Tja!

Har ett krux

Har kopplat om lite i entrén för att få in en plejd som ska belysa allt nytt i farstun, men får inte riktigt rätt på belysningen i hallen.

Det har fungerat tidigare, det var en trappkoppling så hallbelysningen kunde tändas på två ställen.

Brytaren ser ut såhär

De röda markeringarna går vidare till en ”kopplingsdosa”, de är ett lamputtag som de har använt som en kopplingsdosa.

De andra två är ifrån centralen, den vita samt bruna är ingående till den andra brytaren, det känns rent spontant som att det fattas något? Själva uttaget till belysningen så sitter det en vit samt en blå kabel.

Allting är hyfsat fri tillgång så jag kan enkelt dra om kablar om det behövs.
 
  • En hand håller en elektrisk strömbrytare med flera inkopplade kablar märkta med röd tejp, delvis monterad i en metallram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation i vägg med två exponerade strömbrytarmekanismer och flera kablar, synliga verktyg och nycklar på ytan nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Strömbrytare i närbild med en grön komponent synlig, omgiven av en vit och brun kabel. En hand håller enheten vid installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med de uppgifter som getts av TS så ser jag att denne med sin kunskap måste be en elkunnig person (elinstallatör) att lösa problemet.
 
  • Gilla
KenNo
  • Laddar…
Plintar med ett X är bara en överkopplingsplint och har inget med brytarfunktionen att göra.
 
D Daniel Nilsson8661 skrev:
Tja!

Har ett krux

Har kopplat om lite i entrén för att få in en plejd som ska belysa allt nytt i farstun, men får inte riktigt rätt på belysningen i hallen.

Det har fungerat tidigare, det var en trappkoppling så hallbelysningen kunde tändas på två ställen.

Brytaren ser ut såhär

De röda markeringarna går vidare till en ”kopplingsdosa”, de är ett lamputtag som de har använt som en kopplingsdosa.

De andra två är ifrån centralen, den vita samt bruna är ingående till den andra brytaren, det känns rent spontant som att det fattas något? Själva uttaget till belysningen så sitter det en vit samt en blå kabel.

Allting är hyfsat fri tillgång så jag kan enkelt dra om kablar om det behövs.
Mellan strömställarna skall du ha 2 st mellantrådar, de som är anslutna på pil ut. På ena strömställaren har du fas in på L, andra strömställaren har du tändtråd ansluten till L
 
Är bilderna tagna efter att du kopplat om ? Hur var det kopplat innan i så fall ?
 
D Daniel Nilsson8661 skrev:
Har kopplat om lite i entrén för att få in en plejd som ska belysa allt nytt i farstun
Vilken Plejd? Plejd har flera modeller. Hur vill du att det ska fungera med denna Plejd? Vill du ha kvar strömbrytarna?
D Daniel Nilsson8661 skrev:
men får inte riktigt rätt på belysningen i hallen.
Du har alltså kopplats på chans, utan att få det att "fungera"? Man kopplar aldrig på chans.

Om du med säkerhet minns hur strömbrytarna var kopplade innan så finns det en chans att vi kan hjälpa dig. Vi behöver bara veta vilken som är fas och vilken som är tändtråd. Det finns två varianter på trappkoppling som det kan vara bra att reda ut för förståelsen.

Schematisk bild av två trappkopplingar: standard och sparkoppling, med markeringar för fas, nolla och tändtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du inte vet så får du börja från noll och reda ut vad varje ledare är för nåt. Detta gör man genom att titta i angränsande dosor till man kan identifiera alla ledare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.