Hej!

Jag funderar på om min budget är rimlig och skulle gärna höra vad ni som byggt nyligen tror.

Planen är att bygga ett nytt enplanshus på cirka 140 kvm boyta. Tomten räknas bort i kalkylen.

Min uppskattning är att hela projektet kommer att landa på ungefär 5 miljoner kronor exklusive tomt. Då ingår markarbete, grund, hus, installationer, kök, badrum,1-bils carport samt färdiga ytskikt.

Ni som har bygger hus i år tycker ni att 5 miljoner kronor exklusive tomt är en rimlig budget för ett hus i den här storleken, eller är jag för optimistisk?

Vad har ni själva landat på i slutkostnad per kvadratmeter exklusive tomt?

Tacksam för synpunkter och erfarenheter.

P
För att få ett vettigt svar kommer du behöva vara tydligare vad det är för hus och inredning du valt, vart du bygger och om du skall göra något av arbetet själv

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Gör upp en liknande uppställning så får du nog reda på svaret.

• Screenshot 2026-06-01 065603.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot 2026-06-01 065710.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikaelsoderberg och 2 till
  • Laddar…
Ska inte vara några som helst problem. Carport är ju bara ett skärmtak och en billig konstruktion. Tänkte först på tillhörande garage men en komplett villa med bara carport är det inga bekymmer.

PeterFalun
Nu är det 5 år sedan jag byggde 145 kvm men 5m låter rimligt.
Som sagt, sen beror det ju på vilken standard och hur mycket du tänkt göra själv och var i landet du ska bygga

Finns många faktorer att ta hänsyn till men vi byggde dubbelt så stort tvåplanshus 2023 med betydligt lägre kvm-pris men vi skötte en del inköp själva (Mycket till badrum/kök och Jung-brytare/uttag från Tyskland, kakel/klinker via Blocket, Bricmate Outlet och "restlager" hos lokala firmor för riktigt bra kvm-priser) samt att vi drog lite nätverkskabel själva i huset och målade utvändigt när ändå ställningen var på plats. Vill man så kan man absolut bygga 140 kvm enplansvilla med carport för under 5 MSEK utan att behöva snickra något själva med rätt god standard.

Som jämförelse bör man få man ett Hjältevadshus Södergården enplanshus på 146 kvm för max 4 MSEK (troligtvis snarare närmare 3,5 MSEK skulle jag gissa) inkl. carport, en del tillval och alla byggherrekostnader inräknat.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L Lars Nilsson 3688 skrev:
Hej!

Jag funderar på om min budget är rimlig och skulle gärna höra vad ni som byggt nyligen tror.

Planen är att bygga ett nytt enplanshus på cirka 140 kvm boyta. Tomten räknas bort i kalkylen.

Min uppskattning är att hela projektet kommer att landa på ungefär 5 miljoner kronor exklusive tomt. Då ingår markarbete, grund, hus, installationer, kök, badrum,1-bils carport samt färdiga ytskikt.

Ni som har bygger hus i år tycker ni att 5 miljoner kronor exklusive tomt är en rimlig budget för ett hus i den här storleken, eller är jag för optimistisk?

Vad har ni själva landat på i slutkostnad per kvadratmeter exklusive tomt?

Tacksam för synpunkter och erfarenheter.
5 miljoner kronor exklusive tomt för ett enplanshus på cirka 140 kvm låter som en realistisk budget, förutsatt normala markförhållanden och att man har viss reserv för oförutsedda kostnader.

För några år sedan hjälpte jag ett par med att ta fram bygglovshandlingar för ett liknande enplanshus där bostadsdelen var cirka 165 kvm med garage/carport och en stor uteplats under tak. Huset hade en öppen planlösning med generösa sociala ytor där kök, matplats och vardagsrum integrerades i en sammanhängande volym. Invändig takhöjd låg på drygt 3 meter, vilket gav en mycket rymlig känsla men också påverkade både material- och byggkostnader.

Projektet innehöll dessutom stora glaspartier, exklusiva materialval och flera detaljer som låg över normal standard. Trots detta låg den totala budgetnivån inte långt ifrån den du beskriver när man räknade bort tomtkostnaden.
Min erfarenhet är att de största osäkerheterna ofta ligger i markarbete, grundläggning, VA/el-anslutningar, tekniska installationer, energikrav, fönster/glaspartier, tak- och stomlösning, entreprenadform samt ändringar och tillval under projektets gång.
Även materialval, kök/badrum, innertakshöjd, stora öppna ytor och speciallösningar kan påverka slutkostnaden ganska mycket.
För ett enplanshus på cirka 140 kvm med normal till hög standard tycker jag därför att 5 miljoner kronor exklusive tomt kan vara en realistisk budget, men jag hade ändå rekommenderat att ha en tydlig reserv utöver grundkalkylen.

För de pengarna får man begagnade 3 villor i mina hemtrakter inkl tomt och garage.

Men låt säga 2, så har man tillräckligt med pengar över för renovering av båda.

- Bara en annan realistisk syn på det hela ...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.