Trappan knarrar å knirrar. Skruvat fast stegen i vagnstycket och det blev bättre men inte helt 100.
Någon som har ett förslag på vad som kan hjälpa? Trappan sitter inte fast i väggen. Kan det hjälpa att sätta fast den stumt mot vägg?
Någon som har ett förslag på vad som kan hjälpa? Trappan sitter inte fast i väggen. Kan det hjälpa att sätta fast den stumt mot vägg?
Att få den helt tyst är nog en utmaning, speciellt om den är nyrenoverad och nymålad. En trätrappa har alltid viss rörelse, och knirrandet blir mer påtagligt om det sitter nymålade detaljer mot varandra. Även om bjälklaget är i trä påverkar rörelsen, ett betongbjälklag är ju stumt så det rör sig inte.
Att fästa trappan i väggen kan helt klart minska rörelsen i trappan, men då gäller det att du har mellanbitar mellan vagnsstycke och vägg, samt att du försöker hitta dom stående reglarna i väggen så att du kan dra riktigt hårt.
Att fästa trappan i väggen kan helt klart minska rörelsen i trappan, men då gäller det att du har mellanbitar mellan vagnsstycke och vägg, samt att du försöker hitta dom stående reglarna i väggen så att du kan dra riktigt hårt.
Jag satte för baksidan mellan varje steg och fick bort knarret.J Jontesgodis skrev:
Trappstegen ska smörjas med paraffin vid montering. Dessutom ska vangstycket mot väggen fästas i väggen. Det är "bara" att riva trappan och montera om den för att få den riktigt tyst.
Läs mer här,
https://www.dromtrappor.se/wp-content/uploads/2024/08/Montageboken-generell.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läs mer här,
https://www.dromtrappor.se/wp-content/uploads/2024/08/Montageboken-generell.pdf
Tack för hjälpen! Planerar att få den renoverad av hantverkare. Försöker förstå vad som kan göras för att få det bra. Inte så kul att betala för nya eksteg så knarrar trappan lika mycket som innan.Mats-S skrev:
Att få den helt tyst är nog en utmaning, speciellt om den är nyrenoverad och nymålad. En trätrappa har alltid viss rörelse, och knirrandet blir mer påtagligt om det sitter nymålade detaljer mot varandra. Även om bjälklaget är i trä påverkar rörelsen, ett betongbjälklag är ju stumt så det rör sig inte.
Hantverkaren pratade likt dig om tidigare målning av trappen som gjort att fägen krupit in och är orsak till knarr.
Tack för hjälpen. Tror du man kan ta lite paraffinolja i en spruta och droppa ner i skarven mellan steg och vagnstycke?ClasseClas skrev:
Hade gärna plockat isär den men min kunskap är för dålig. Ska ta in hantverkare men svårt att få någon att prata om vad som behövs göras eller lämnar garantier.J Jontesgodis skrev:
Nu spekulerar jag ;-) men jag tror att penetrerande litiumfett kan ha samma verkan, om man nu inte vill ge sig på att demontera hela trappan ... inte roligt jobb. Litiumfettet lär tränga in i skarvarna och smörja dom så att det inte gnisslar. Men garanterat en viss efterrengöring av överflödigt fettClasseClas skrev:
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/litiumfett-400-ml-2000044475
Jag är tveksam till hur träet lirar med det fettet på sikt. Jag skulle hålla mig till paraffinolja eller fast paraffin.Mats-S skrev:
Nu spekulerar jag ;-) men jag tror att penetrerande litiumfett kan ha samma verkan, om man nu inte vill ge sig på att demontera hela trappan ... inte roligt jobb. Litiumfettet lär tränga in i skarvarna och smörja dom så att det inte gnisslar. Men garanterat en viss efterrengöring av överflödigt fett
[länk]
Trappen gungar lite, behövs bara någon mm så kan den knarra. Yttre vagnsstycket hänger i luften. Prova med att sätta en regel lite i spänn mellan golv och undersida, utmed vagnstycket, på andra steget uppåt från vinkeln.ClasseClas skrev:
Klicka här för att svara