4 721 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Trappkoppla med tre brytare och Fibaro FGD-212
Hej
Jag slite mitt hår när jag skall trappkoppla tre brytare tillsammans med FGD-212. Har läst en del på forumet men lyckas inte få någon samlad bild, det verkar vara lite olika hur man ska göra.
Inkopplingsschemat som följer med sträcker sig till två brytare men jag har som sagt tre, finns det någon som på enkel svenska kan beskriva hur tändtrådarna ska dras till pucken
en enkel ritning är inte helt fel 
Tacksam för svar
Jag slite mitt hår när jag skall trappkoppla tre brytare tillsammans med FGD-212. Har läst en del på forumet men lyckas inte få någon samlad bild, det verkar vara lite olika hur man ska göra.
Inkopplingsschemat som följer med sträcker sig till två brytare men jag har som sagt tre, finns det någon som på enkel svenska kan beskriva hur tändtrådarna ska dras till pucken
Tacksam för svar
Jag kan inte puckens funkton. Men vid trappkoppling med fler än två brytare behövs korsomkopplare i mitten av trappkopplingen. Man kan ha flera korsomkopplare i en trappkoppling. En korsomkopplare kan även fungera som trappomkoppling eller en polig strömbrytare.
Korsomkopplare ansluts i trappkopplingens S.k. mellantrådar. Obs fungerar ej vid en sparkopplad trappkoppling.
Korsomkopplare ansluts i trappkopplingens S.k. mellantrådar. Obs fungerar ej vid en sparkopplad trappkoppling.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
På sidan 10 i manualen finns två alternativ beskrivna med bilder. Välj den som passar bäst beroende på hur dina trappbrytare är kopplade idag. Det alternativ som visar fem brytare kan ju givetvis omsättas till tre också om det skulle passa.

En sak som kan underlätta är att man inte behöver använda Sx för matning utan man kan använda L eller kanske t.o.m. N som styrning av S1 och S2, men jag är inte hundra på att det verkligen är rätt.

En sak som kan underlätta är att man inte behöver använda Sx för matning utan man kan använda L eller kanske t.o.m. N som styrning av S1 och S2, men jag är inte hundra på att det verkligen är rätt.
Tack
Jag prövade just alternativet ett, men fick aldrig pucken att vakna till liv. Jag tror inte det schemat är komplett, har för mig att pucken behöver konternuerlig matning av spänning för att funka korrekt, jag kan ha fel dock.
Jag prövade just alternativet ett, men fick aldrig pucken att vakna till liv. Jag tror inte det schemat är komplett, har för mig att pucken behöver konternuerlig matning av spänning för att funka korrekt, jag kan ha fel dock.
Pucken skall matas med spänning på L och N. Strömbrytarna ingår endast i en manöverkrets, dom skall enbart matas från pucken enligt bilden. Lampan skall kopplas in mellan sinusvågen och N. Tyvärr kräver det att tändtråd fas och nolla finns tillgängligt i samma kopplingsdosa. Det är inte alltid fallet vid trappkoppling.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jo du behöver läsa sida 9 också 
Klicka här för att svara