Hur mycket vatten finns i en ny diskmaskin? Ska transporteras i ca 8 timmar Stockholm-Tänndalen imorgon och det kommer väl vara 5-10 minus. Den är ju packad i sitt emballage samt extra filt runt. Är inte så orolig för transporten på öppet släp men vågar man ha den stående ute en stund när man kommer fram utan att nåt fryser sönder?

Kan finnas i pumpen, du kan vända åt sidor, uppochner, finns det vatten så går det ut, det som kan vara svårt att få ut vatten ur är magnetventilen , den sitter nog rakt in bakom den undre luckan, den är av plast och fryser säkert sönder lätt. Set märks om det finns vatten i den och säkert då i ventilen med. Det på släpet räcker inte med någon filt över.

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
A
Det finns lite vatten stående i slangar och pumpar, men det är inga mängder som riskerar att ha sönder något när det fryser.

Tänk på att det transporteras vitvaror dagligen runt omkring i alla tänkbara väder och temperaturer

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Vi ska ha med ett ikeakök också så får väl stuva platta paket runt maskinen så blir den lite bättre isolerad och så får vi ta in den så fort det går.

Om det inte hade funkat så hade alla lastbilstransporter av vitvaror behövt göras i uppvärmda lastbilar.

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
P
Kretikos Kretikos skrev:
Hur mycket vatten finns i en ny diskmaskin? Ska transporteras i ca 8 timmar Stockholm-Tänndalen imorgon och det kommer väl vara 5-10 minus. Den är ju packad i sitt emballage samt extra filt runt. Är inte så orolig för transporten på öppet släp men vågar man ha den stående ute en stund när man kommer fram utan att nåt fryser sönder?
det beror ju helt och hållet på vad det är för maskin!
men inloppsventilen/aquastoppet fryser garanterat sönder
saltbehållaren/avhärdaren troligtvis oxå
vattentanken med anslutningar (beroende på modell) fryser sönder
resten brukar klara sig fint.
skall du vara säker så ta isär hela maskinen och töm så mycket det går samt förvara ventiler inne i bilen

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det inte hade funkat så hade alla lastbilstransporter av vitvaror behövt göras i uppvärmda lastbilar.
Men har du sett att dom transporterar på öppet flak då ?

A Emil_K skrev:
Det finns lite vatten stående i slangar och pumpar, men det är inga mängder som riskerar att ha sönder något när det fryser.

Tänk på att det transporteras vitvaror dagligen runt omkring i alla tänkbara väder och temperaturer
Hur gör du då med magnetventilen som det inte rinner ut från, sen se inlägg # 7

J jonaserik skrev:
Men har du sett att dom transporterar på öppet flak då ?
Det blir minusgrader även i ett skåp på vintern.

Borde väl inte vara många droppar i en ny maskin. Skulle ju vara skit äckligt att köra igång någon maskin som blivit stående o upp packad lite för länge.

Den stod i sitt frigolitemballage. Därefter intejpad med ca 5cm bubbelplast, en stor yllefilt på det och sedan en press över allting. Stod dessutom inkilad mellan andra kartonger. Jag håller tummarna!

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om nu diskmaskiner provkörs med vatten innan utleverans från fabriken. Det kanske de görs? Eller kanske vissa modeller/fabrikat? Eller kanske nästan inga? Jag har ingen aning.

Alfredo Alfredo skrev:
Om nu diskmaskiner provkörs med vatten innan utleverans från fabriken. Det kanske de görs? Eller kanske vissa modeller/fabrikat? Eller kanske nästan inga? Jag har ingen aning.
Jag betvivlar att diskmaskiner provkörs med vatten innan utleverans från fabrik. Det skulle vara alldeles för omständligt, ta för lång tid och ställa ev. värmekrav på leveranskedjan efteråt. På sin höjd så testas enskilda komponenter innan de monteras in i maskinen.

Är ganska säker på att diskmaskiner provkörs i ett testprogram innan de förpackas.
Det måste säkerställas att där inte finns läckage och att det inte finns någon avvikelse för el etc.

• Gilla
BigR och 2 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Jag betvivlar att diskmaskiner provkörs med vatten innan utleverans från fabrik.
E etompau skrev:
Är ganska säker på att diskmaskiner provkörs i ett testprogram innan de förpackas.
Vad skönt att det inte bara är jag som inte vet säkert hur detta funkar. :rofl: God Jul alla!

• Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.