronik om jag går över till borstlöst?
Enklast är nog att hitta en liknande borstad motor. Du vet ju spänningen, så någon reservdelsmotor för liknande bil borde ju funka. Borstlösa motorer har tre kontakter och därför behöver fartreglaget bytas till ett sådant (två kablar från batteriet till fartreglaget, tre kablar från fartreglage till motor).
 
P peroande skrev:
Min son har en radiostyrd bil som blivit svårstartad. Man behöver ge bilen en knuff åt det håll den ska köra för att den ska komma igång. Sedan går den bra. Misstänkte smuts i utväxlingen men har nu konstaterat att det är DC-motorn som är dålig.

Min fråga är om det är något jag kan åtgärda? Motorn går alltså bra när den väl snurrar, men först sedan axeln vridits en aning med spänning på.

Om det är byte av motor som behövs så är min nästa fråga vad det egentligen är för motor. Nedan syns den på bild.
Diameter ca 24mm, längd 30-31 mm, axel diameter 2mm, axellängd ca 10 mm.
Bilen drivs av ett batteripack på 7,2V.
Tyvärr saknar motorn märkning.
[bild] [bild]
Ser ut som en Mabuchi RS380
 
Mabuchi RS380 ser inte riktigt lika ut och har fel mått.

En komplicerande faktor vid motorbyte är att jag inte lyckas dra av kugghjulet från axeln. Jag behöver alltså troligen hitta en motor med kugghjul monterat.
 
Ok. Jag trodde detta handlade om RC bil i Hobby segmentet, detta är "Leksaks segmentet".
köp en ny bil, gillar grabben RC så kan det vara värt att gå upp på hobby nivå.
Det kan man köpa begagnat också till bra pris.
 
Borde inte hobby och leksakssegmentet vara ungefär samma sak fast kanske i olika prisklasser..
 
B bryggstun skrev:
Borde inte hobby och leksakssegmentet vara ungefär samma sak fast kanske i olika prisklasser..
Nja jag menade mer att antingen köper man bilar a på leksaksaffär en eller hobby affären om vi drar det enkelt ;)

Sen finns det ju så klart olika klasser där också men det billigare "hobby" bilarna är bättre än leksaks. Detfinns reservdelar mm
 
Javisst är det en leksaksbil och jag förväntar mig ingen superkvalitet på den, men kan jag med enkla medel reparera så ser jag ingen anledning att kasta den och köpa en ny. Öppnade motorn idag och konstaterade att det kommit in smuts i den som slitit ganska hårt på släpringarna.
Fysiskt passar motorn från Kjell & Co så imorgon köper jag en sådan och provar. Det är värt 40 kr att testa.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.