Jag håller på att renovera ett gammalt rum men originalmålningar från 1820 i tak och väggar. De gamla kuloledningarna som var dragna längs golvlisten är borta. Den grå låga bröstpanelen är tillfälligt bortplockad och tanken är att dra VP rör bakom den här panelen för att slippa dra kuloledning på utsidan av panelen. Det är enda platsen där det går att dra VP rör (övre delen av väggarna och taket har gamla målningar som vi inte vill förstöra). Passar även på att lägga in fler VP rör vidare till andra rum för framtida dragning (även för ethernet). Det skulle vara trevligt att ha en brytare (B1 respektive B2) vid varje dörr med två uttag kopplade så att golvlampor lätt kan tändas i rummet. På de övriga uttagen skall det ligga spänning hela tiden. Belysning i taket går inte att ha av kulturhistoriska skäl. Uttagen blir Eljos Renovaserie (enkeluttag och inte de dubbla). Genom att göra som på bifogad skiss görs inget ingrepp på det som är kulturhistoriskt värdefullt i rummet och dessutom kan golvlampor för rummets belysning tändas på ett praktiskt sätt. Däremot är lösningen udda då det inte är inkommande el i en kopplingsdosa i taket, från vilken sedan alla vp rör går till uttag, brytare osv. Är det ok att göra så här och kommer elektrikern att acceptera att dra vp-rör och koppla på det här sättet? Finns det en bättre lösning? Önskar kloka synpunkter från alla kunniga. Tänkte mig varianten med sparkoppling men det går att lägga VP-20 rör och anpassa systemet för en vanlig trappkoppling. Vilket är bäst om det nu är ok att göra så här?
Sparkoppling verkar absolut bäst. Om det inte är för mycket jobb så blir det kortare kabeldragning om U4's rör går till B2 istället för U3, men det är helt en fråga om smaksak.
Ett tips är att kolla på uttag med "brunnständning", då kan du låta ena halvan av uttaget brytas av strömbrytarna och andra halvan ha konstant ström inkopplad. Risken är väl dock att detta inte finns i just den uttagsserie ni väljer. Poängen med detta är att ni slipper göra omkopplingar den dag ni kommer på att ni vill ha U1 och U3 styrda men konstant ström på U2 och U4
Bonusfråga: ska det inte vara ett rör från t.ex. U3 med vidarematning av strömmen till nästa rum?
Åtminstone med VP-20 skulle det nog gå bra med dubbeltrapp för separat styrning av U2 och U4 om ni skulle vilja ha så.
Vad gäller takbelysning kanske ni kan fundera på nån slags uplight-lampa som lyser upp taket (om det inte också är så att ljus riskerar att skada målningarna).
Ett tips är att kolla på uttag med "brunnständning", då kan du låta ena halvan av uttaget brytas av strömbrytarna och andra halvan ha konstant ström inkopplad. Risken är väl dock att detta inte finns i just den uttagsserie ni väljer. Poängen med detta är att ni slipper göra omkopplingar den dag ni kommer på att ni vill ha U1 och U3 styrda men konstant ström på U2 och U4
Bonusfråga: ska det inte vara ett rör från t.ex. U3 med vidarematning av strömmen till nästa rum?
Åtminstone med VP-20 skulle det nog gå bra med dubbeltrapp för separat styrning av U2 och U4 om ni skulle vilja ha så.
Vad gäller takbelysning kanske ni kan fundera på nån slags uplight-lampa som lyser upp taket (om det inte också är så att ljus riskerar att skada målningarna).
Jag tycker det ser föredömligt ut, man ska vara rädd om gamla byggnader med så fina målningar. Din lösning blir ren och logisk inga konstigheter med det. Förr hade det varit lite regelvidrigt med kopplingar i apparatdosorna men numera finns inte ens formella hinder. Håll du dig till sparkopplingen, men koppla allt med Wago edyl och stick bara ut med enkla trådar till uttagen, finns ingen anledning att lägga dubbelt på apparaten när du ändå kopplar bakom i dosorna.
Tackar yxis och GK100 för svaren!
Till yxis: Har funderat på dragningen B2 till U4 som du föreslår - får se vad det blir. Angående U3 vidare till nästa rum så har jag tänkt att lägga ett eget VP rör med matning L2 (annan fas), N, PE obrutet förbi detta rum (det får plats bakom bröstpanelen), men jag ritade inte ut det. Uplight lampa är ett bra förslag och jag tror att det går att få till en bra belysning med en sådan i rummet.
Till GK100: Tänkte först att man skulle utnyttja möjigheten med att lägga 2 trådar per plint i uttagen men det kanske är bättre att lägga flera wago (t ex för koppling PE, N, tändtråd eller L1) bakom uttaget och dra separata tråda till uttaget. Hur många wago får plats bakom uttaget i en apparatdosa? I uttag U3 blir det i så fall t ex 4 wago.
Till yxis: Har funderat på dragningen B2 till U4 som du föreslår - får se vad det blir. Angående U3 vidare till nästa rum så har jag tänkt att lägga ett eget VP rör med matning L2 (annan fas), N, PE obrutet förbi detta rum (det får plats bakom bröstpanelen), men jag ritade inte ut det. Uplight lampa är ett bra förslag och jag tror att det går att få till en bra belysning med en sådan i rummet.
Till GK100: Tänkte först att man skulle utnyttja möjigheten med att lägga 2 trådar per plint i uttagen men det kanske är bättre att lägga flera wago (t ex för koppling PE, N, tändtråd eller L1) bakom uttaget och dra separata tråda till uttaget. Hur många wago får plats bakom uttaget i en apparatdosa? I uttag U3 blir det i så fall t ex 4 wago.
Det är inga problem att rymma dem bakom men du kan givetvis koppla över på uttagens anslutningar också om du tycker så. Det var bara ett tips så att du enkelt får bra förbindning om du inte är så van vid snabbanslutningarna på uttagen.
Klicka här för att svara

