Hej,
I mitt nybygge vill jag ha trätak även i badrummet men förstår att det kan vara problematiskt. I övriga huset ska jag sätta borstad slätspont och tänkte göra detsamma i badrummet, från norrlands trä kommer den grund- och täckmålad.
Vad kan jag behöva tänka på?
Tacksam för svar!
I mitt nybygge vill jag ha trätak även i badrummet men förstår att det kan vara problematiskt. I övriga huset ska jag sätta borstad slätspont och tänkte göra detsamma i badrummet, från norrlands trä kommer den grund- och täckmålad.
Vad kan jag behöva tänka på?
- Måla med våttrumsfärg på alla sidor av alla panelbrädor som chatt GPT föreslår? Det finns ju ingen fuktspärr i taket för övrigt.
- Som på väggarna sätta samma variabel ångbroms i taket under glesen. Detta fick jag föreslagit till mig men finns det inte risk att den ligger tätt mot glesen och att det blir fuktigt för panelen som ligger dikt an?
- Sätta åldersbeständig plast under gles, låter ju än värre för panelen.
- Inte göra något annat än att sätta upp brädorna som de är. Eventuellt våtrumsfärg mot rummet. Bäst luftning för träet.
Tacksam för svar!
Tack, det är väl vad jag kommit fram till också. Kommer istället montera panelen som det är och eventuellt måla ett extra lager färg efter att jag satt upp det. Ingen plast eller liknande utan istället hålla det luftigt så att fukt ventileras bort som bäst.
Klicka här för att svara