Hej!

Ja, som rubriken låter - jag ska hämta en ärvd kakelugn, som legat nedmonterad i lårar i en bod i 20 år. Jag har inte själv sett den så jag vet inte om t.ex. tegelfyllningen är kvar eller urtagen. Vet inte heller hur stor den är, men det är en rund modell, ganska hög. Lårarna är enligt uppgift i dåligt skick.

Funderade på att hyra ett släp till bilen, men vet ju att såna kan hoppa så förbaskat vid minsta gupp i vägen o då går väl allt i kras. Har tänkt om nu och tror mer på en mindre skåpbil. Dessutom är väl en kakelugn ganska tung...Min oro är dock framför allt att några plattor ska spricka pga dåligt emballage.

Nån som har erfarenhet av emballering och transport av dylika pjäser? Jag ska köra den ca 60 mil.

Mvh
Anders

Utan att veta någonting egentligen, så borde man kunna ha samma förfarande som när man transporterar tallrikar och/eller klinker. Allt packas stående.

Slå in varje kakelplatta i tidningspapper och ställ dessa i banankartonger.

Det borde väl funka?!

Banankartonger tror jag inte funkar. Satsa på pallar med pallkrage.

Immobil. Du har nog helt rätt. Jag såg framför mej en sajt där jag skymtat banankartonger som eballage... Det roliga var att jag hittade sajten igen - http://www.dataphone.se/~ncteknik/Kakelugnsbygge.html

Banankartongerna som skymtar på en bild innehåller säkert inga kakelugndelar - bara någt jag tagit för givet....

Nåväl, ovanstående sajt har en del annat matnyttigt vad gäller kakelugnbygge antar jag.

Ja, så har jag hämtat pjäsen. Det blev ett hyrsläp (kåpkärra) eftersom att hyra en skåbil med fria mil kostade långt över anständighetens gräns. Delarna lastades stående med isoleringsull och tidningspapper mellan och de verkar, trots en del gupp och ojämnheter, ha klarat sig väl. En del bitar var spräckta sedan tidigare så helt i "mint condition" var den inte. Uppskattar att den väger ett par hundra kilo utan tegelfyllning.

Nu återstår bara att klura ut till vad och var jag ska ha den ;-)

Tack för tipsen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.