8 034 läst ·
34 svar
8k läst
34 svar
Transport av diskmaskin i minusgrader
Jag är också ganska säker på att dom provkörs. Men antingen torkas dom efteråt, eller så är det inte rent vatten utan något med tillsatser för att förhindra sönderfrysning och att det blir otrevlig tillväxt när maskinen står på lagret.
Som sagt var, hade det varit kvar rent vatten i maskinerna så hade det krävts en transport- och lagerkedja där man kan garantera att temperaturen aldrig blir under noll.
Som sagt var, hade det varit kvar rent vatten i maskinerna så hade det krävts en transport- och lagerkedja där man kan garantera att temperaturen aldrig blir under noll.
Även om torkas ( hur dom skulle göra det vet jag inte ) eller töms på vatten så är det alltid vatten kvar i magnetventilen som är av plast och tål inte frysgrader.useless skrev:
Jag är också ganska säker på att dom provkörs. Men antingen torkas dom efteråt, eller så är det inte rent vatten utan något med tillsatser för att förhindra sönderfrysning och att det blir otrevlig tillväxt när maskinen står på lagret.
Som sagt var, hade det varit kvar rent vatten i maskinerna så hade det krävts en transport- och lagerkedja där man kan garantera att temperaturen aldrig blir under noll.
Först nu läser jag att det rör sig om en ny maskin. Då håller jag med de som menar att det måste vara problemfritt, alldeles oavsett varför det nu är det. Nya maskiner som transporteras vintertid lär bli rejält djupfrysta regelmässigt och det klarar de uppenbarligen.Kretikos skrev:
Jag hade fått för mig att det var en "begagnad" som skulle flyttas från "villan" i Stockholm till "stugan" i Tänndalen.
Köpte ny Siemens diskmaskin mitt i vintern för ett par år sedan. Installerade den själv men fick hela kvällen felkod på utpumpningen. Dagen efter funkade maskinen och funkar fortfarande. Visade sig vara en ispropp eftersom det var vatten kvar i maskinen från testkörningen och handlaren jag köpte av hade alla maskiner på kallager. Säger inte att det är riskfritt men det kan definitivt vara vatten i maskinen även om den är ny.
Samma här, det var is vid pumpen efter installation av en ny Bosch diskmaskin förre vintern. Fick felkod som pekade på pumpen och såg att det var is där. Nästa dag funkade allt som det ska. Det är väl en plastimpeller som tål frost ?
Det låter ju hoppfullt att de verkar klara nån liten ispropp utan att haverera. Gissar att det blir installation under vecka 1. Ska bara slipa golv, riva gamla köket och sätta upp nya först. Återkommer efter provkörning.
Ingen aning hur dom gör. Jag kollade lite snabbt på Youtube och där finns en del filmer från diskmaskinsfabriker och nog tycker jag det ser ut att varje maskin avprovas innan förpackning.electroluxaren skrev:
Prylar med vatten, pumpar och el måste vara 100% OK när de lämnar bandet, en sluttest på kanske 5 minuter säkerställer detta.
Iom att det dyker upp nya maskiner med öppna inloppsventilen så är jag helt övertygad om att det i bästa fall funktionsprovas 1%,beroende på vad som står i deras kvalitetsmanualE etompau skrev:Ingen aning hur dom gör. Jag kollade lite snabbt på Youtube och där finns en del filmer från diskmaskinsfabriker och nog tycker jag det ser ut att varje maskin avprovas innan förpackning.
Prylar med vatten, pumpar och el måste vara 100% OK när de lämnar bandet, en sluttest på kanske 5 minuter säkerställer detta.
