P PettaW skrev:
Hej! Första gången jag postar här och tänkte dela med mig av min trapprenovering på under 5000 kr.

Idag ligger det en linoleummatta som är orginal, den sitter som berget och är ful som stryk. Trappnosen är spikad till tusen och infräst i kanterna vilket gör den omöjlig att få bort.

Funderade länge på att köpa färdiga trappsatser men tyckte egentligen det var alldeles för dyrt för något man borde kunna göra själv.

Sagt och gjort, letade efter golv på Facebook marketplace/Blocket osv. Hittade två personer som hade överblivet Kährs Nice Ek vilket passade bra. Gjorde ett provsteg och insåg att det här kommer fungera bra utan någon enorm arbetsinsats.

Har måttat ut de raka stegen, såga ut och limmat en eklist i framkant som trappnos. Var lite orolig att den inte skulle sitta utan att spika fast den i trappen men den sitter verkligen som berget efter ordentlig torktid.

Tvättat av stegen med målartvätt noga, sett till att det är torrt och sedan limmat med Casco Superfix+ enligt tips från en hantverkarkompis. Sitter stenhårt och även om folk avrått från att limma på Linoleum är jag inte allt för rädd att det ska släppa. Klart en liten oro finns men efter att ha läst på trappstegsbolags hemsidor om att deras produkter fäster bra på linoleum har oron minskat lite.

Nu väntar jag på att få hem min trappkompass jag beställde häromdagen för att kunna tillverka de svängda stegen så det kommer vara lite småhalt i projektet i några dagar men uppdaterar löpande.

Pris för detta:
Golv: 2 000 kr
Eklist/lim: 1 675 kr (än så länge, kan behöva komplettera med limmet)
Extra tvingar: 180 kr på Jula
Trappkompass: 389 kr (Som jag kommer försöka sälja sen)

Totalt: 4 244 kr

Hoppas kunna klocka in på under 5 000 vilket jag får se som lyckat för en ny trappa. Kommer behöva köpa någon akrylfog/latexfog då det är svårt att få in stegen helt på millimetern. Men det kan jag leva med.

Bifogar lite bilder.
Exakt så gjorde jag för säkert mer än 10 år sedan. Köpte 14 mm parkettgolv som jag lade ovanpå linoleummattan som plansteg och som sättsteg använde jag 6 mm masonite som målades. Allt limmades och har fungerat perfekt i alla år.

Redigerat:
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
P PettaW skrev:
Jag tror jag fattar och ska försöka svara. Ja, den nya trappnosen är bredare, mest av bekvämlighetsskäl så att den täcker. Hade jag varit riktigt ordentlig hade jag antingen letat längre efter en eklist med samma mått+golvet, alternativt längdkapat eklisterna för att få ett exakt mått. Men jag tyckte detta fungerade och det lilla överhänget som blir är bara några mm och tror inte det kommer påverka något. Jag bifogar lite bilder på det så kanske det blir lite klarare.

[bild]
Trappnosarna ovanför varandra.

[bild]

Gamla trappnosen. Ligger dikt.

[bild]

Överhänget som blir med de nya.

[bild]
Nu börjar även de svängda stegen komma på plats och jag råkade först kapa ett steg för litet vilket irriterade mig djupt då golvet jag köpt är ganska exakt uträknat. Hoppas kunna få ihop det ändå!
Nej det blev ju inte glipa att tala om, ser jättebra ut 👍🏼

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Var trappan fri från knarr? Har du gjort något åt sånt? Vår fungerar som inbrottslarm, man hör ända till nästa socken om någon går i vår. Skulle vilja åtgärda det, och skruvarna som äter strumpor.

Trappan blev mindre knarrig men knarrar fortfarande lite. Lite charmigt tycker jag och det var aldrig syftet att få bort knarret helt.

Nu är sista trappsteget på plats. Enda missödet var när jag lite för ivrigt satte fast ett trappsteg där limmet mot eklisten inte riktigt hade torkat. Fick lösas med tejp/vikter men tyvärr blev det en liten glipa jag kommer störa mig på så länge jag bor här.

Lärdomar:
- Låt allt torka ordentligt
- Dubbelmät
- Ha bra tvingar från start när du försöker limma ihop saker.

Har lagt fog mot vagnstyckena på samtliga steg och funderar på om jag ska lägga det i de små springorna som blivit på sidan i några steg.

Fogat:
Trätrappa där sista steget är på plats. Mild skugga över stegen och en mattkant synlig på översta planet. Naturliga träådringar framträder tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigt resultat:
Trätrappa med ljusa väggar och handledare, nylagda trappsteg. Bild inomhus visar trappans konstruktion och dekoration.
Skapa konto

Trätrappa med nylagda steg, limmad mot eklist. Viss knarr kvarstår. Har fogat mellan steg och vagnstycken. Sista steget på plats med mindre glipa.
Skapa konto

En trappa med trästeg och vit sidolist, nyligen renoverad med fog. En liten glipa syns där ett trappsteg möter listen.
Skapa konto

• Gilla
MasMats och 6 till
  • Laddar…
P PettaW skrev:
Hej! Första gången jag postar här och tänkte dela med mig av min trapprenovering på under 5000 kr.

Idag ligger det en linoleummatta som är orginal, den sitter som berget och är ful som stryk. Trappnosen är spikad till tusen och infräst i kanterna vilket gör den omöjlig att få bort.

Funderade länge på att köpa färdiga trappsatser men tyckte egentligen det var alldeles för dyrt för något man borde kunna göra själv.

Sagt och gjort, letade efter golv på Facebook marketplace/Blocket osv. Hittade två personer som hade överblivet Kährs Nice Ek vilket passade bra. Gjorde ett provsteg och insåg att det här kommer fungera bra utan någon enorm arbetsinsats.

Har måttat ut de raka stegen, såga ut och limmat en eklist i framkant som trappnos. Var lite orolig att den inte skulle sitta utan att spika fast den i trappen men den sitter verkligen som berget efter ordentlig torktid.

Tvättat av stegen med målartvätt noga, sett till att det är torrt och sedan limmat med Casco Superfix+ enligt tips från en hantverkarkompis. Sitter stenhårt och även om folk avrått från att limma på Linoleum är jag inte allt för rädd att det ska släppa. Klart en liten oro finns men efter att ha läst på trappstegsbolags hemsidor om att deras produkter fäster bra på linoleum har oron minskat lite.

Nu väntar jag på att få hem min trappkompass jag beställde häromdagen för att kunna tillverka de svängda stegen så det kommer vara lite småhalt i projektet i några dagar men uppdaterar löpande.

Pris för detta:
Golv: 2 000 kr
Eklist/lim: 1 675 kr (än så länge, kan behöva komplettera med limmet)
Extra tvingar: 180 kr på Jula
Trappkompass: 389 kr (Som jag kommer försöka sälja sen)

Totalt: 4 244 kr

Hoppas kunna klocka in på under 5 000 vilket jag får se som lyckat för en ny trappa. Kommer behöva köpa någon akrylfog/latexfog då det är svårt att få in stegen helt på millimetern. Men det kan jag leva med.

Bifogar lite bilder.
Bra initiativ. Jag gjorde likadant, på överblivet parkettgolv jag redan hade. Tyvärr upptäckte jag först när jag var klar att det finns något som heter trappkontakt.😁

• Trappa med trappsteg av parkettgolv, monterad utan trappkontakt i ett hemmabygge.
    Skapa konto
  • Gilla
PettaW
  • Laddar…
RoTe
  • Gilla
Tomasmexitegel och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Trappkompass menar du @Tomasmexitegel?
Yes,,,fick göra mallar.

RoTe
T Tomasmexitegel skrev:
Yes,,,fick göra mallar.
Blir lätt missvisande när du skriver trappkontakt. Det har med el att göra.

• Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Blir lätt missvisande när du skriver trappkontakt. Det har med el att göra.
Var den automatiska stavningen som ballade ur,,,kompass skulle det vara, med trapp först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.