Men oj!

Betala inte en krona förrän felet är avhjälpt!

Att du sitter på pengarna är säljarens bästa incitament att lösa det.

• Gilla
spikar-på-skruvar
  • Laddar…
S filimon-danopoulos skrev:
Klart att deras interna policy om reparation före omleverans inte följer lagen. Krasst kan jag kräva omleverans om dom inte visar på att reparation är väsentligt billigare. Det kommer ju i praktiken alltid att vara billigare. Jag är inte så paragrafryttare att jag tänker bråka om det, även om jag skulle ha rätt att bråka om det.

Jag är inte så fartblind att jag sätter ner hälarna på att få en ny och tänker bråka om den saken. Enda anledningen det skulle vara relevant är om reparation tar oskäligt lång tid och klippsässongen är över.

Det jag fastnar på är hur den ska repareras. Där dom med järnhand vill att jag ska stå för frakten till verkstad på något sätt. Hela anledningen till att jag har beställt med leverans är att jag inte kan transportera den själv. Även här vet jag att jag har rätt i sak men lite oklart på hur jag ska gå vidare.

Ska jag buda den till verkstaden och hålla tillbaka det beloppet vid betalning? Känns som ett bra sätt att hamna hos inkasso. Bäst skulle ju vara att företaget har en egen lösning men jag är skeptisk till det eftersom dom inte hade något att presentera lär jag frågade om det.
Ett normalt företag ber om ursäkt och skickar glatt en returfraktsedel. Den har ju lite liksom inte rasat efter 1,5 års slitage, den har dött första gången du provqr den, det borde gå som DOA, dead on arrival.

Nej du ska inte lösa det själv, inte meka, inte buda, och absolut inte betala något förrän du har en helt felfri och fungerande maskin.

Det är deras maskin tills den är fullbetald och eftersom den inte motsvarar vad ni avtalat eller vad du haft fog att förvänta dig i skick och funktion så har säljaren inte uppfyllt avtalet och ska inte kompenseras med dina pengar. Du kan se det som att de har skickat sitt skrot hem till dig. Det ska vara deras problem och ansvar.

Jag skulle i uppfostringssyfte och konstruktivt försök till lösning mejla gällande lagparagraf EN gång, men därefter inte vårda ärendet något mer. Häva köpet med hänvisning till att de levererat en defekt vara och därmed inte uppfyllt sin del av avtalet.

• Gilla
Perolofl
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men oj!

Betala inte en krona förrän felet är avhjälpt!

Att du sitter på pengarna är säljarens bästa incitament att lösa det.

S Sir Duke skrev:
Ett normalt företag ber om ursäkt och skickar glatt en returfraktsedel. Den har ju lite liksom inte rasat efter 1,5 års slitage, den har dött första gången du provqr den, det borde gå som DOA, dead on arrival.

Nej du ska inte lösa det själv, inte meka, inte buda, och absolut inte betala något förrän du har en helt felfri och fungerande maskin.

Det är deras maskin tills den är fullbetald och eftersom den inte motsvarar vad ni avtalat eller vad du haft fog att förvänta dig i skick och funktion så har säljaren inte uppfyllt avtalet och ska inte kompenseras med dina pengar. Du kan se det som att de har skickat sitt skrot hem till dig. Det ska vara deras problem och ansvar.

Jag skulle i uppfostringssyfte och konstruktivt försök till lösning mejla gällande lagparagraf EN gång, men därefter inte vårda ärendet något mer. Häva köpet med hänvisning till att de levererat en defekt vara och därmed inte uppfyllt sin del av avtalet.

Glömde du läsa tråden innan du svarade?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M
Nu tillför jag inte så mycket till frågeställningen i tråden, men har handlat på maskinklippet.se samt i deras butik i flera år och har aldrig haft problem, Tycker snarare att de är trevliga och hjälpsamma. Sen att de numera ingår i en dålig koncern är synd.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Mekplatsen skrev:
Nu tillför jag inte så mycket till frågeställningen i tråden, men har handlat på maskinklippet.se samt i deras butik i flera år och har aldrig haft problem, Tycker snarare att de är trevliga och hjälpsamma. Sen att de numera ingår i en dålig koncern är synd.
Jag har också blivit relativt väl bemött. En i supporten var riktigt otrevlig men annars har de andra varit trevliga och försökt hjälpa till. Har inte fått intrycket som många pratat om med bygghemma. Jag hade nog kunnat tänka mig att köpa grejer som enkelt kan skickas från dem igen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.