K Kagesjo skrev:
Vilken siffra har vi på den del vi pratar om?
Ingår ju såklart i motorn, vet inte hur jag tänkte

K Kagesjo skrev:
Ingår ju såklart i motorn, vet inte hur jag tänkte
Kolen var 135-nånting.... De går att köpa löst.... Mjukstarten var någon lägre siffra, men den vill du nog felsöka och konstatera som trasig innan, den är säkert inte billig...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kolen var 135-nånting.... De går att köpa löst.... Mjukstarten var någon lägre siffra, men den vill du nog felsöka och konstatera som trasig innan, den är säkert inte billig...
yes, efter att jag satt mig in lite i vad kol är så kan jag ju konstatera att det är en sak jag ska kunna kontrollera själv utan problem. Jag har dock inte tillgång till sågen nu då den finns i sommarstugan.

Om jag fattat det rätt så kan man kontrollera mjukstarten genom att mäta med en multimeter. Mjukstarten sitter under plastkåpan som av/på-knappen sitter på och Ser ut som något slags kretskort. Är jag helt ute och cyklar nu?

K Kagesjo skrev:
yes, efter att jag satt mig in lite i vad kol är så kan jag ju konstatera att det är en sak jag ska kunna kontrollera själv utan problem. Jag har dock inte tillgång till sågen nu då den finns i sommarstugan.

Om jag fattat det rätt så kan man kontrollera mjukstarten genom att mäta med en multimeter. Mjukstarten sitter under plastkåpan som av/på-knappen sitter på och Ser ut som något slags kretskort. Är jag helt ute och cyklar nu?
Det låter rimligt...

Den enklaste sättet är att koppla ström direkt på motorn och se om den funkar då, men det är ju lite sketchy om man är osäker...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det låter rimligt...

Den enklaste sättet är att koppla ström direkt på motorn och se om den funkar då, men det är ju lite sketchy om man är osäker...
Okej, nu har jag fått ett par saker att felsöka vidare på.

jag tackar ödmjukast för samtligas tips och råd och återkommer förhoppningsvis med besked om att något av ovanstående anledningar är fixade och att sågen går som på räls igen ;)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hur gick det? Fick du igång sågen?

K Konungen skrev:
Hur gick det? Fick du igång sågen?
nej tyvärr, det fick bli en ny. Då jag lät en kunnig titta på maskinen som konstaterade att det behövdes reservdel som kostade för mycket för att det skulle vara värt att laga.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.