Hej!
Jag funderar på om min budget är rimlig och skulle gärna höra vad ni som byggt nyligen tror.
Planen är att bygga ett nytt enplanshus på cirka 140 kvm boyta. Tomten räknas bort i kalkylen.
Min uppskattning är att hela projektet kommer att landa på ungefär 5 miljoner kronor exklusive tomt. Då ingår markarbete, grund, hus, installationer, kök, badrum,1-bils carport samt färdiga ytskikt.
Ni som har bygger hus i år tycker ni att 5 miljoner kronor exklusive tomt är en rimlig budget för ett hus i den här storleken, eller är jag för optimistisk?
Vad har ni själva landat på i slutkostnad per kvadratmeter exklusive tomt?
Tacksam för synpunkter och erfarenheter.
Jag funderar på om min budget är rimlig och skulle gärna höra vad ni som byggt nyligen tror.
Planen är att bygga ett nytt enplanshus på cirka 140 kvm boyta. Tomten räknas bort i kalkylen.
Min uppskattning är att hela projektet kommer att landa på ungefär 5 miljoner kronor exklusive tomt. Då ingår markarbete, grund, hus, installationer, kök, badrum,1-bils carport samt färdiga ytskikt.
Ni som har bygger hus i år tycker ni att 5 miljoner kronor exklusive tomt är en rimlig budget för ett hus i den här storleken, eller är jag för optimistisk?
Finns många faktorer att ta hänsyn till men vi byggde dubbelt så stort tvåplanshus 2023 med betydligt lägre kvm-pris men vi skötte en del inköp själva (Mycket till badrum/kök och Jung-brytare/uttag från Tyskland, kakel/klinker via Blocket, Bricmate Outlet och "restlager" hos lokala firmor för riktigt bra kvm-priser) samt att vi drog lite nätverkskabel själva i huset och målade utvändigt när ändå ställningen var på plats. Vill man så kan man absolut bygga 140 kvm enplansvilla med carport för under 5 MSEK utan att behöva snickra något själva med rätt god standard.
Som jämförelse bör man få man ett Hjältevadshus Södergården enplanshus på 146 kvm för max 4 MSEK (troligtvis snarare närmare 3,5 MSEK skulle jag gissa) inkl. carport, en del tillval och alla byggherrekostnader inräknat.
Som jämförelse bör man få man ett Hjältevadshus Södergården enplanshus på 146 kvm för max 4 MSEK (troligtvis snarare närmare 3,5 MSEK skulle jag gissa) inkl. carport, en del tillval och alla byggherrekostnader inräknat.
5 miljoner kronor exklusive tomt för ett enplanshus på cirka 140 kvm låter som en realistisk budget, förutsatt normala markförhållanden och att man har viss reserv för oförutsedda kostnader.L Lars Nilsson 3688 skrev:Hej!
För några år sedan hjälpte jag ett par med att ta fram bygglovshandlingar för ett liknande enplanshus där bostadsdelen var cirka 165 kvm med garage/carport och en stor uteplats under tak. Huset hade en öppen planlösning med generösa sociala ytor där kök, matplats och vardagsrum integrerades i en sammanhängande volym. Invändig takhöjd låg på drygt 3 meter, vilket gav en mycket rymlig känsla men också påverkade både material- och byggkostnader.
Projektet innehöll dessutom stora glaspartier, exklusiva materialval och flera detaljer som låg över normal standard. Trots detta låg den totala budgetnivån inte långt ifrån den du beskriver när man räknade bort tomtkostnaden.
Min erfarenhet är att de största osäkerheterna ofta ligger i markarbete, grundläggning, VA/el-anslutningar, tekniska installationer, energikrav, fönster/glaspartier, tak- och stomlösning, entreprenadform samt ändringar och tillval under projektets gång.
Även materialval, kök/badrum, innertakshöjd, stora öppna ytor och speciallösningar kan påverka slutkostnaden ganska mycket.
För ett enplanshus på cirka 140 kvm med normal till hög standard tycker jag därför att 5 miljoner kronor exklusive tomt kan vara en realistisk budget, men jag hade ändå rekommenderat att ha en tydlig reserv utöver grundkalkylen.
För de pengarna får man begagnade 3 villor i mina hemtrakter inkl tomt och garage.
Men låt säga 2, så har man tillräckligt med pengar över för renovering av båda.
- Bara en annan realistisk syn på det hela ...
Men låt säga 2, så har man tillräckligt med pengar över för renovering av båda.
- Bara en annan realistisk syn på det hela ...
Redigerat:
Klicka här för att svara