Jag är också ganska säker på att dom provkörs. Men antingen torkas dom efteråt, eller så är det inte rent vatten utan något med tillsatser för att förhindra sönderfrysning och att det blir otrevlig tillväxt när maskinen står på lagret.

Som sagt var, hade det varit kvar rent vatten i maskinerna så hade det krävts en transport- och lagerkedja där man kan garantera att temperaturen aldrig blir under noll.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
P
De två senaste maskiner jag köpt har det iaf drällt lite vatten ifrån vid uppackning.
 
Säkert lite kondensvatten bara.
 
useless useless skrev:
Jag är också ganska säker på att dom provkörs. Men antingen torkas dom efteråt, eller så är det inte rent vatten utan något med tillsatser för att förhindra sönderfrysning och att det blir otrevlig tillväxt när maskinen står på lagret.

Som sagt var, hade det varit kvar rent vatten i maskinerna så hade det krävts en transport- och lagerkedja där man kan garantera att temperaturen aldrig blir under noll.
Även om torkas ( hur dom skulle göra det vet jag inte ) eller töms på vatten så är det alltid vatten kvar i magnetventilen som är av plast och tål inte frysgrader.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Hur mycket vatten finns i en ny diskmaskin?
Först nu läser jag att det rör sig om en ny maskin. Då håller jag med de som menar att det måste vara problemfritt, alldeles oavsett varför det nu är det. Nya maskiner som transporteras vintertid lär bli rejält djupfrysta regelmässigt och det klarar de uppenbarligen.

Jag hade fått för mig att det var en "begagnad" som skulle flyttas från "villan" i Stockholm till "stugan" i Tänndalen. :oops:
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
alltid vatten kvar i magnetventilen som är av plast och tål inte frysgrader.
Om det nu är rent vatten som använts. Hur som helst levereras normalt inte nya maskiner sönderfrysta så på något sätt måste de tåla att transporteras i kyla.
 
P
J jonaserik skrev:
Men har du sett att dom transporterar på öppet flak då ?
Om man är rädd för vinden får man väl skydda maskinen.
Trailerflak är svinkalla nu på vintern, brukar stå på de ibland. Och är det efter några mils färdväg så kan det vara frusna saker i pallarna.
 
Köpte ny Siemens diskmaskin mitt i vintern för ett par år sedan. Installerade den själv men fick hela kvällen felkod på utpumpningen. Dagen efter funkade maskinen och funkar fortfarande. Visade sig vara en ispropp eftersom det var vatten kvar i maskinen från testkörningen och handlaren jag köpte av hade alla maskiner på kallager. Säger inte att det är riskfritt men det kan definitivt vara vatten i maskinen även om den är ny.
 
P
Samma här, det var is vid pumpen efter installation av en ny Bosch diskmaskin förre vintern. Fick felkod som pekade på pumpen och såg att det var is där. Nästa dag funkade allt som det ska. Det är väl en plastimpeller som tål frost ?
 
Det låter ju hoppfullt att de verkar klara nån liten ispropp utan att haverera. Gissar att det blir installation under vecka 1. Ska bara slipa golv, riva gamla köket och sätta upp nya först. Återkommer efter provkörning.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
Kretikos Kretikos skrev:
Det låter ju hoppfullt att de verkar klara nån liten ispropp utan att haverera. Gissar att det blir installation under vecka 1. Ska bara slipa golv, riva gamla köket och sätta upp nya först. Återkommer efter provkörning.
en ispropp klarar den inte, möjligtvis issörja
 
P
E etompau skrev:
Är ganska säker på att diskmaskiner provkörs i ett testprogram innan de förpackas.
Det måste säkerställas att där inte finns läckage och att det inte finns någon avvikelse för el etc.
electrolux fabriken i polen gör över 10000 diskar om dagen skulle inte tro att samtliga testas...
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
electrolux fabriken i polen gör över 10000 diskar om dagen skulle inte tro att samtliga testas...
Ingen aning hur dom gör. Jag kollade lite snabbt på Youtube och där finns en del filmer från diskmaskinsfabriker och nog tycker jag det ser ut att varje maskin avprovas innan förpackning.
Prylar med vatten, pumpar och el måste vara 100% OK när de lämnar bandet, en sluttest på kanske 5 minuter säkerställer detta.
 
P
E etompau skrev:
Ingen aning hur dom gör. Jag kollade lite snabbt på Youtube och där finns en del filmer från diskmaskinsfabriker och nog tycker jag det ser ut att varje maskin avprovas innan förpackning.
Prylar med vatten, pumpar och el måste vara 100% OK när de lämnar bandet, en sluttest på kanske 5 minuter säkerställer detta.
Iom att det dyker upp nya maskiner med öppna inloppsventilen så är jag helt övertygad om att det i bästa fall funktionsprovas 1%,beroende på vad som står i deras kvalitetsmanual
 
De skulle ju kunna blåsa eller suga ut eventuellt vatten som blivit kvar.
 
  • Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.