Tja!
Har ett krux
Har kopplat om lite i entrén för att få in en plejd som ska belysa allt nytt i farstun, men får inte riktigt rätt på belysningen i hallen.
Det har fungerat tidigare, det var en trappkoppling så hallbelysningen kunde tändas på två ställen.
Brytaren ser ut såhär
De röda markeringarna går vidare till en ”kopplingsdosa”, de är ett lamputtag som de har använt som en kopplingsdosa.
De andra två är ifrån centralen, den vita samt bruna är ingående till den andra brytaren, det känns rent spontant som att det fattas något? Själva uttaget till belysningen så sitter det en vit samt en blå kabel.
Allting är hyfsat fri tillgång så jag kan enkelt dra om kablar om det behövs.
Har ett krux
Har kopplat om lite i entrén för att få in en plejd som ska belysa allt nytt i farstun, men får inte riktigt rätt på belysningen i hallen.
Det har fungerat tidigare, det var en trappkoppling så hallbelysningen kunde tändas på två ställen.
Brytaren ser ut såhär
De röda markeringarna går vidare till en ”kopplingsdosa”, de är ett lamputtag som de har använt som en kopplingsdosa.
De andra två är ifrån centralen, den vita samt bruna är ingående till den andra brytaren, det känns rent spontant som att det fattas något? Själva uttaget till belysningen så sitter det en vit samt en blå kabel.
Allting är hyfsat fri tillgång så jag kan enkelt dra om kablar om det behövs.
Mellan strömställarna skall du ha 2 st mellantrådar, de som är anslutna på pil ut. På ena strömställaren har du fas in på L, andra strömställaren har du tändtråd ansluten till LD Daniel Nilsson8661 skrev:Tja!
Har ett krux
Har kopplat om lite i entrén för att få in en plejd som ska belysa allt nytt i farstun, men får inte riktigt rätt på belysningen i hallen.
Det har fungerat tidigare, det var en trappkoppling så hallbelysningen kunde tändas på två ställen.
Brytaren ser ut såhär
De röda markeringarna går vidare till en ”kopplingsdosa”, de är ett lamputtag som de har använt som en kopplingsdosa.
De andra två är ifrån centralen, den vita samt bruna är ingående till den andra brytaren, det känns rent spontant som att det fattas något? Själva uttaget till belysningen så sitter det en vit samt en blå kabel.
Allting är hyfsat fri tillgång så jag kan enkelt dra om kablar om det behövs.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Vilken Plejd? Plejd har flera modeller. Hur vill du att det ska fungera med denna Plejd? Vill du ha kvar strömbrytarna?D Daniel Nilsson8661 skrev:
Du har alltså kopplats på chans, utan att få det att "fungera"? Man kopplar aldrig på chans.D Daniel Nilsson8661 skrev:
Om du med säkerhet minns hur strömbrytarna var kopplade innan så finns det en chans att vi kan hjälpa dig. Vi behöver bara veta vilken som är fas och vilken som är tändtråd. Det finns två varianter på trappkoppling som det kan vara bra att reda ut för förståelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte vet så får du börja från noll och reda ut vad varje ledare är för nåt. Detta gör man genom att titta i angränsande dosor till man kan identifiera alla ledare.
Klicka här för att svara



