24 652 läst ·
139 svar
25k läst
139 svar
Trasig åkgräsklippare efter 3 timmar bruk, retur, reklamation eller reparation?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Nej. Du har fel.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Nötegårdsgubben skrev:
kopierat ifrån Hallo Konsuments webbsida.
Så lång tid får en reparation ta
Enligt lag ska företaget reparera felet inom skälig tid. Vad som är skälig tid bedöms från fall till fall. Det beror bland annat på vilken typ av fel det är och ditt behov av att få varan lagad. Om du har blivit erbjuden en lånevara kan en längre reparationstid vara okej.Antal reparationsförsök
Normalt sett har företaget två försök på sig att åtgärda samma fel. Uppstår samma fel en tredje gång kan du ha rätt att säga nej till fler försök och istället kräva att få häva köpet. Det betyder att du lämnar tillbaka varan och får pengarna tillbaka.
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Gamla svar. Lagen är ny sen mitten av 2022. Hade du läst tråden hade du känt till detta.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
Granskad: 8 februari 2022
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
Granskad: 8 februari 2022
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Sluta nu, du är mycket för att tjafsa, inte bara, nu utan gång på gång. Tröttsamt. Nu ignorerar jag dej, vilket betyder att jag inte kommer att se vad du skriver i framtiden.Nötegårdsgubben skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Jaha? Tror du att jag skriver för din skull?
Vi diskuterar TS reklamationsrätt och då är det rätt tröttsamt att det kommer upprepade inlägg som baseras på gammal lagstiftning. Extra bisarrt blir det när man uppmanas läsa lagen för att sen hänvisas till en rådgivningssajt.
Jag tycker Hallå Konsument och de konsumentvägledare som det hänvisats till tidigare i tråden är på tok för defensiva. Den nya lagen har tydligt utökat konsumentens rättigheter, men rådgivarna skriver som om den gamla lagen fortfarande gällde, trots att de ventiler som nu finns för att det inte ska bli oskäligt dyrt för näringsidkarna är just undantag.
Som konsument finns inget skäl att inte i första hand hävda sin rätt enligt huvudregeln, och så får näringsidkaren visa varför det skulle vara oskäligt i just det fallet.
Vi diskuterar TS reklamationsrätt och då är det rätt tröttsamt att det kommer upprepade inlägg som baseras på gammal lagstiftning. Extra bisarrt blir det när man uppmanas läsa lagen för att sen hänvisas till en rådgivningssajt.
Jag tycker Hallå Konsument och de konsumentvägledare som det hänvisats till tidigare i tråden är på tok för defensiva. Den nya lagen har tydligt utökat konsumentens rättigheter, men rådgivarna skriver som om den gamla lagen fortfarande gällde, trots att de ventiler som nu finns för att det inte ska bli oskäligt dyrt för näringsidkarna är just undantag.
Som konsument finns inget skäl att inte i första hand hävda sin rätt enligt huvudregeln, och så får näringsidkaren visa varför det skulle vara oskäligt i just det fallet.
Jag hade försökt att lämna tillbaka produkten enligt 14 dagars ångerrätt enligt distansavtal. Tröttsamt att laga en ny produkt.
Jag förstår, det vill man ju inte betala. En schysst butik i mina ögon hade bara skickat en ny eller gett pengarna tillbaka när felet händer så snabbt.
Så du hade alltså fel, käftade om det, accepterade inte att du inte läste lagen utan länkade till en ”frågor och svar” sida? Men du tycker att det är gubbens fel? Du kunde ha pudlat för ett par inlägg sen och inte framstått som komplett idiot, du tog inte den chansen. Tråkigt för dig men total sett rätt underhållande.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Som jag skrev, kopierat från Hallo Konsument, vilket är detsamma Konsumentverket. Du får gå in och titta på Konsumetverkets hemsida, där de förklarar vad Konsumentköplagen innebär.F fsn skrev:Så du hade alltså fel, käftade om det, accepterade inte att du inte läste lagen utan länkade till en ”frågor och svar” sida? Men du tycker att det är gubbens fel? Du kunde ha pudlat för ett par inlägg sen och inte framstått som komplett idiot, du tog inte den chansen. Tråkigt för dig men total sett rätt underhållande.
Det har varit så i åratal 2 reparationsförsök gällande samma fel, samma fel ännu en gång då har du rätt att häva köpet. tror nog att jag kan den lagen rätt så bra. Gå in och läs lagen på konsumentverkets hemsida, så bli du uppdaterad innan du skriver.
Varför läser du inte den NYA lagen trots uppmaning istället för att fortsätta komma med felaktiga påståenden?H HEM2121 skrev:Som jag skrev, kopierat från Hallo Konsument, vilket är detsamma Konsumentverket. Du får gå in och titta på Konsumetverkets hemsida, där de förklarar vad Konsumentköplagen innebär.
Det har varit så i åratal 2 reparationsförsök gällande samma fel, samma fel ännu en gång då har du rätt att häva köpet. tror nog att jag kan den lagen rätt så bra. Gå in och läs lagen på konsumentverkets hemsida, så bli du uppdaterad innan du skriver.