Vi ska installera 10st dubbelisolerade lysrörsarmaturer på tvärgående åsar i en loge. Åsarna är ca 3m från varandra och det finns inget att fästa kabeln i i mellanrummet, gångbryggorna är i lösa plankor. Vill om möjligt slippa att dra kabeln till logväggen och tillbaka.
Någon acceptabel kabeldragning och kabel?
Någon acceptabel kabeldragning och kabel?
Jag hade gjort så här. Styrt ljuset med impulsrelä. Dra 5g kabel längs väggen och sätta dosa vid varje bjälke och därifrån gå ut med en 3g till lampan. (En tråd till fas, en från ev strömbrytare och en tråd när lampan är tänd, nolla och jord)
Då kan man lätt sätta upp fler strömbrytare och uttag efter väggen varefter behovet uppstår.
Då kan man lätt sätta upp fler strömbrytare och uttag efter väggen varefter behovet uppstår.
Ja, vajer är bra. Se till att kabeln är godkänd för det bara för att slippa sura miner. T.ex. är alla varianter av Prysmians EQLQ godkända för upphängning i bärlina. Vajern spänns lämpligen upp med vantskruv, tänk på att det blir stora krafter i fästpunkterna för vajern så dessa måste vara kraftiga. Gärna genomgående skruvögla.
Ett problem med att installera på detta sätt är dock att armaturer ofta är gjorda för en in/utgång per sida så antingen får du alternera vilken sida vajrarna är på eller så får du sätta dosa på varje takstol/ås. Eller dubbla vajrar och kabel på varannan sida.
Att göra som Vardon föreslår förenklar visserligen att dra ner för eluttag och strömbrytare men givet tio armaturer skulle jag nog inte sätta några uttag på samma grupp. LED är ibland en rätt elak last och tio rediga armaturer kan nog knäcka en säkring vid start om det är annat på samtidigt. Bättre att hålla en så omfattande belysningsgrupp som just ren belysning. Däremot är det bra att tänka igenom var du ska ha lampknappar och hur tändningen ska ordnas. Tio armaturer låter som en rätt stor loge, du kanske vill ha mer än en lampknapp? Ta gärna bilder och rita så kan du få mer tips.
Ett problem med att installera på detta sätt är dock att armaturer ofta är gjorda för en in/utgång per sida så antingen får du alternera vilken sida vajrarna är på eller så får du sätta dosa på varje takstol/ås. Eller dubbla vajrar och kabel på varannan sida.
Att göra som Vardon föreslår förenklar visserligen att dra ner för eluttag och strömbrytare men givet tio armaturer skulle jag nog inte sätta några uttag på samma grupp. LED är ibland en rätt elak last och tio rediga armaturer kan nog knäcka en säkring vid start om det är annat på samtidigt. Bättre att hålla en så omfattande belysningsgrupp som just ren belysning. Däremot är det bra att tänka igenom var du ska ha lampknappar och hur tändningen ska ordnas. Tio armaturer låter som en rätt stor loge, du kanske vill ha mer än en lampknapp? Ta gärna bilder och rita så kan du få mer tips.
Tack för alla svar, vajer-förslaget är utmärkt och vi gör nog så (var faktiskt på förslag tidigare, vi var lite skeptiska till 40 m vajer i en träloge vars väggar rör sig). Vid närmare eftertanke skulle man kunna fästa vajern i varje ås, borde vara stabilt nog.
Och ja, våra armaturer har in- och utgång på motsatta sidor, men det skulle kunna gå att dra kabeln tillbaka längs åsen/takstolen så att man får enhetlig linje.
Logen är ca 40x9m, en port så det räcker nog med en lampknapp.Tar en bild imorgon.
Och ja, våra armaturer har in- och utgång på motsatta sidor, men det skulle kunna gå att dra kabeln tillbaka längs åsen/takstolen så att man får enhetlig linje.
Logen är ca 40x9m, en port så det räcker nog med en lampknapp.Tar en bild imorgon.
Redigerat:
K Knegis skrev:Tack för alla svar, vajer-förslaget är utmärkt och vi gör nog så (var faktiskt på förslag tidigare, vi var lite skeptiska till 40 m vajer i en träloge vars väggar rör sig). Vid närmare eftertanke skulle man kunna fästa vajern i varje ås, borde vara stabilt nog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logen rör sig, det blir en del snö på vintern.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Jag tror det kommer att se fånigt ut. Jag skulle sätta en kopplingsdosa vid varje armatur.K Knegis skrev:
Jag skulle också ha valt en riktig armatur...
https://www.byggahus.se/forum/threads/lantbruksfastighet-och-kravet-pa-viss-typ-av-kabel.378820/
Du ska också kolla vilka startströmmar armaturerna har blir det lite fler på samma tändning så är det inte säkert att strömbrytarna pallar med. Då får man endera ha flera strömbrytare eller sätta relä/kontaktor som sköter tändningarna.K Knegis skrev:
Man gör mycket för att det inte ska se fånigt ut 😉, men i andra tråden finns några bra skäl för kopplingsdosor - om inte annat så löser problemet med jordningen.Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte sett några möss, möjligen sorkar.
Ska hålla koll på det, borde vara ganska enkelt att få ditt ett relä vid behov. Utan att mäta strömmen, det borde synas i strömbrytaren ganska snabbt?E elmont skrev:
Klicka här för att svara